Tang Hsiao Wen - Chi Kuan Chun interview
Chang Peng - Chi Kuan Chun 'Five animal style demo'
Ching Kuo Chung - Ching Kuo Chung interview
Regisseur Wu Ma - Tan Tao Liang exibition
Speelduur 84 mins - Rarescope promo
Prod. maatschappij Long year films co -

Als zijn vader wordt gedood door de Wu tang school is Hu Hui Chien (Chi Kuan Chun) woedend. Zonder nadenken bestormd hij direct de school en vecht zich een weg naar binnen. Hij maakt flink wat slachtoffers maar de leiders weten te ontkomen. Als Hu Hui Chien later zijn Shaolin school bezoekt wordt hij als held ontvangen. Het geluk duurt alleen niet zo lang. De abt trekt ze namelijk weer terug de realiteit in. Wu tang zal dit namelijk niet zomaar over hun kant laten gaan. En omdat ze aan de kant van het gehate Ching bewind staan zijn ze nog machtig ook. Het lijkt hem dus ook duidelijk dat er een wraak actie zal gaan komen. Het duurt inderdaad niet lang totdat de politie de tempel bestormd. Ze eisen de uitlevering van Hu Hui Chien. Maar de abt verteld ze dat Hu Hui Chien zich niet in de tempel bevindt en dat hij geen idee heeft waar hij wel is. Na doorzoeking van het gebouw druipt de politie af. Het spoor lijkt een beetje dood te lopen. Hu Hui Chien houdt zich ondertussen goed verstopt in zijn schuilplaats. Maar hij is nogal impulsief in zijn acties. Als hij ergens een burger te hulp schiet wordt zijn vrouw en kind ontvoert. Het blijkt allemaal een val te zijn geweest. Op de een of andere manier hebben ze zijn verblijfsplaats weten te achter halen. Kosten wat kost zal hij ze terug halen. Ditmaal bereidt hij zich goed voor. Na het redden van zijn vrouw lokt hij de politiechef en zijn mannen weg. Ergens buiten de stad valt hij ze aan. De strijd wordt in zijn voordeel beslist en voldaan keert hij huiswaarts. Alleen de Wu tang school laat het hier niet bij zitten. Er komen twee goede vechters om Hu Hui Chien een lesje te leren. Eentje meldt zich gewoon bij de school en begint meteen aan zijn plan. De andere staat bekend als de meest slimme en sterke leerling die de school ooit had. Hij speelt het spelletje dus ook heel anders. Hij gaat een stuk minder opzichtig te werk. Op subtiel wijze probeer hij dichter bij zijn doel te komen. Dit lukt hem zo goed dat niemand door heeft wie hij werkelijk is totdat het te laat is.

Als regisseur/acteur schommelde Wu Ma een beetje tussen de Shaw brothers en de individuele producties heen en weer. Hierdoor wist hij het Shaw brothers idee van films maken door te voeren in zijn individuele producties. 'Showdown at the cotton mill' is hier een prachtig voorbeeld van. Eigenlijk is deze film te beschouwen als een deel uit Chang Cheh's Taiwan serie. Hier maakte hij films als 'Men from the monastery', 'heroes two' en 'Shaolin avengers'. Het grote verschil zijn alleen de gebruikte locaties. Hoofdzakelijk speelt alles zich in de stad af en niet in duinachtig gebied dus. Chi Kuan Chun zet zijn rol als Hu Hui Chien voort. Dit doet hij natuurlijk met dezelfde stijl en uitstraling. Hij is vreselijk bruut en direct in zijn vechtstijl. Zijn karakter van dit personage daarin tegen is erg zachtaardig en een tikkeltje naïef. Hij is dus ook een beetje een domme kracht maar wel met het hart op de juiste plek. Wu Ma slaagt er uitstekend in om het verhaal levendig te vertellen. Alles klopt en de personages zijn goed uitgediept. Er wordt ruim de tijd genomen om het familie leven van Hu Hui Chien in beeld te brengen. Dit zorgt er voor dat de drama van het hele verhaal een stuk versterkt wordt. De spanning bouwt lekker op voor elk gevecht. Het komt niet vaak voor dat er gevochten wordt zonder een mooie intro. Er gaat altijd wel iets aan vooraf wat naar een climax toewerkt. Dit haalt de duur van de gevechten natuurlijk wel naar beneden. Maar gelukkig zorgt dit er wel voor dat het geheel lekker makkelijk weg kijkt. Er wordt gevarieerd en dat mist nog wel eens in een kung fu film. Vooral de rol die Tan Tao Liang heeft springt er erg uit. Voor de verandering is hij een 'bad guy'. Dit gaat hem erg goed af. Hij komt niet stoer over en dit is maar goed ook want dit zou niet bij hem passen. Zijn personage is erg doordacht, stiekem en achterbaks. Het duurt alleen wel even voordat hij echt in actie komt. Maar dit moment is zo goed getimed dat je ogen meteen aan het scherm geplakt zitten. Hoofdzakelijk wordt er namelijk met de handen gevochten in de film. En als je dan opeens verrast wordt met zo een geweldige been vechter als Tan Tao Liang dan voelt dat erg goed. Wat hij laat zien is werkelijk fenomenaal. Erg veel controle, kracht, flexibiliteit en snelheid. En na dit gevecht zijn we nog niet klaar. Er volgt nog een treffen tussen hem en Chi Kuan Chun waarin alle remmen los gaan. Ook hier zit er een ruime variatie in de choreografie. Er worden pieken en dalen gecreëerd waarbij het ene moment het goede de overhand heeft en daarna het kwade. Best bijzonder allemaal. Helemaal als je bedenkt dat choreograaf Cheung paang niet zoveel ervaring had. Dit was zijn tweede film, als choreograaf, van de drie die hij er zou doen. Waarschijnlijk was het de juiste combinatie van mensen die voor dit geweldig resultaat zorgde. Om het allemaal af te maken staat heldhaftigheid en zelfopoffering hoog in het vaandel. Door tot het doel bereikt is. En het liefste een held die weigert liggend te sterven. Het mag gezegd worden dat 'Showdown at the cotton mill' een ware klassieker is. Een goed verhaal gecombineerd met indrukwekkende gevechten en sterke personages. Absoluut een aanrader dus.

Extra's en kwaliteit

Het heeft even geduurd maar eindelijk is de eerste Rarescope release een feit. Al langer dan een jaar deed het gerucht van deze release de ronde. En gelukkig was dit het wachten wel waard. Op de hoes staat te lezen dat we van de kwaliteit niet al te veel moeten verwachten. De film is namelijk nooit in widescreen op video of dvd uitgebracht. Wel was er een fullscreen release maar die was werkelijk niet om aan te zien. Op deze dvd kom 'Showdown at the cotton mill' direct van de originele bioscoop spoel. Nu is het helaas niet zo dat deze in een kluis heeft gelegen. De kwaliteit van het beeld laat dus ook wat te wensen over. Beschadigingen, fletse kleuren en missende frames zijn door de gehele film te zien. Toch heeft dit wel wat en de film is dus ook goed te kijken. De keuze tussen of de film op deze manier zien of helemaal niet lijkt me dus ook snel gemaakt. De dvd heeft ook nog een aantal leuke extra's. Er is een Stills gallery aanwezig met niet zomaar plaatjes uit de film. Hierin vinden we de originele lobbycards terug, pagina's uit tijdschriften en gewone foto's. Tevens zijn er twee interviews aanwezig. Chi Kuan Chun en Ching Kuo Chung worden ergens in een restaurant in Taiwan ondervraagt. Beide interviews zijn in 2005 opgenomen en er wordt uitgebreid over de film gesproken. Eerder werd er in 2004 de Chi Kuan Chun 'Five animal style demo' opgenomen. Hij laat hier in een groot deel van deze vorm zien. Alles is leuk in elkaar gemonteerd door niemand minder dan Robert Tai. Leuk om te zien hoe Chi Kuan Chun vandaag de dag nog met kung fu bezig is. Voor de mensen die van martial arts demo;s houden is er de Tan Tao Liang exibition. In een grote sporthal krijgen we Tan Tao Liang en Kam Kong te zien tijdens een demonstratie. Leuke oude beelden die waarschijnlijk van de televisie komen. Natuurlijk wordt er met een release als deze interesse gewekt naar wat het label in de toekomst zal gaan doen. Dit wordt uitgebreid uit de doeken gedaan in de Rarescope promo. Door delen uit films die ze binnenkort uitgaan brengen achter elkaar te monteren ontstaat er een interessante stukje beeld materiaal. Het ziet er net als deze release allemaal erg professioneel uit. En de getoonde titels zijn niet mis.

Beeld kwaliteit Matig (2.35:1 widescreen)
Ondertiteling Chinees & Engels (ingebrand)
Uitgever Rarescope