Kippei Shina - Set design & construction
Tomoka Kurotani -
Erika Sawajrii -
Regisseur Ten Shimoyama -
Speelduur 109 mins -
Prod. maatschappij Shochiku -

Na vele jaren van oorlog en onrust lukt het Leyasu in 1612 om Japan tot een vredig land te maken. Hij is een oude en wijze Shogun en weet goed vooruit te kijken. Twee geïsoleerd levende ninja stammen zijn hem dus ook een doorn in het oog. Hun vaardigheden zijn bovennatuurlijk en ze vormen dus ook een grote dreiging. Als deze ooit tegen hem in opstand zouden komen maakt zijn leger geen schijn van kans. Het is algemeen bekend dat de twee stammen vroeger vijanden waren. Maar de eerste Hattori Hanzo verbood ze om te vechten. Dit werd opgesteld in een contract en de stammen leven al drie generaties zonder te vechten. Op zich ging dit zonder enige problemen. Nog niet zo lang geleden ontmoeten twee belangrijke leden van de clan elkaar. Gennosuko (Joe Odagiri) van de Koga clan en Oboro (Yukie Nakama) van de Iga clan worden zonder dat ze weten wie ze zijn verliefd op elkaar. Als ze ontdekken wie ze in werkelijkheid zijn blijven ze elkaar in het geheim toch ontmoeten. Maar in hun achterhoofd weten ze dat hun relatie nooit stand zal houden. Alleen het einde komt sneller dan verwacht. Leyasu vernietigt namelijk het contract en start een wedstrijd tussen hun vijf beste vechters van de twee clans. Natuurlijk maken Gennosuko en Oboro ook deel uit van deze tien strijders. Sterker nog, ze worden aangewezen om de groepen te leiden. Gennosuko weigert dit te accepteren. Hij besluit samen met zijn team naar Leyasu te gaan. Hij wil hem vragen de wedstrijd te stoppen en het op een andere manier op te lossen. Als het team van Oboro dit hoort zetten ze snel de achtervolging in. Ondanks dat hij eigenlijk niet de bedoeling is blijkt een vroegtijdige confrontatie onvermijdelijk. Het vechten zit ze gewoon in het bloed. En dit is natuurlijk precies Leyasu voor ogen had.

Bij het lezen van de bovenstaande synopsis lijkt 'Shinobi' meer een drama te zijn dan een actie film. De waarheid ligt echter in het midden. De balans tussen de twee genres is goed dus ook duidelijk aanwezig. Het drama is redelijk recht voor zijn raap en volgt niet de lijnen van de 'ware woensdag avond film'. Het is alleen wel zo dat er wat martial arts betreft voor een nogal moderne benadering gekozen is.

De beste manier om 'Shinobi' te bekijken is als een soort 'X men' in het oude Japan. Natuurlijk bestonden de getoonde personages al jaren op schrift. Alleen op deze manier werden ze niet echt eerder getoond in een film uit Japan. Het begint allemaal met flink wat computer effecten. Mannetjes die net als Spiderman langs de rotsen slingeren en van bergen afspringen. Gelukkig verdwijnt dit overmatig gebruik vrij snel. Natuurlijk blijft het wel een onderdeel van de film maar niet meer zo overdreven. Het komt eigenlijk het meeste terug in de gevechten. En deze zijn op de typische Japanse manier. Direct, snel en dus over voordat je er erg in hebt. Er wijkt alleen een ding af van wat we normaal te zien krijgen. De gebruikte stijl doet namelijk een beetje denken aan wat we  zien krijgen in de new wave films uit de jaren negentig. Veel touwtjes werk dus. Maar indrukwekkend is het zeker. De spanning hierin zit hem vooral in het feit dat de speciale krachten van de personages niet direct bekend gemaakt worden. Van te voren heb je dus geen idee hoe het gevecht zal verlopen. Echter heeft dit ook zijn nadelen. We worden namelijk behoorlijk in het duister gehouden over de achtergronden van de personages. Hierdoor ontstaan er redelijk wat vragen over het hoe en waarom. En al deze vragen blijven onbeantwoord. Op zich zijn het geen van allen echt nieuwe dingen die we te zien krijgen. En dus zal de geoefende film kijker geen problemen hebben om deze lossen eindjes aan elkaar te knopen. Wat een vrouw die gif door haar lichaam heeft stromen of een man die andere gedaantes aan kan nemen is niets nieuws.

Wat verhaal betreft laat 'Shinobi' dus best wat steekjes vallen. Zo wordt er eigenlijk alleen gefocust op de tien beste strijders. De rest wordt simpel weg vergeten en bijna niet genoemd. Ook worden ze voor niets afgedaan aan het einde van de film. Hierdoor wordt het idee gewekt dat alleen de tien beste van de twee clans kunnen vechten. En dit komt een beetje ongeloofwaardig over. Maar buiten deze zaken om loopt de film lekker soepel door. Zelfs zo soepel dat hij in hoog tempo voorbij vliegt. Er zit dus ook voldoende variatie in wat er getoond wordt. Dialogen worden afgewisseld met actie en prachtige beelden. En vooral van het laatste is er voldoende te vinden. Mooie locaties in de bergen en bossen van Japan. Met watervallen, rotsen en dalen die uitgebreid in beeld gebracht worden. Voor de sets zijn duidelijk kosten nog moeite gespaard. Want er werd een compleet dorp gebouwd dat zich boven op een rots bevind. Dit is waar de Koga clan leeft. De Iga clan leeft aan een prachtige plek waar een grote rivier in de rotsen verdwijnt. En ook het paleis van de Shogun ziet er indrukwekkend uit. Dit alles wordt ook nog eens ondersteund door een behoorlijk bombastische soundtrack. En dit is zeker een van de redenen waarom de film zo meeslepend is.

Als we de film gaan beoordelen op acteer prestaties is het Joe Odagiri die er het meest uit springt. De meeste zullen hem kennen uit de eerste 'Azumi' film. Hierin speelde hij de doorgeslagen vechter Bijomaru Mogami. Het is dus ook haast niet te geloven dat het hier om de zelfde acteur gaat. Want waar hij daar uitblinkt in extreme ziekelijkheid is hij hier de goedheid zelve. Een prachtig contrast en een bewijs dat deze man een waar acteur is. Opvallend is dat Kippei Shina een bijna vergelijkbaar personage neerzet als Joe Odagiri in 'Azumi' deed. Er is dus genoeg bij elkaar geleend om 'Shinobi' tot stand te laten komen. Maar zonder de aanwezigheid van Yukie Nakama was het drama van dit geheel nooit zo goed overgekomen. Ondanks dat ze haar een redelijk rauw voorkomen aangemeten hebben komt haar schoonheid hier toch gewoon nog door heen. De rest van de cast komt zeker genoeg overtuigend over. En wat dat betreft is de film dus zeker goed geslaagd. Het is misschien een niet super originele film te noemen maar toch is hij zeker de moeite van het kijken waard. Je moet er alleen geen bezwaar tegen hebben dat er een behoorlijke dosis drama door je actie heen loopt.

Wat extra's betreft valt deze regio 3 release een klein beetje tegen. Niet omdat er niets interessants aanwezig is maar meer omdat de ondertiteling ontbreekt. Bij Weapons of Shinobo krijgen we de verantwoordelijke voor de wapens van de film te zien. Hij zit achter een bureau waar op alles uitgestald ligt. Stuk voor stuk bespreekt hij deze wapens en de personages bij wie ze horen. De tweede extra, genaamd Set design & construction behandelt een deel van de set en hoe het opgebouwd werd. Een hele klus en interessant om te zien hoe het allemaal in elkaar gezet werd.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS of Dolby digital 5.1)
Uitgever Era