Anton Diffring - Afbeeldingen galerij
Peter Cushing - Audio commentaar
Lily Li -
Regisseur Michael Carreras -
Speelduur 90 mins -
Prod. maatschappij Hammer studio's -

Als huurmoordenaar moet je gewetenloos zijn, grote risico’s durven nemen en zeker niet bang zijn. Shatter (Stuart Whitman) heeft dit allemaal en is dus perfect voor dit beroep. Regelmatig lost hij allerlei duistere zaakjes voor de Engelse regering op. Hij krijgt hier goed voor betaald en dit bevalt hem wel. Zijn nieuwste klus is het vermoorden van een Afrikaanse dictator. Natuurlijk klaart Shatter de klus zonder enige problemen. Toch heeft er een vreemd gevoel bij. Hij vertrekt naar Hongkong om daar zijn geld voor de klus op te halen. Alleen zodra hij het vliegveld af is heeft hij al het gevoel dat hij gevolgd wordt. Dit wordt bevestigd als er niet veel later ook nog eens op hem geschoten wordt. Dit zit Shatter niet lekker en hij besluit nadat hij zijn hotel bezocht heeft meteen zijn geld te halen. Hans Leber (Anton Diffring)die volgens Shatter de opdracht gaf zegt er niets mee te maken te hebben. Sterker nog hij is er totaal niet blij mee. Met enige klem verzoekt hij Shatter zijn kantoor te verlaten. Totaal verward verlaat Shatter het kantoor. Hij weet zeker dat hij de opdracht van Hans Leber kreeg. Als hij onderweg terug naar het hotel dan ook nog eens aangevallen wordt door Paul Rattwood (Peter Cushing) en zijn mannen is het eind zoek. Deze verplichten hem vandaag Hongkong nog te verlaten. Als daarna ook nog eens getracht wordt zijn hotelkamer op te blazen is de maat meer dan vol. Helemaal alleen in Hongkong zoekt hij hulp bij een uitsmijter van een massagehuis. De Jonge Tai Pai (Ti Lung) ziet de uitdaging wel in dit avontuur en besluit hem te helpen. Samen starten ze een onderzoek naar dit vreemde zaakje dat meer zal blijken te zijn dan de politieke moor op een tiran.

In het begin van de jaren zeventig tekende de Engelse Hammer studio’s een contract met de Shaws voor twee films. De eerste film werd het opvallende ‘Legend of the seven golden vampires’ en de tweede deze film genaamd ‘Shatter’. Beide combineerde een Engelse crew met Engelse en Chinese acteurs. Helaas zorgde dit voor nogal wat problemen. Er was simpel weg niet te werken met de Chinezen omdat ze altijd te laat of moe waren. Dit kwam hoofdzakelijk door het strakke schema wat Runrun Shaw ze liet draaien. Hierdoor verliet regisseur Monte Hellman het toneel. Hij had hoofdzakelijk alle scènes met de Engelse acteurs kunnen filmen. Zijn taak werd over genomen door Michael Carreras. Natuurlijk liep hij tegen dezelfde problemen aan. Maar dit alles neemt niet weg dat ‘Shatter’ voor de Hongkong film liefhebber een erg interessante film is. Buitenlandse regisseur geven Hongkong altijd heel anders weer als de inheemse. We krijgen dus ook veel van de stad te zien en komen op plaatsen waar we normaal niet komen. Stuart Whitman speelt een stoere en norse huurmoordenaar. Er zit helaas niet echt veel diepte in zijn personage. Nu heeft hij als acteur een best indrukwekkende cv en heeft het dus wel in huis. Hoofdzakelijk wordt dit probleem veroorzaakt door de diepte in het verhaal. Niemand komt namelijk erg kleurrijk over. Interessante dialogen zijn ook erg schaars. Toch probeert ‘Shatter ‘ een gecompliceerd verhaal te vertellen. Het is alleen verstandig om hiervoor de film maar niet te kijken. Het is namelijk veel leuker om je energie te steken in de Aziatische acteurs. Ti Lung geeft zijn personage namelijk een opvallende stoerheid mee. Dit macho gedrag is iets wat we niet vaak van hem te zien krijgen. Natuurlijk weet hij dit te combineren met zijn gebruikelijke ridderlijkheid en charisma. De vrouwelijke hoofdrol wordt vertolkt door Lily Li. Beide doen erg hun best om hun Engelse tekst zo goed mogelijk uit te spreken. Dit gaat ze aardig af,  maar het blijft schattig om te horen. Verder barst het natuurlijk van de acteurs in de kleine rollen. Lee Hoi San, Fong Hak On, Yen Shi Kwan en nog heel veel meer passeren even de revue. Wat de actiescènes betreft is het allemaal in orde. Het is misschien niet super spectaculair maar er wordt leuk geknokt. Eigenlijk is het allemaal lekkere kung fu waarbij Stuart Whitman af en toe een klap uit deelt. Maar de hoeveelheid actie is zeker niets mis mee. In het eind gevecht neemt Ti Lung het op tegen Liu Chia Yung en Wong Pau Gai. Deze twee acteurs komen compleet uit het niets maar het gevecht mag er zijn. ‘Shatter’ is misschien geen super film. Het verhaal boeit gewoon niet genoeg maar toch heeft het een heerlijk sfeertje. We krijgen de kans om Hongkong even uit een ander perspectief te bekijken met de bekende acteurs. Dit maakt de film natuurlijk erg interessant. Gooi hier ook nog eens een lekkere funky soundtrack bij en eigenlijk komt het dan allemaal wel goed.

Deze Duitse DVD heeft een goede beeldkwaliteit en bevat een klein aantal extra's. Zo is er een afbeeldingen galerij met Duitse lobbycards en posters. Tevens zijn er ook een redelijke selectie met trailers en tv spots van de film aanwezig. Het gaat hier zowel om de Duits als Engels materiaal. Ondanks dat de heren niet echt veel praten is het audio commentaar toch wel het meest interessant. Er zijn hierin drie stemmen te horen. Twee hiervan, namelijk die van Monte Hellman en Norman Hill zijn samen opgenomen. Stuart Whitman word hier af en toe doorheen gemixt. Soms vallen de andere twee dus stil en mag hij even zijn anekdotes vertellen. Het geeft een leuk inzicht in de manier waarop deze film tot stand is gekomen. Ook is het leuk om te horen hoe deze westerse mensen over iemand als Run Run Shaw denken. Helaas treden ze niet echt in detail en blijft het wat oppervlakkig.

Beeld kwaliteit Goed (anamorphic widescreen)
Ondertiteling Duits
Taal Engels of Duits