De Keizer van de Ching dynastie roept een
van zijn raadsheren bij zich voor een gesprek. De keizer vraagt of deze
zijn zoon mee wil nemen, maar verteld niet waarom. Na een aantal vragen
wordt de raadsheer weg gestuurd en blijf tzijn zoon, Wei Fung (David
Chiang) bij de keizer achter. Om Wei Fung te testen nodigt de keizer
twee vechters uit. Een uit Shaolin en een uit Mongolië. Het kost wat
moeite maar Wei fung weet beide heren te verslaan. Deze overwinning
stemt de keizer goed en Wei Fung wordt op een speciale missie gestuurd.
Er is namelijk groot vermoeden dat bij de familie Chien de basis van het
verzet tegen de Ching ligt. Het is de bedoeling dat Wei Fung dit gaat
onderzoeken en zo het volledige verzet oprolt. De keerzijde is alleen
wel dat mocht hij zijn missie niet volbrengen zijn familie het zal
bezuren. Het is zelfs zo erg dat na een jaar zijn gehele familie ten
dood gebracht zal worden als hij niet succesvol is. Vol goede moed
begint Wei Fung aan zijn missie en vindt een mogelijkheid tot het
infiltreren van de familie via Chi Chi (Huang
Hsing Hsiu), de jongste van de familie. Chi Chi is een nogal eigenwijze
dame die de ene na de andere leraar het leven zuur maakt. Dit is
natuurlijk een mooie ingang voor Wei Fung gezien zijn literaire
achtergrond. Hij wordt aangenomen als leraar en merkt al snel dat het
immens grote huis vergelijkbaar is met een fort. Ongemerkt binnen
dringen is bijna onmogelijk. Ieder deel wordt individueel bewaakt door iemand uit de familie. De tijd verstrijkt en langzaam maar
zeker merkt Wei Fung dat hij gevoelens krijgt voor de losbollige Chi Chi.
Het gevoel is wederzijds, maar nog voor ze het aan haar familie kan
vertellen wordt Wei Fung er van verdacht een spion te zijn. Om hem te
redden van de dood moet ze met hem trouwen. De keerzijde hiervan is wel
dat Wei Fung onder geen beding het huis van de familie Chien mag
verlaten. De bruiloft vindt plaats en niet veel later begint Wei Fung
zich toch wel zorgen om zijn familie te maken. Hij is al meer dan zes
maanden weg en hij weet dat ze nu zeker in de gevangenis moeten zitten.
Hij besluit samen met Chi Chi het huis van de famillie Chien te
verlaten. Helaas laten ze het bruidspaar niet zo makkelijk gaan en
er ontstaat een verschrikkelijke strijd.
Bij het zien van de naam van David Chiang
als hoofdrolspeler verwacht je niet meteen een film vol met geweldige
gevechten. David Chiang is meer een acteur dan een martial artist en
zijn films waarin hij verbluffend uit de verf komt tijdens de gevechten
zijn op één hand te tellen. 'Shaolin mantis' is een van deze films.
Natuurlijk is de meester Liu Chia Liang degene die we hier voor mogen
bedanken. Hij was verantwoordelijk voor de regie en de choreografie en
dit is duidelijk te merken. De gevechten bevatten weinig acrobatiek maar
blinken absoluut uit in variëteit van wapen gebruik en techniek. Alles
is wat aan de trage kant (lees niet versneld) en hierdoor zijn de
bewegingen goed te volgen. David Chiang levert dus absoluut goed werk af
maar is samen met Huang Hsing Hsiu toch de minst
vaardige van de gehele cast. Opvallend is wel dat deze beide acteurs de
film wel dragen op het acteer vlak. Dit gaat ze zeker goed af en er is
absoluut een prachtige chemie tussen beide acteurs aanwezig. Het enige
jammeren is dat het ontstaan van de relatie niet helemaal duidelijk
weergegeven wordt. Dit is een min puntje die wel de regisseur
aangerekend moet worden. Dit is natuurlijk wel overkomelijk het gaat hier
tenslotte om een kung fu film en niet om een liefdes verhaal. Met de
gevechten zit het dus wel goed en vooral Wilson Tong en Liu Chia Yung
stelen de show. Wilson Tong doet dit met een Tai-too (kleine hellebaard)
die hij behendig alle kanten op zwaait. Een genot om naar te kijken en
zeker het bestuderen waard. Maar het beste wordt natuurlijk voor het
laatste bewaard. Liu Chia Yung die bewapend met een lange pijp
meesterlijk zijn kunnen laat zien. Het zal geen geheim zijn dat dit
tegenover David Chiang is die de Mantis stijl gebruikt. Dit alles is
prachtig in elkaar gezet. Mooi camera werk wordt afgewisseld met een
verassend schaduw spel. Dit zelfde schaduwspel is ook in de intro van
de film te zien waarin David Chiang een kleine demonstratie geeft van de
Mantis stijl. Een kleine waarschuwing kan zijn dat de Mantis stijl niet
heel erg overdreven aanwezig is. Er is een korte training en het
eindgevecht. Hierin gebruikt David Chiang de stijl niet erg veel. Het
verhaal is eveneens erg opvallend te noemen. Normaal is het zo dat de
hoofdrolspeler van het verhaal zich verzet tegen de Ching. In 'Shaolin
mantis' behoort hij dus bij ,wat normaal slecht is, de Ching. Dit geeft een
tegenstrijdig gevoel aangezien je opeens partij voor de slechte moet
kiezen. Toch weet het verhaal uiteindelijk verassend uit de hoek te
komen. 'Shaolin mantis' is dus absoluut de moeite waard op alle fronten.
Zowel het verhaal als de gevechten zijn erg vermakelijk. Dit is dus
zeker een aanrader voor iedereen en helemaal voor hen die hun kung fu
films graag een beetje serieus zien.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |