Chang Yi - Directe scène toegang
Wong Tao - Bonus fight
Chi Kuan Chun
Tsai Hung -
Regisseur Wong Lung -
Speelduur 86 min -

Op het moment dat de Ching dynastie op instorten staat besluit de keizer om zijn goud bij zijn bodyguards in bewaking te geven. Op deze manier verliest hij wel zijn macht maar niet zijn rijkdom. Jaren gaan voorbij waarin het goud onaangeraakt blijft en zelfs de ex-keizer het niet komt op halen. Chang (Champ Wang) is onderweg naar het huis van zijn zus om te trouwen. Als hij er bijna is wordt hij aangevallen door een onbekende. Zijn vaardigheid in kung fu weet hem te redden, maar hij blijft zich wel afvragen waarom hij zonder reden werd aan gevallen. Eenmaal aangekomen bij zijn zus komt er vrijwel gelijk met hem een gewonde man binnen. Niet veel later sterft deze man maar weet hij nog wel zijn verhaal te vertellen. Als Chang zijn zwager vraagt wat er aan de hand is krijgt hij de geschiedenis van het goud van de keizer te horen. Zijn zwager maakt deel uit van deze groep bodyguards en verteld Chang over de rest van de groep. Uit nieuwsgierigheid en om zijn aanstaande schoonfamilie een dienst te bewijzen besluit Chang op onderzoek uit te gaan. Graag wil hij bewijzen wie er achter de dood van de man zit. Hij zoekt zijn goede vriend op om hem te vergezellen in dit avontuur. Deze voelt hier eerst weinig voor maar aangezien hij toch niks beters te doen heeft besluit hij mee te gaan. Samen gaan ze op pad om de rest van de bodyguards maar eens op te zoeken en zo meer informatie te krijgen. Maar iedere keer als ze er een vinden blijken ze net te laat te zijn en treffen ze hem dood aan. Langzaam maar zeker komen ze er achter dat de zaak gecompliceerder is dan hij lijkt. Maar op dat moment is het te laat, want er is geen weg meer terug uit dit web van verraad waar bijna iedereen bij betrokken lijkt te zijn.

Een redelijk sterke kung fu film met een groot aantal top acteurs in kleine rollen. Champ Wang speelt de hoofdrol en weet zich aardig te redden. Zijn kung fu mag dan net boven het gemiddelde zijn, maar is toch leuk om naar te kijken. Door de goede balans van afwisseling in de film kijkt hij makkelijk weg. Er is dan ook veel variatie in acteurs en locaties. Het meeste speelt zich af in en om de kleine dorpjes van Taiwan en de omliggende bossen. Het aparte hiervan is dat 'Shaolin kung fu master' toch redelijk onverwacht uit de hoek kan komen. Want wat begint als een film die zich tussen de keizerlijke gelederen afspeelt veranderd in een kung fu detective. In dit genre is het niet gebruikelijk dat er training scènes aanwezig zijn. Toch worden deze op inventieve wijze door het verhaal verwerkt. Ik moet er alleen wel bij zeggen dat er een scène met slangen in zit die met het oog op deze dieren eigenlijk niet kan. De bekende kung fu film humor is ook in deze individuele productie aanwezig. Niet heel erg nadrukkelijk maar het zorgt voor een leuke afwisseling. En wat misschien niet als humor bedoeld is maar wel voor wat gefrons kan zorgen is de aparte verschijning van een van de acteurs. Helaas weet ik zijn naam niet, maar doordat de verhoudingen in zijn lichaam redelijk uit balans zijn, weet je bij een blik meteen wie ik bedoel. Natuurlijk is Chang Yi zoals altijd meesterlijk en zijn zijn gevechten een genot om naar te kijken. Andere grote namen zoals Wong Tao en Chi Kuan Chun hebben beide helaas maar een gevecht en korte introductie in de film. Deze rollen zijn wel in balans met het verhaal maar het was natuurlijk leuker geweest als ze wat meer mochten doen. De gevechten in de film zijn niet slecht, eerder redelijk standaard. Er zit voldoende afwisseling tussen acrobatiek en kung fu, maar er mist net dat beetje extra wat het bijzonder maakt. De trainingen van Champ Wang en introducties van de bodyguards van de keizer daarin tegen zijn wel erg verrassend. Wong Tao komt erg krachtig over en Chi Kuan Chun laat het tegenovergestelde zien en gebruikt Tai Chi om een aantal potten te breken. Samen met laatste en de aparte wijzigingen in het redelijk ontwikkelde verhaal wordt "Shaolin kung fu master' net iets beter dan de gemiddelde kung fu fu film maar redt het helaas niet bij de toppers.

Drager dvd (reg 0)
Beeld kwaliteit Goed (widescreen)