Chi Kuan Chun - n.v.t.
Man Kong Lung -
Shut Chung Tin -
Joh Yim Yung -
Regisseur Raymond Lui -
Speelduur 85 min -

Met een brief en een beetje geld trekt Yang Tao (Chi Kuan Chun) van het platteland naar de stad. Hij hoopt zich hier te kunnen vestigen en aan het werk te gaan bij een transport begeleiding bedrijf. Onderweg vraagt hij hoe hij het snelste bij het bedrijf komt aan Yau Kei Fei (Raymond Liu). Deze wijst hem vriendelijk de weg, maar maakt hem wel even stiekem zijn portemonnee afhandig. Aangekomen bij het transport bedrijf geeft Yang Tao de brief aan de hoogste in rang. Deze weigert echter om de brief te lezen, omdat hij gericht is aan de directeur. Yang Tao moet van hem wachten tot de directeur terug is om de brief aan te nemen. Het lijkt er wel erg op dat deze man niet van Yang Tao wil weten en hem als een soort bedreiging ziet. Teleurgesteld druipt Yang Tao af om ook nog eens tot de ontdekking te komen dat zijn geld verdwenen is. Naïeve als hij is gaat hij op zoek naar Yau Kei Fei om zijn geld terug te halen. Maar Yau Kei Fei heeft het allemaal vergokt en heeft geen cent meer over. Op de een of andere manier krijgt Yang Tao medelijden met hem en nadat hij verteld heeft waarom hij steelt wordt dit alleen maar versterkt. Niet zo lang geleden werd zijn kung fu leraar namelijk vermoord en diens dochter verkocht aan een bordeel. Yau Kei Fei zet alles op alles om het meisje daar weg te krijgen, maar heeft simpel weg niet het geld om dit voor elkaar te krijgen. Yang Tao stelt voor om de oude school van zijn leraar op te knappen om zo geld te verdienen, maar Yau Kei Fei voelt hier niet echt iets voor. Wie wil er nu kung fu van hun leren maar al snel komt de oplossing. De directeur van het transport bedrijf is terug en Yang Tao benut meteen zijn kans. De directeur is meteen weg van hem en neemt hem aan. Dit is natuurlijk tegen het verkeerde been van de tweede in rang en deze sputtert hevig tegen. De baan krijgen ze maar ze moeten wel onder aan beginnen. Al vrij snel maken ze promotie en krijgen ze steeds belangrijkere opdrachten. Als de directeur een aantal hele waardevolle parels moet vervoeren wordt er door een van zijn eigen mannen een val voor hem gezet. Geholpen door een van zijn oude vijanden van de directeur proberen ze via Yau Kei Fei hem in de val te lokken. Hierdoor komt en de vriendschap tussen Yang Tao en Yau Kei Fei erg in het gedrang en krijgt het avontuur een dodelijk afloop.

Een old skool kung fu film uit 1981 en de vraag blijft toch altijd wordt het serieus of komedie. De film is behoorlijk serieus en dat kan ook niet anders met Chi Kuan Chun in de hoofdrol. Komedie zal deze stugge en stoere kung fu specialist niet staan. Zijn rol wijkt dus ook niet echt af van wat hij altijd speelt, maar het is en blijft een indrukwekkend persoon. Groot, goed afgetraind en veel variatie in zijn arm en been technieken. Zijn gevechten zijn dus ook van hoog niveau al wordt hij voor de acrobatiek wel door een stuntman geholpen. Dit is wel overkomelijk maar toch vind ik het altijd prettiger om naar de echte vaardigheid van de acteur te kijken. Raymond Liu die de hoofdrol deelt zet iets minder interessante gevechten. Alles is vrij standaard en niet echt vernieuwend te noemen. Hij zet wel de meest ingewikkelde rol wat drama betreft neer en weet zijn gevoel goed over te brengen. Hij was ook zelf de regisseur dus wat verwacht je ook. Het verhaal draait om verraad en broederschap, maar dat echte gevoel van verbintenis tussen de hoofdrol spelers komt niet echt naar voren. Hiervoor is de manier waarop de band tussen de twee weergegeven wordt gewoon te oppervlakkig. Het blijft natuurlijk zo dat dit alleen maar voor meester regisseur Chang Cheh weg gelegd is. Verder is er wel alles aangedaan om de film zo compleet mogelijk te maken. Vele figuranten, genoeg variatie in het gebruik van locaties en kleding. De aanslag op de leider van het transport bedrijf is goed uitgedacht en wordt niet compleet weggegeven voordat het gebeurd is. Er zijn zeker een paar dingen in de film aanwezig die zullen verrassen. De gevechten zijn hoofdzakelijk vuist tegen vuist, maar er worden ook wat wapens gebruikt. De meest gebruikte wapens zijn kleine messen, een korte speer en een soort haken met een ketting er aan. Gevechten zijn er dus voldoende en vooral in de laatste twintig minuten komt de liefhebber zeker aan zijn trekken. Al met al is dit geen klassieker daar zijn de gevechten gewoon te rommelig voor. Toch weet de film goed te vermaken en is hij zeker de moeite waard om een keer te kijken. Er is namelijk voldoende te zien en het verhaal zit leuk in elkaar en vooral Chi Kuan Chun maakt de film de moeite waard..

Beeld kwaliteit Matig (erg onscherp)