Na het volbrengen van
drie duizend dagen van zware training mag Rin (Kou Shibasaki) de Shaolin
tempel verlaten. Ze is alle technieken meester en klaar om de wereld het
Shaolin kung fu te leren. Met gemengde gevoelens keert ze terug naar het
rustige dorpje waar ze opgroeide. Daar begon ze ooit met kung fu in de
dojo van haar opa. Helaas is de beste man in haar afwezigheid overleden.
Toch verwacht ze de dojo levendig aan te treffen. Één van haar oudere
mede leerlingen zou de school immers voort zetten. Helaas is de situatie
totaal anders dan ze had verwacht. De school is in compleet vervallen
toestand en helemaal leeg. Er zitten gaten in de vloer, de ramen zijn
stuk en een groepsfoto ligt met gebroken lijst op de grond. Een
pijnlijke confrontatie voor Rin maar niet één die haar uit het veld zal
slaan. Ze is vastberaden iedereen in het dorp het voordeel van Shaolin
kung fu uit te leggen. Via een Minmin (Kitty Zhang Yuqi), een oude
bekende komt ze in aanmerking met de sport lacrosse. Een bewuste keuze
aangezien ze op die manier veel sportieve mensen kan ontmoeten. Vreemd
genoeg ligt de teamsport haar niet zo heel goed en lukt het maar niet de
bal onder controle te krijgen. Ze ligt dus ook niet zo lekker in de
groep. Dit wordt nog erger als de oudere leerling die de school had
moeten voortzetten zich meldt als coach. Hij doet bijzonder onsympathiek
tegen Rin en probeert haar van het team te krijgen. Hier begrijpt ze
helemaal niets van. Alles wat Rin ook maar probeert wordt tegen gewerkt.
Het kost haar dus ook meer en meer moeite om gemotiveerd te blijven.
Steeds meer ziet ze haar droom om Shaolin kung fu te promoten in rook
opgaan. Maar doorzettingsvermogen is uiterst belangrijk voor kung fu en
dus zal ze door gaan tot het bittere einde.
Door het succes van 'Shaolin
soccer' werd Stephan Chow al meerdere malen gevraagd om een vervolg te
maken. Zelf had hij daar niet echt heel veel zin in en tot nu toe is
daar dus ook nog niets van gekomen. Wel leende hij het idee uit aan
Japan. Hier trad hij op als producer van 'Shaolin girl'. Een film die
veel ideeën leent van 'Shaolin soccer' en in sommige landen zelfs
aangeprezen wordt als 'Shaolin soccer 2'.
Voor 'Shaolin girl'
is, zoals je van de titel mag verwachten, de nadruk verlegd richting de
dames. De basis van het verhaal is ook anders. Verder zijn er voldoende
vergelijkingen maar deze komen later aan bod. Eerst is het belangrijk om
de stijl van de film te schetsen. 'Shaolin girl' laat zich het beste
wegzetten in de categorie highskool komedie. Hier is een rode draad van
sport aan toegevoegd. De film lijkt dus gemaakt voor de schoolgaande
jeugd. De verhaallijn van de film gaat in eerste instantie dus ook niet
verder dan zaken die voor deze doelgroep van toepassing zijn. Het
hoofdpersonage doet erg haar best om geaccepteerd te worden in de groep.
Dit lukt niet en dat heeft meerdere teleurstellingen als gevolg. Verder
ligt de nadruk op zaken die je totaal niet verwacht. Iets wat verwarrend
werkt want je zou denken dat kung fu een grote rol zou spelen. Dit is
helaas niet waar en de actie barst pas los in het laatste half uur. Tot
die tijd zit je als kijker echt te wachten tot er wat gebeurt. Maar echt
commentaar leveren op de manier waarop regisseur Katsuyuki Motohiro zijn
film gemaakt heeft is niet mogelijk. De film zit goed in elkaar en alles
heeft de nodige diepgang. Zo brengt hij een behoorlijk dosis mysterie in
het verhaal en weet hij dit tot het laatste moment vast te houden. Hij
heeft er duidelijk voor gekozen om op totaal eigen wijze met de film om
te gaan. Hij heeft er absoluut geen 'mannen' film van gemaakt en de
bekende paden gevolgd. Een nogal typische keuze waar wel respect voor te
hebben is maar die de film nog vlees nog vis maakt.
Visueel gezien zit 'Shaolin
girl' erg sterk in elkaar. Regisseur Katsuyuki Motohiro is goed bezig
geweest met kleuren en de manier waarop hij alles in beeld wilde
brengen. Natuurlijk ontbreken ook de nodige computer effecten niet. De
opbouw hierin is goed en gaat van minimaal naar compleet over de top.
Eerst wordt het gebruikt om ballen door de geluidsbarrière te laten
vliegen. In het eindgevecht wordt de complete trukendoos open getrokken.
Grote objecten vliegen moeiteloos door de lucht, gebouwen storten in en
overal is vuur en water. Vooral het laatste speelt een belangrijke rol.
Zo lopen het hoofdpersonage en haar tegenstander over water en gebruiken
ze het om het elkaar moeilijk te maken. Dit ziet er werkelijk
spectaculair uit. Ook hier is een duidelijke keuze gemaakt om de
effecten boven de echte martial arts te zetten.
Kung fu
technische heeft 'Shaolin girl' niet echt veel te bieden. Kou Sibasaki
heeft een prima uitstraling en ze past goed in deze rol. Helaas kan ze
niet overtuigend overkomen in een gevecht. Iedere slag of stoot mist de
kracht en als ze een Shaolin vorm of Tai Chi laat zien mist het alle
essentie. Het was waarschijnlijk niet de bedoeling om dit zo te laten
lijken. De computer effecten zijn hier duidelijk belangrijker dan het
menselijk kunnen. Verder is er ook niet echt iemand die heel veel indruk
achter laat.
Op subtiele wijze
wordt er hier van allerhande films geleend. 'Star wars', 'Enter the
dragon', 'The matrix', 'Kill bill' en ga zo maar door worden door de
scènes heen gemengd. Dit is allemaal bewust gedaan en wordt niet onder
stoelen of banken gestoken. Dit is ook het hoofdingrediënt van de humor
van de film. De grappen zijn wel leuk maar veroorzaken niet meer dan een
lichte glimlach. Verder moet de film het op dit gebied van de personages
hebben. Allemaal hebben ze namelijk wel wat mafs.
Film technisch is er niet zo heel veel op 'Shaolin girl' aan te merken.
Het verhaal is goed, de beelden zijn prachtig en het tempo zit er lekker
in. Actrice Kou Sibasaki past prima in haar rol en dit geldr ook voor de
rest van de acteurs. Vreemd genoeg doet het verhaal totaal niet wat je
verwacht en richt het zich meer op jeugdige kijkers. Erg veel kung fu
actie zit er in het begin dus ook niet in. Het laatste half uur gaat dit
compleet om. Vanaf daar is het non-stop actie. Het gaat hier allemaal om
computer animaties en dit is best spectaculair. Maar helaas redt dit de
film niet en blijft het allemaal een beetje vreemd en misplaatst
aanvoelen.
Copyright
kungfufilms.nl (2009) |