|
De
wegen van een kruimeldief en een ex-militair uit Taiwan kruisen elkaar
in het Sjanghai van 1930. Hui (Leslie Cheung), de militair, is op zoek
naar de verantwoordelijke van een slachting op zijn mede militairen.
Koste wat het kost wil hij wraak nemen en daarna terug keren naar zijn
vaderland. Ting (Andy Lau) probeert al jaren wat te bereiken in het
criminele circuit maar dat is hem tot op heden nog niet echt gelukt.
Tevens doet hij ook erg zijn best om het hart van Ching Ching de dochter
van de grote baas voor zich te winnen.
Samen vormen deze twee heren het ideale team en al snel lukt het ze om
het roer in de onderwereld van Sjanghai om te gooien. Na een district op
brute wijze overgenomen te hebben loopt alles op rolletjes en het geld
stroomt binnen. Ting heeft bijna al zijn dromen werkelijkheid zien
worden, op het trouwen met Ching Ching na. Als hij haar ten huwelijk
vraagt wil ze drie dagen de tijd om het wat dingen recht te zetten.
Vanaf dit moment blijkt dat bijna iedereen elkaar verkeerd begrepen
heeft en stort alles een kaarten huis ineen.
Stijlvol gefilmd en vol met geweldige actie scènes, een beetje een
kruising tussen Wong Kar Wei en John Woo. Dit geld zowel voor het
verhaal en de manier van filmen. Er is geprobeerd om dezelfde chemie
te creëren tussen de hoofdrol spelers al in “a better tomorow”.
Dit komt aardig in de buurt, maar mist net dat kleine beetje extra. Als
het verhaal plots verteld wordt in een flashback die iets te lang duurt,
weet je niet echt meer of je nu naar het heden zit te kijken of het
verleden, uiteindelijk pak je de draad wel weer op maar dit werkt een
beetje verwarrend. Het bewijs dat Hongkong films altijd weer verrassend
zijn wordt ook hier weer geleverd als Andy Lau opeens met een anaconda
in bed belandt, waar dit voor nodig was? Ik heb in ieder geval geen
idee, waarschijnlijk hadden ze de materialen liggen en wilde ze het erg
graag gebruiken. Een lekkere melodramatische film vol prachtige
opgezeten schietpartijen. Tevens wist de film vier nominaties in de
wacht te slepen op het Hongkong film festival van 1996 |
|