Francis Ng - Making of
Masato - Photo gallery
Dylan Kuo Pin-Chao -
Regisseur Soi Cheang -
Speelduur 105:11 mins -
Prod. maatschappij Same way -

Wat een normale dag had moeten zijn voor Ryo Narushima (Shawn Yu) is het begin van een nachtmerrie. Tijdens het ontbijt worden zijn ouders op brute wijze vermoord. Hij en zijn zus (Pei Pei Wei-Ying) overleven de slachtpartij. De politie wijst Ryo aan als de schuldige en hij wordt naar een gevangenis gestuurd. Door zijn jonge leeftijd krijgt hij maar twee jaar straf. Iets waar hij in principe mee zou kunnen leven maar zijn medegevangenen denken hier anders over. Ze hebben maar weinig respect voor iemand die zijn ouders vermoord heeft. Ryo wordt continue in elkaar geslagen en vernederd. De bewaking doet hier ook weinig aan want zij hebben eveneens weinig respect voor hem. Ze zien hem liever sterven dan dat hij over twee jaar vrij komt. De vernederingen en martelingen blijven doorgaan. Maar Ryo zit er nog het meeste mee dat zijn zus nu zonder toezicht buiten loopt. Op een dag komt ze ook langs om hem te zeggen dat ze niets meer met hem te maken wil hebben. Ze gaat werken in de prostitutie ergens ver van hem vandaan. Net als Ryo besluit zichzelf uit het lijden te verlossen komt Kenji Kurokawa (Francis Ng) aan als nieuwe gevangene. Hij is een karate leraar die veroordeeld is voor de moord op een minister. Kenji maakt van Ryo zijn project. Hij leert hem karate en aangezien dit voor Ryo zijn enige uitweg is bijt hij zich er volledig in vast. Al snel wordt hij een vechter met een uitzonderlijk sterke wil. Hierdoor weet hij zich door de twee jaar heen te slaan. Eenmaal vrij besluit hij op zoek te gaan naar zijn zus. Een moeilijke missie die maar weinig succes oplevert. Continue wordt hij herkend als degene die zijn ouders vermoordde en vernederde. Zoekend naar een weg om dit te beëindigen krijgt hij het idee dat hij als ringvechter wel respect zou kunnen verdienen. Dit is immers waar hij goed in is.

Na het succes van het duistere 'Dog bite dog' waren de verwachtingen voor de nieuwe film van Soi Cheang gespannen. Helemaal toen hij aankondigde om de Japanse manga 'Shamo' te gaan verfilmen. Eveneens een duister verhaal met veel drama en geweld. De film was in 2007 al klaar maar de release bleef lange tijd uit. Het duurde dus ook tot midden 2008 voordat hij een release kreeg.

Vanaf het begin is meteen duidelijk dat de film grimmig bedoeld is. Alles speelt zich af in een surrealistische wereld waar niet echt een tijd of plaats aan te hangen is. Een wereld vol verderf waarin alleen de sterkste overleven. Soi Cheang speelt op bijzondere wijze met de beelden. Hij voegt te pas en te onpas kraaien toe en gaat van licht naar duisternis. Duisternis gebruikt hij voor het hoofdpersonage maar als we aankomen bij mensen die het wat beter getroffen hebben worden de beelden een stuk helderder. Voor het goede misschien iets te licht. Het doet allemaal aan als TL verlichting en dit voelt van tijd tot tijd wat misplaatst. Zijn sterkste punt is het geluid. Hierbij combineert hij beelden die voorbij flitsen in met industriële geluiden. Hierdoor kraakt en schreeuwt de film aan je voorbij en wordt het een hele aparte kijkervaring.

Visueel is er dus wel wat op aan te merken maar Soi Cheang verdient ook complimenten voor zijn drang naar het experimenteren. Wat hij laat zien is vrij uniek. Helaas heeft hij alleen wel iets te veel hooi op zijn vork genomen qua verhaal. Het gaat hier namelijk om het neerzetten van gecompliceerde emoties. Niet zomaar woede die lijdt tot wraak maar frustraties die lijden tot ingewikkelde personages. Hij loopt vrij makkelijk door het deel in de gevangenis. Hier had wat meer aandacht absoluut niet misstaan. Dit is het moment dat het personage van Ryo echt gevormd zou moeten worden. Een buitenbeentje dat eigenlijk niet meer in staat zou moeten zijn tot sociaal contact. De redenen zijn hiervoor ruimschoots aanwezig. Op de een of andere manier lukt het alleen niet om Ryo echt als gestoord te laten over komen. Sommige momenten gaat het prima maar dan opeens gedraagt hij zich weer redelijk normaal. Dit veroorzaakt een raar en vertekend beeld.

Als er meer tijd was besteed aan het gedeelte waarin Ryo in de gevangenis zat had er minder tijd over geweest voor het deel wat zich in de stad afspeelt. Dit had een positieve uitkomst gehad op het verhaal. Nu is het allemaal wat langdradig en lijkt het vaak niet aan zijn doel toe te komen.

Doordat Soi Cheang er niet in geslaagd is de emoties van Ryo correct weer te geven is het lastig om Shawn Yu te beoordelen. Op zich speelt hij goed. Hij laat zien dat hij zich goed kan inleven in de woede en frustraties. Zijn uiterlijk doet sterk denken aan dat van Rutger Hauer in 'Blade runner'. Eveneens een psychopaat dus er zal vast wel ergens een bron van inspiratie in deze film terug te vinden zijn. Francis Ng speelt eigenlijk zichzelf en doet dit op de gebruikelijk prettige manier. Een verrassing is de aanwezigheid van Bruce Leung. Hij heeft nog steeds die bizarre vergroeide knokkels en dit past goed bij de oude karate meester die hij hier neerzet. De vrouwelijke rollen worden neergezet door Annie Liu en Pei Pei Wei-ying. Beiden overdrijven hun rol een beetje.

Voor een film die over zoveel geweld gaat zou je best wat mooie actie mogen verwachten. Helaas kunnen we dit predicaat er niet aanhangen. Het gaat hier meer om boksen dan mooi film vechten. Er zitten twee momenten in die nog wel oké zijn maar verder hoef je er niet veel van te verwachten.

'Shamo' doet dus helaas niet wat er van verwacht werd. De emoties zijn simpelweg te gecompliceerd voor de snelle manier van film maken uit Hongkong. Hierdoor is er een boel wat niet te rijmen valt. Jammer want zowel op het visuele als audio vlak is de film wel de moeite waard. Maar ondanks dat er veel niet klopt wekt de film wel nieuwsgierigheid op. Op de één of andere manier wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld. Natuurlijk komt dit ook doordat je zit te wachten op de plotwending aan het einde. Eentje die je eigenlijk al aan ziet komen maar waarvan je toch hoopt dat hij beter is dan je verwacht.

Qua extra's heeft deze disk niet echt veel te bieden. Gelukkig is dat wat er op staat wel ondertiteld. De making of duurt maar drie en halve minuut maar laat eigenlijk genoeg zien. We krijgen een hierdoor een beetje een idee van het opnamen proces. Verder is er een trailer aanwezig en een foto gallery. Als cadeautje zitten er bij de DVD nog een aantal postkaarten van de film.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Wide screen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital ex 6.1)
Uitgever Universe