Tien Feng -
Ku Feng -
Wang Hsia -
Regisseur Lo Wei -
Speelduur 78 min -
Productie maatschappij Shaw brothers -

Vanaf haar vroege jeugd woont Yang Kai-yun (Cheng Pei Pei) al bij haar oom Fang (Tien Feng). Samen met een tweetal bedienden zorgen ze voor een middel grote herberg ergens langs de weg. Eigenlijk ziet Yang Kai-yun haar oom Fang als een vader, want haar eigen ouders zijn, toen zij nog jong was, overleden. Ze is dus volledig door Fang opgevoed en hij heeft haar zelfs een speciale martial arts stijl bijgebracht. Beide vechten namelijk met een zweep. Buiten dat Yang Kai-yun veel aan haar oom Fang te danken heeft blijft hij toch een zonderling persoon. Een soort kluizenaar die zich voor iedereen verborgen houdt, behalve zijn personeel. Niemand zoekt hier eigenlijk wat achter tot Yang Kai-yun op een dag in het openbaar haar zweep moet gebruiken. Ze trekt hier nogal de aandacht mee en wordt meteen gevraagd wie haar leermeester was. De man die dit wil weten is Wang Jian-xin (Yuen Hua). Hij vertelt dat hij op zoek is naar een man die bekend staat als 'the shadow whip' en ongeveer vijftien jaar geleden verdween. Eenmaal terug in de herberg vraagt ze aan haar oom hoe dit zit. Hij vertelt haar dat hij niemand kent met de naam Wang Jian-xin. Maar er blijkt wel degelijk meer aan de hand te zijn want vlak daar voor liep er een mysterieuze man de herberg in. Tot grote schrik van Ersha (Lee Kwan) liet de man geen enkele voetstap na in de sneeuw. Bang bediend hij de man die ook op zoek blijkt te zijn naar oom Fang. Om onbekende reden neemt oom Fang de benen en er ontstaat een wilde klopjacht op de man die zich vijftien jaar verscholen wist te houden.

Een van de laatste films die regisseur Lo Wei maakte voor de Shaw studio's voor zijn overstap naar Golden Harvest. Visueel is 'The shadow whip' absoluut een prachtig stukje film geschiedenis. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat alles zich in de winter afspeelt. Een besneeuwd Aziatische landschap is niet iets wat je erg vaak in films terug zal zien en hierdoor is de film extra aantrekkelijk. De sfeer wordt hier ook erg door versterkt. Maar dit is niet het enige waardoor de sfeer erg goed is. De openingsscène doet erg ontspannen aan. Lee Kwan die vrolijk zingend op de bok van een rijtuig zit, hij is op weg naar de stad samen met Cheng Pei Pei. Door dit gezongen intro doet het voor de martial arts liefhebber misschien wat vreemd aan. Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat dit absoluut geen film is die je voor de gevechten moet kijken. Het gekozen wapen, de zweep is natuurlijk erg bijzonder te noemen en is zeker niet gemakkelijk te hanteren. Maar ondanks dat dit deel van de gevechten absoluut fascinerend is om naar te kijken, is het 't toch niet helemaal. Dit komt simpel weg doordat er gewoon te veel van de zelfde bewegingen in zitten en vaak van een afstand gefilmd wordt. Om het ontbreken van de echte vaardigheid van de acteurs te verbergen wordt er tijdens een gevecht ook vaak van achteren gefilmd. Hierdoor is het moeilijk zien wat er nu echt gebeurd. Grotendeels zijn de bewegingen iets versneld en sommige mensen kunnen wel erg ver springen. Maar oké, het is een film uit het begin van de jaren zeventig en we kunnen ook weer niet alles hebben. Wat wel erg sterk is zijn de acteurs en de manier waarop het mysterie gebracht wordt. Het blijft dus ook best lang spanend voordat de kijker te weten komt wat er precies aan de hand is. Met een cast, die voor een groot deel bestaat uit de beste drama acteurs uit de Shaw studio's, kan het ook bijna niet fout gaan. Ku Feng speelt zoals altijd super en heeft voor zijn doen een groot aantal gevechten met het zwaard. Tien Feng die iedereen wel kent uit Bruce Lee's 'Fist of fury' doet niet veel bij hem onder en samen met Yuen Hua zorgen ze er voor dat alles erg geloofwaardig is. De kleding die Cheng Pei Pei draagt is iets wat erg in het oog springt. Een zwarte mantel afgewerkt met wit bond en een prachtig staande witte bond muts. Voeg hier haar krachtige vast beraden blik aan toe en ik weet zeker dat ze een blijvende indruk achter zal laten. 'The Shadow whip' is een prachtig mysterie dat enigszins neigt naar een wu xia vertelling. Door het gebruik van de zweep als wapen in grote gevechten en de geweldige winterse omgeving zal deze film zeker een blijvende indruk achterlaten. Verwacht alleen geen mooi gechoreografeerde gevechten.

Drager vcd
Ondertiteling Chinese / Englisch