Chang Shan - Original trailer
Chia Kai -
Lung Fei -
Tommy Lee -
Regisseur Wong Chung Kwong -
Speelduur 86 min -

Een klein en rustig stadje ergens in China waar eigenlijk nooit iets bijzonders gebeurt. Voor Tiger (Cheng Tin Chee) is dit natuurlijk een grote speelplaats. Hij heeft geen zorgen en hangt overdag een beetje rond in de stad. Zijn avonden brengt hij door bij Lee San Pai (Chia Kai), een oude kung fu meester waar hij enorm veel respect voor heeft. Zijn trainingen zijn erg zwaar, maar de getalenteerde Tiger heeft hier absoluut geen problemen mee. Tijdens een van Tigers vele streken vind hij een medaillon. Hij neemt deze mee naar huis en speelt er wat mee tijdens zijn training. Zodra  Lee San Pai de medaillon ziet slaat de schrik hem om zijn hart. Het sieraad is namelijk het symbool van de vreselijke Five hands gang. Jaren geleden is Lee San Pai ooit gevlucht voor de leider van deze clan, Chiu Chin Kong (Chang Shan). Om uit te zoeken wat er aan de hand is vraagt hij aan Tiger om uit te zoeken waar de vreemdeling in de stad zijn uithangt. Tiger stemt hier mee in en houdt zijn ogen goed open. Het duurt dus ook niet lang voordat hij weet waar alle vijf de leden zich bevinden. Op handige manier weet hij, van één van de leden, een brief te stelen die hij naar Lee San Pai brengt om te lezen. De bende is van plan de stad over te nemen en Lee San Pai wil hier alles aan doen om dit te voorkomen. Om geen argwaan te wekken laat hij Tiger op dezelfde manier de brief terug brengen. Dit lukt prima, maar toch begint de bende iets te vermoeden en stuurt één van hun mannen achter de jongen aan.

Laat ik maar beginnen met het enige negatieve van de film uit de weg te werken voordat ik aan mijn lofzang begin. Het verhaal stelt namelijk niet bijster veel voor. Buiten het gegeven dat het goed tegen kwaad strijdt, is er niet veel meer te ontdekken. Toch zit de film niet slecht in elkaar en zijn de karakters goed uitgediept. Er wordt goed geacteerd en de situaties die zich voordoen kloppen allemaal. Verhaal is er dus niet echt, maar de hele opbouw van de film is wel goed. Je zou dus kunnen zeggen dat deze film voor bijna tachtig procent uit actie bestaat. En laat dit nou ook nog eens hele goede actie zijn. Cheng Tin Chee doet totaal niet onder voor iemand als Jackie Chan. Ik durf zelfs te roepen dat ik hem iets beter vind op het martial arts gebied. Zijn bewegingen zijn snel, flexibel en enorm gevarieerd. Hij maakt de ene salto na de andere en weet goed gebruik te maken van zijn omgeving. Het is dus ook enorm vermakelijk om naar hem te kijken. Een echt overtuigende acteur is hij niet, maar op kung fu gebied laat hij zeker verbluffende dingen zien. Verder bestaat de gehele cast uit alleen maar kung fu experts. Want zowel Chia Kai, Tommy Lee, Lung Fei en Chang Shan zijn niet de minste. Alle gevechten zijn dus werkelijk een genot om naar te kijken en barsten van de variatie in stijl en choreografie. Gebruikte wapens zijn stok en speer en even wordt er een Chinese paraplu gebruikt in een gevecht. Chang Shan steelt na Cheng Tin Chee absoluut de show. Nou is dat niet zo heel moeilijk, want wie is er nou niet gek op de bekende wit harige vechters. Alleen zijn verschijning is dus al geweldig. Zijn bewegingen zijn ook top en regelmatig zakt hij tijdens het gevecht zonder moeite in een split. De omgeving is ook redelijk apart en net iets anders als in andere kung fu films. Zo is er gefilmd in een buitenwijk van een echte stad. Betonnen gebouwen, maar toch met die typische old kool sfeer. Alles ziet er ook goed verzorgd uit en er komt duidelijk uit naar voren dat de film met liefde gemaakt is. Over het algemeen doet ‘Seven steps kung fu’ een beetje denken aan een film als ‘The mystery of chessboxing’. Ik weet dus bijna zeker dat deze film dus ook met gemak bij veel mensen in hun top tien zal belanden.

Kwaliteit

Vengeance video gebruikte voor deze film de Duitse versie voor het beeld en een Engelse voor het geluid. De beeld kwaliteit is goed en loopt goed synchroon met het geluid. Ergens tegen het einde verandert de gesproken taal even naar het Chinees. Dit is gedaan om het deel wat uit de engelse versie geknipt is op te vullen. Op zich veroorzaakt dit geen problemen het is alleen wel even verassend. Op deze manier heeft Vengeance video er voor gezorgd dat deze film compleet ongeschonden op deze dvd beland is. En dat is natuurlijk ook wat waard.

Drager dvd (reg 0)
Beeld kwaliteit Goed (2.00:1)