Mark Long - Liner notes
Yen Na See - Trailers
Alan Chiu Chun San -
Regisseur Jospeh Kuo -
Speelduur 89:38 mins -
Prod. maatschappij Hong Wha int. films -

Vanwege de dingen die hij in zijn leven bereikt heeft krijgt Sang Kuan Chun (Jack Long) een onderscheiding van de keizer. Hij mag zichzelf de sterkste kung fu meester van het land noemen. Op de dag dat hij deze titel in zijn school wil ophangen maakt hij tevens bekend dat hij zich terug wil trekken. Hij wil zich niet meer druk maken om zaken waarbij gevochten moet worden en wil rustig van zijn oude dag genieten. Een boodschap gooit echter roet in het eten. Een onbekende beweert namelijk te twijfelen aan de titel die Sang Kuan Chun ontving van de keizer. Trots als hij is besluit hij zich dus ook niet terug te trekken. Hij roept zijn leerlingen bij elkaar en besluit China rond te trekken om alle provinciale kampioenen uit te dagen. Niet zomaar een reisje van een paar dagen. De komende twee jaar zullen ze reizend door moeten brengen. Voor Sang Kuan Chun geen probleem. Hij is sterk en het kost hem dus ook geen moeite de kampioenen te verslaan. Hij doet dit op respectvolle wijze en zorgt er voor dat er geen doden of ernstig gewonden vallen. Na een tijdje op weg te zijn voegt zich een jonge man genaamd Siu Ying (Lee Yi Min) bij de groep. Toevallig had hij een gevecht gezien van de meester en hij is ernstig onder de indruk. Kosten wat kost wil hij kung fu van hem leren. Echter gunt Sang Kuan Chun hem geen blik waardig. Het zijn dus ook zijn leerlingen die hem continue moeten vertellen weg te gaan. Alleen Siu Ying weet van geen wijken. Hij zal pas stoppen als hij geaccepteerd wordt als leerling. Maanden gaan voorbij en voor allen in het reisgezelschap komt hun doel steeds dichterbij. Op het eerste gezicht lijkt het een groep zonder problemen. Echter is er toch iemand die zonder het te weten een geheim met zich mee draagt. Een geheim wat pas bij terugkomst aan het licht zal komen.

Als we het hebben over de klassiekers in het genre dan moet 'Seven grandmasters' ook absoluut genoemd worden. Voor Jospeh Kuo zijn eerste poging tot het maken van een film, met kung fu als het belangrijkste onderdeel. Hij vroeg Corey Yuen om voor de choreografie te zorgen en zette Lee Yi Min en Jack Long in de hoofdrol. Allemaal keuzes die een sterke invloed hadden op het eind product en er voor zorgde dat de film door velen ook herinnerd zal worden.

Joseph Kuo's poging is dus bijzonder goed geslaagd. Hij weet namelijk alle belangrijke elementen samen te brengen en het tempo er goed in te houden. Het verhaal heeft niet zo heel veel om het lijf. Toch is het allemaal boeiend genoeg om je anderhalf uur bezig te houden. We gaan van de ene confrontatie naar de andere. Tussendoor zien we hoe het personage van Lee Yi Min pogingen doet om geaccepteerd te worden als leerling. Problemen van het reizen worden belicht en er wordt op een simpele wijze met emoties gespeeld. Hierbij is de hiërarchie in de groep erg belangrijk. Tegenwoordig zou je met de basis van deze film best een leuke real life soap kunnen maken. Zo ver gaan ze hier niet op de personages in. De karakters worden aangestipt maar niet uitgediept. Toch is dit allemaal genoeg om het interessant te houden. Lange tijd lijkt het verhaal nergens naar toe te gaan. Pas tegen het einde wordt duidelijk wat er nu precies gaande is. Echter hoef je geen genie te zijn om dit zelf al voor die tijd uit te dokteren. Helemaal mensen die het genre een beetje kennen hoeven hier de grijze massa niet voor te pijnigen. Het is simpelweg een optelsom van personages en situaties. Maar zoals gezegd door de juiste balans in actie, verhaal en sfeer maakt het allemaal niets uit.

Volgens het verhaal reist de groep heel China rond. Ze bezoeken alle provincies van het land om alle meesters te verslaan. Echter ziet het er uit alsof alles bijna op een plek opgenomen is. Echt het gevoel dat ze het land af reizen is er dus niet. De locaties zijn de gebruikelijke voor een kung fu film. Veldjes aan de rand van het bos, rivieren en de klassieke huizen. Allemaal wel leuk bij elkaar gezocht en met het oog op het budget best acceptabel. Er hadden alleen best wat meer figuranten op de been mogen zijn. Hiermee was het geheel wat levendiger geworden.

'Seven grandmasters' verkrijgt zijn status hoofdzakelijk door het niveau van de actie. Choreograaf Corey yeun zorgt voor een grote variatie in de stijlen. Ieder gevecht en iedere meester is dus ook echt anders. Er is een mooie mix gevonden tussen acrobatiek en kung fu. Zelfs een gewapend gevecht ontbreekt niet. Hier wordt meteen alles uit het wapenrek gehaald en gebruikt. Alles is super strak en het straalt er van af dat er veel tijd in is gaan zitten. Het gaat er best hard aan toe en de acteurs nemen aardige risico's. Tussen de gevechten door wordt er ook nog aandacht besteed aan trainingen. Hoofdzakelijk het vorm lopen komt hierbij aan bod. Iets waarin Lee Yi Min naar mijn idee nooit heel erg goed is geweest. Toch levert hij hier een redelijke prestatie en zoals gebruikelijk maakt hij dit gebrek goed met zijn uitstraling. Jack Long zijn bewegingen zijn super strak en gecoördineerd. Het is werkelijk heerlijk om naar hem te kijken. Verder zijn er nog vele top acteurs/vechters zoals Lung Fei, Alan chui Chun San, Chin Yuet Sang en Corey Yuen zelf die laten zien wat ze kunnen. Een geweldige mix van stijlen dus.

Iets wat bijzonder opvalt is de muziek. Alle deuntjes zijn pakkend en naar mijn idee speciaal voor de film gemaakt. Dit geeft een prettige sfeer en een gevoel van herkenning. Ze worden ook met de juiste timing ingezet en dit laat de film als één geheel overkomen.

'Seven grandmasters' is een film die bij iedere kung fu film liefhebber in de smaak zal vallen. Het is een van de klassiekers en bevat alle belangrijke elementen voor succes. De belangrijkste hiervan is natuurlijk kung fu. De gevechten zijn geweldig en bijzonder uiteenlopend. Het verhaal is misschien niet super boeiend maar het is wel op de juiste wijze gepresenteerd. De acteurs zijn juist gecast en dat maakt het geheel af. Ben je dus op zoek naar een echte kung fu film dan is dat 'Seven grandmasters'.

Drager DVD (reg 1)
Geluid kwaliteit Goed (Stereo)
Ondertiteling Engels of Spaans