Chang yi
Lung Fei - Originele trailer
Ma Chin Ku - Directe scène toegang
Goo Chang -
Regisseur Koo Shi Hou -
Productie maatschappij -

Shiao Ping (Lee Yi Min) woont al sinds hij zich kan herinneren bij zijn oom. Deze leert hem de basis van het kung fu. Zijn training bestaat uit een groot aantal oefeningen die hangend, aan een aantal ringen, uitgevoerd worden. Overdag werkt hij bij een apotheek. Hij houdt zich hoofdzakelijk bezig met het zoeken naar de juiste combinatie van kruiden. Deze moeten er voor zorgen dat hij de vermoeiende trainingen van zijn oom achterwege kan laten.  Als zijn pad zich kruist met die van de gewonde Lu Zu Hai (Chang yi) probeert hij de man te helpen en zorgt hij voor de benodigde medicijnen. Maar Lu Zu Hai is natuurlijk niet zomaar gewond geraakt. Al snel worden ze opgemerkt door Ho Chin Tin (Lung Fei) en zijn mannen. Aangezien Lu Zu Hai door zijn verwondingen niet in staat is om te vechten proberen ze zich schuil te houden. Al snel heeft Shiao Ping door dat hij hier met een kung fu meester te maken heeft en besluit hem te volgen om les te krijgen van deze zwervende meester. Als dank geeft Lu Zui Hai kung fu lessen aan Shiao Ping en brengt hem, tijdens een van zijn vele gevechten,  de nodige praktijkervaring bij. Het belangrijkste zijn de 'Seven Commandments', want zonder deze regels was Lu Zai Hai nooit gekomen waar hij nu is. Een jaar gaat voorbij voordat Shiao Ping weer thuis komt bij zijn oom. Zijn oom vertelt hem dat hij de keuze om Lu Zu Hai te volgen respecteert, maar geeft hem een brief die hij goed moet bewaren en pas na de dood van zijn oom mag openen.

Op het moment dat je een individueel geproduceerde kung fu film uit de jaren zeventig gaat kijken, weet je natuurlijk nooit wat je kan verwachten. Het intro, waarin Lee Yi Min zijn vaardigheid op het gebied van de ‘Mantis fist’ laat zien, ziet er veelbelovend uit. Kung fu wordt afgewisseld door acrobatiek en diverse turnoefeningen in de ringen. Maar na dit geweldige begin lijkt ‘Seven commandments of kung fu’ een standaard kung fu komedie te worden, met te veel flauwe grappen over laxeermiddel. Maar zodra  Chang Yi in beeld komt verdwijnen de grappen en krijgt het verhaal, wat gekopieerd is van de western ‘Days of the wrath’, een redelijk serieus tintje. De muziek is deels geleend van een andere film die ik niet kan plaatsen. Het is een positieve toevoeging aan het geheel. De gevechten zijn bijna allemaal gebaseerd op de ‘mantis stijl’ en worden goed afgewisseld met de nodige acrobatiek. Lee Yi Min is hoofdzakelijk degene die voor deze acrobatiek zorgt, maar ik twijfel er ten zeerste aan of hij zelf de acteur is die deze geweldige flips en salto’s maakt. Zijn gezicht is geen enkele keer herkenbaar te zien en dit geeft duidelijk aan dat hiervoor een 'stand in' gebruikt is. Dit is absoluut niet storend, want de vaardigheid van de 'stand in' gecombineerd met de geweldige montage zorgt er voor dat het niet opvalt. Ook de training scènes aan de ringen zijn van bijzonder hoog niveau. Een combinatie van flexibiliteit en kracht, zoals je het ook wel bij turn wedstrijden ziet. Chang Yi heeft dezelfde geweldige uitstraling als altijd, nors en meedogenloos. Zijn rol is voor zijn doen aan de grote kant, aangezien hij altijd de rol van de slechte voor zijn rekening neemt. Maar in  ‘Seven commandments of kung fu’ is hij bijna het hele laatste uur continue in beeld. De hoofdrol wordt natuurlijk gespeeld door Lee Yi Min, die op een leuke manier de mantis fist in beeld brengt. Zijn training methode tegen het einde van de film is werkelijk geweldig. Na wat knutselwerk maakt hij van stro en hout een aantal levensgrote bidsprinkhanen waar hij zijn technieken op kan oefenen. ‘Seven commandments of kung fu’ is dus een geweldige film die kung fu combineert met acrobatiek en turnoefeningen en wat verhaal betreft nog verrassend uit de hoek weet te komen ook. Zeker de moeite waard dus.

Beeld kwaliteit Redelijk (fulscreen)