Derek Yee
Ching Li - n.v.t.
Yu an-an -
Yuen Hua -
Regisseur Chu Yuan -
Speelduur 96 min -

Nadat Li Xun Huan (Ti Lung) tien jaar compleet afgezonderd geleefd heeft is het tijd om terug te keren naar de bewoonde wereld. Jaren geleden verliet hij zijn geliefde omdat hij het gevoel had dat hij haar geen goede toekomst kon geven. Doordat hij altijd in gevecht was met diverse criminelen en niet zonder alcohol kon leven. Hij liet haar samen met al zijn bezittingen achter bij zijn beste vriend Long Xiaoyun (Yuen Hua). Deze trouwde met haar, maar vergeten deed ze Li Xun Huan nooit. De reden van terugkeer uit zijn kluizenaarsbestaan is het nieuws dat zijn oude vijand 'the plum blossem bandit' weer actief is. Samen met zijn trouwe bediende Chuanjia (Fan Mei Sheng) begint hij aan de reis naar het huis waar hij vroeger woonde. Onderweg sluit hij vriendschap met met een vreemdsoortige jongeman (Derek Yee), die een voortreffelijk vechter blijkt te zijn. Een vriendschap die hij absoluut nodig zal hebben, want nog voordat hij aankomt in zijn oude huis wordt hij betrokken in een ingewikkelde strijd. Iedereen die ook maar een klein beetje betrokken is bij een van de clan's bemoeid zich met de terugkeer van 'the plum blossem bandit'. De een na de andere zweert zich volledig in te zetten om deze crimineel een halt toe te roepen. Zonder dat Li Xun Huan het door heeft wordt hij op zo'n manier gemanipuleerd dat iedereen hem er van gaat verdenken dat hij 'the plum blossem bandit' is. Hoe hij ook beweerd het niet te zijn hoe meer de bewijzen zijn kant op gaan. En als er zelfs een hoofdmonnik van de Shaolin tempel omgebracht wordt, wordt het wel erg moeilijk zin onschuld te bewijzen. Hoe pijnlijk het ook voor Li Xun Huan is, het wordt hem steeds duidelijker dat hij er door een oude bekende in geluisd wordt.

Zoals de meeste film van regisseur Chu Yuan wederom een verfilming van een boek van Ku Lung. Maar 'The sentimental swordsman' is niet zo sprookjesachtig als zijn andere verhalen. Geen heksen en andere extreme karakters, maar gewoon mensen met erg goede vaardigheid in kung fu. Hierdoor is er makkelijk in het verhaal te komen en is alles erg overzichtelijk. Natuurlijk zitten er wel diverse interessante personages in. De meest opvallende is 'The five poisons kid'. Iemand die je niet achter je aan wilt hebben aangezien hij eten onmogelijk maakt want hij vergiftigd alles. Dit zorgt absoluut voor een van de beste scènes uit de film. Het hoofdkarakter dat door Ti Lung gespeeld wordt is geen extreem emotionele man, maar gewoon een man met gevoel. Voor een echte vechter wordt dit natuurlijk een belemmering aangezien hij nooit meedogenloos te werk zal gaan. Het wapen wat hij hanteert is een waaier met aan de ene kant het opschrift: Li's vliegende messen... En aan de andere kant: ...missen nooit. Het mag dus duidelijk zijn dat hij een exceptioneel messenwerper is. Ook gebruikt hij de waaier zoals de meeste hun zwaard gebruiken. Daarnaast is er ook nog het karakter dat Derek Yee neerzet. Een jongeman die in de wildernis op gegroeid en extreem zelfverzekerd is. Dit is zelfs zo erg dat hij rustig de tijd neemt voor een gesprek wanneer hij in een, voor een normaal mens, bedreigende situatie belandt. De gevechten zien er erg goed uit. Dit is meer aan de prachtige cameravoering te danken dan aan de gebruikte bewegingen. De regie benut iedere centimeter van het decor en dit veroorzaakt werkelijk prachtige beelden. Toch worden de gevechten geen moment saai. De omgeving wordt goed gebruikt of liever gezegd misbruikt. In een van de laatste gevechten wordt bij een compleet interieur en een aantal kleine bouwwerken vernield. Eigenlijk heeft deze film alles wel in huis. Het enige wat ik altijd jammer vind in een film van Chu Yuan is dat hij zo weinig close ups gebruikt. Bijna alles wordt van een afstand gefilmd en hierdoor is het altijd wat moeilijk een goede binding met de karakters te krijgen. Door de vele buitenshots die hoofdzakelijk in de sneeuw zijn krijgt alles een lekker apart sfeertje, lekker groots en open. Er is dus vrij weinig in de binnenstudio's gefilmd. Door het sterke verhaal en de toegankelijkheid is dit absolute een film die tot de top van wat de Shaw studios geproduceerde heeft behoord, een absolute aanrader dus.

Drager vcd
Ondertiteling Engels/Chinees
Taal Mandarin/Cantonese