Ti Lung - Trailer & other releases
Chen Kuan Tai - Color stills
Danny Lee - Biography & selected filmography
Wang Chung - Original poster
Regisseur Chang Cheh - Production notes
Speelduur 91:11 mins -

Ergens in een verre uithoek van China bevindt zich een gemoedelijk dorpje. Het grootste probleem wat ze daar hebben is een kruimeldief (David Chiang) die steelt voor zijn eten. Regelmatig wordt hij gepakt maar echt straffen kunnen ze hem niet. De dorpbewoners zijn hier veel te zachtmoedig voor. Het noodlot slaat toe als juist dit dorp bezoek krijgt van een groep meedogenloze bandieten. Ze gooien eerst het hele dorp overhoop en eisen daarna onderdak. Iedereen in de herberg moet wijken en zelfs de zieke kung fu artiest (Wang Chung) die er verblijft moet er aan geloven. Bij wijze van vermaak schoppen en slaan ze de arme man. Als ze hier uiteindelijk genoeg van hebben binden ze hem buiten vast aan een boom en laten ze hem aan zijn lot over. De plaatselijke smid (Danny Lee) zit dit totaal niet lekker. Alleen gaat hij er op af om de zieke man te bevrijden. In deze poging wordt hij ontdekt door de bandieten. Eerst krijgt hij er vreselijk van langs maar als ze dan ontdekken dat hij smid is houden ze hem in leven. Ze hebben namelijk een grote kluis bij zich en deze moet geopend worden. Met als smoes dat hij zijn gereedschap nodig heeft keert de smid terug naar zijn werkplaats. Hier treft hij zijn vriend (Ti Lung). Samen maken ze een plan om die avond de zieke kung fu artiest nog te bevrijden. Dit plan loopt echter niet goed af en ze vallen in de handen van de bandieten. Even lijkt hun laatste uur geslagen maar gelukkig schiet een houthakker (Chen Kuan Tai) hen te hulp. Met zijn vieren weten ze weg te komen. Allemaal zijn ze gewond maar ze leven gelukkig nog wel. Niet veel later sluit ook de kruimeldief zich bij hen aan. Voorzichtig probeert hij de mannen aan te sporen om het dorp te redden. Ondertussen zijn de bandieten namelijk begonnen met verkrachten van de vrouwen en het onnodig vermoorden van de mannen.

1974 was een goed jaar voor Chang Cheh. Hij maakte diverse klassiekers zoals 'Five Shaolin masters', 'Heroes two', 'Shaolin martial arts' en 'Men from the monastery'. 'The savage five' komt uit ditzelfde jaar maar geniet wat minder bekendheid. Ook in deze film zijn alle bekende Chang Cheh elementen aanwezig. Heldhaftigheid, doorzettingsvermogen, broederschap, veel bloed en natuurlijk de bekende acteurs. De vraag is dus: kan het mis gaan met een samenstelling als deze.

De basis van het verhaal is simpel en typerend voor een Chang Cheh film. Vijf mannen offeren zich op voor het goede doel. Er wordt ze geen keuze gelaten en er zit niets anders op dan een gevecht op leven en dood aan te gaan. Allemaal hebben ze een andere achtergrond. Dit zorgt er voor dat er een intrigerende mengelmoes ontstaat. Het begin houdt zich dus ook hoofdzakelijk bezig met het verstrekken van achtergrond informatie. Dit gebeurt geleidelijk en samen met de wandaden van de schurken. Soepel wordt er een overgang gecreëerd en slaat de sfeer om. Echt origineel wordt de film hierna niet meer. Aan de ene kant behoort dit tot de voordelen. Je weet precies wat je gaat krijgen. Het is een film van Chang Cheh dus dit zit wel goed. Maar aan de andere kant is het toch maar weer meer van hetzelfde. Een ander klein gemis is de manier waarop de schurken te keer gaan. Hun daden zijn redelijk bruut. Alleen direct op de man wordt er niet gespeeld. Willekeurig mensen afschieten maakt niet echt emoties los. De nadruk ligt nog niet op de verschillende kung fu stijlen. Er wordt hier gekozen voor iets anders. Een van de schurken draagt pistolen bij zich en samen met de overmacht is dit het obstakel wat er overwonnen moet worden.

Het idee van een dorp wat lastig gevallen wordt door een groep bandieten is een populair onderwerp voor films. Zowel in westerns als Japanse film werd dit al meerdere malen gebruikt. Maar het is absoluut een onderwerp wat voor een interessante film zorgt. Voor de locaties hoefde er niet veel gereisd te worden. Alles beperkt zich tot een dorp. Maar ondanks dit ziet alles er mooi compleet uit. De bekende jaren zeventig buitenstudio is gebruikt samen met de omgeving hierom heen. Speciaal voor de film werd een huis neergezet wat er in een explosieve finale aan moet geloven. Daarnaast zijn er een mooi aantal figuranten op de been om alles er levendig uit te laten zien.

De muzikale ondersteuning werd geleend van de western 'The death rides a horse'. Deze soundtrack is er mooi bij gekozen en zweept de spannende scènes goed op.

Met choreografie van Liu Chia Liang en Tong Gaai kan het niet mis gaan. Helaal niet als Ti Lung, David Chiang en Chen Kuan Tai de hoofdrollen spelen. Wat alleen erg opvalt is dat Ti Lung erg veel Wing Chun-achtige technieken gebruikt. Hij is hier ook nog eens erg afgetraind en in de bloei van zijn leven. Maar zijn charisma is hier ook al nadrukkelijk aanwezig. Voor David Chiang geldt bijna hetzelfde. Charisma heeft hij zeker maar op de een of andere manier is hij nog net iets te groen. Hij draagt in het verhaal een geheime identiteit mee waar hij net iets te jong voor is. De branie heeft hij er absoluut voor. Eigenlijk is hij net niet helemaal goed gecast. Chen Kuan Tai speelt zijn rol zoals hij eigenlijk altijd doet, stug, bruut en overtuigend. Helaas is zijn rol niet zo heel erg groot. Danny Lee laat zich van een erg verrassende kant zien. Voor velen blijft hij meer een gezicht uit de jaren negentig. Maar in deze periode was hij ook flink actief voor de Shaw studio’s. De laatste van de helden is Wang Chung. Een ondergewaardeerd acteur die zowel een sterk acteerwerk als kung fu laat zien. Verder zijn er nog aardig wat bekende acteurs in de rollen van de slechten te zien. Het gaat hier om Kong Do, Wong Ching en Wai Wang. Zij spelen hun rollen redelijk op de automatische piloot.

Sterke en heldhaftige rollen voor vrouwen zijn in films van Chang Cheh niet gebruikelijk. Toch krijgt in ‘The savage five’ Wong Bing Bing hier de kans toe. Ze pakt dit goed op en brengt bijna een net zo groot offer als de mannen. Als je het op de lange termijn bekijkt is het misschien zelfs nog wel een groter offer. Haar rol zit dus ook vol emotie en dramatische momenten.

‘The savage five’ doet dus precies wat je mag verwachten. Het is dus ook een lekkere Chang Cheh film vol heldendaden en bloedvergieten. Het is dus ook duidelijk dat je onmogelijk fout kan gaan met deze film. Wees alleen wel gewaarschuwd want een super originele film is het namelijk niet. Verwacht dus niets vernieuwends.

Beeld kwaliteit Zeer goed (anamorphic 2.35:1
Geluid kwaliteit (goed (Mono)
Uitgever Intercontinantal video limited