Takeshi Kaga -
Masato Ibu -
Hoshi Ishida -
Regisseur Masaaki Tezuka -
Speelduur 88 mins -
Prod. maatschappij Toei -

Tijdens het testen van een magnetische veld gebeurt er iets vreemd. Het veld zou ter bescherming moeten dienen van een leger unit. Maar alle meters slaan door en op het hoogte punt verdwijnt een geheel leger unit met tanks en helikopter en al. Het enige wat de bevelhebbers kunnen doen is hulpeloos toekijken en zich afvragen wat er nu precies gebeurd is. Als ze later polshoogte gaan nemen blijkt dat het asfalt waar de leger unit zich op bevond ook verdwenen is. Hiervoor in de plaats groeit er nu hoog gras. Natuurlijk wordt er een onderzoek in gesteld. Al snel wordt er ontdekt dat het gras afkomstig is uit het jaar 1549. Dit wordt een paar dagen later nog eens bevestigd als het gras opeens weer plaats maakt voor het asfalt. Tijdens deze wisseling komt er ook opeens een gewonde samurai te paard te voorschijn. Hij bevestigd uit welke tijd hij komt en dat de legerunit zich nu in zijn tijd bevindt. Twee jaar later gebeurt er opeens wat vreemds. Ergens in Japan ontstaat er een klein zwart gat in de grond. Langzaam maar zeker slurpt dit gat alles wat zich in zijn omgeving bevindt op. Na enig beraad ontstaat de conclusie dat de aanwezigheid van het moderne leger in het verleden de hele toekomst in de war gooit. Er lijkt niks anders op te zitten dan het experiment te herhalen. Er wordt een klein leger samengesteld en voorbereid op een nogal vreemde missie. Op deze manier hopen ze de veranderingen ongedaan te kunnen maken en hun bestaan te behouden.

In 1979 werd er in Japan een film gemaakt die de naam 'Time slip' mee kreeg. Het verhaal was wel zo bijzonder dat de film meteen een cult status kreeg bij filmfans over de hele wereld. Zesentwintig jaar later besloot regisseur Masaaki Tezuka de film nieuw leven in te blazen. Het resultaat is een prachtig uitziende, maar bizarre combinatie van oud tegen nieuw, het machine geweer tegen het samurai zwaard. En dit gegeven alleen al maakt de film erg interessant om naar te kijken.

Stel je toch eens voor, een modern leger in de tijd van de samurai. Over de winnaar van dit gevecht lijkt eigenlijk geen twijfel mogelijk. Maar dit is natuurlijk als het om gelijke aantallen gaat. Want als het moderne leger in de minderheid is dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. En dit is precies waar 'Samurai commando mission 1549' behoorlijk weet te verrassen. Wat je namelijk op het eerste idee verwacht is een strijd tussen twee groepen. De samurai tegen de indringers en voor het leger de strijd om weg te komen naar hun eigen tijd. Maar zo simpel maakt het verhaal zich er niet van af. De leider van de eerste groep weet namelijk al snel van de nood een deugd te maken. Hierdoor krijgt de film opeens een heel andere draai. Dit slaat zelfs terug op de foute die Japan in zijn historie gemaakt heeft. En dit is allemaal best knap in elkaar gezet.

Natuurlijk is het niet vreemd dat het gedeelte wat zich in het verleden afspeelt er ook zo uit ziet. Dit doet precies aan als iedere andere Japanse samurai film. Veel mannen in indrukwekkende pakken, geweldige kastelen en mooie panoramische beelden van de omgeving. Het is alleen wel een heel bizarre gezicht om opeens een gevechtshelikopter over een grote groep ruiters te zien vliegen. Om deze twee tijden in het gevechten te mengen is een perfecte oplossing gevonden. Om de het verleden niet te veel te verstoren gebruikte de twee de groep namelijk geen echte kogels. Hierdoor hebben de samurai's behoorlijk lang vrij spel. Tussen de schietpartijen door worden we regelmatig getrakteerd op diverse zwaardgevechten. Deze zijn van het standaard niveau en dus niet super verrassend te noemen.

Als we het over geweldig uitziende Japanse kastelen hebben zijn ze in de film zeker te zien. Ze hebben alleen een beetje een futuristisch tintje gekregen. Om dit alles te verkrijgen is er natuurlijk een greep gedaan naar een aantal computer hulpmiddelen. Op zich is dit allemaal netjes gedaan. De beelden mengen goed met elkaar en het is haast niet te zien.

Het goed beoordelen van de acteurs wordt mij bemoeilijk door het feit dat ik niet bekend ben met eerder werk van hun. Er kan wel gezegd worden dat er goed geacteerd wordt. Helaas gaat dit zonder enige hoogtepunten. Er is niet echt te spreken van aangrijpende dramatische scènes of overdonderende speeches van de slechten. Qua uiterlijk laat Koji Matoba de meester indruk achter. Zijn blik is lekker duister en hij laat goed merken dat hij achter zijn doel staat. Een goede tweede is Yosuke Eguchi die het hoofdpersonage van het verhaal neerzet.

Echt een ontzettende aangrijpende film is 'Samurai commando mission 1549' niet te noemen. Er missen gewoon de echte uitschieters die het allemaal een stuk aantrekkelijker zouden maken. Toch is het voldoende om voor een leuke en vermakelijke anderhalf uur te zorgen. Het ziet er allemaal prachtig uit en de actie is prima in orde. Het is dus zeker een film die je één keer gezien moet hebben. Al was het alleen maar om een modern leger in het oude Japan te zien.

Deze DFW release valt onder de budget releases. De prijs is laag en de DVD is daar ook absoluut naar. De kwaliteit is goed maar extra's ontbreken totaal. We krijgen dus ook een statisch menu met drie keuzes. Start de film, Scène selectie en ondertiteling aan of uit. De hoes ziet er verder prima verzorgd uit. De keuze om deze film zo uit te brengen zal zuiver een financiële reden geweest zijn. Het afzet gebeid voor dit soort films in Nederland is niet echt groot. Door de prijs laag te houden zullen de hoeveel verkochten DVD's stijgen en zo ook de omzet ook. Hierdoor blijft het toch nog lucratief om dit soort films uit te brengen. En wees eerlijk het is toch beter dat ze zo uit gebracht worden dan totaal niet.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic widescreen 1:78.1)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby surround 5.1)
Uitgever Dutch film works