|
Eeuwen geleden weet een heerser zijn clan van de
ondergang te redden door de hulp van een demon genaamd Kodeni op te
roepen. De vloek werkt en zijn volk is gered, maar hoe hij ook zijn best
doet om de vloek ongedaan te maken de demon weigert het om terug te
keren naar de hel. Een paar dagen later probeert Kodeni via het lichaam
van de dochter van de clanleider de sterfelijke wereld te betreden. Succesvol weet Kodeni een imperium op
te bouwen dat een spoor van dood en verderf achter zich laat. Op alle
mogelijk manieren tracht hij de wereld op het slechte pad te brengen. Wat is nu de beste
manier om de jeugd te bereiken, videospelletjes.
Als politiecommissaris Morio Fujiwara (Yusaka Kurata) het verkoolde lijk
van een computer programmeur vindt laat hij Kodeni, die onder tussen een
oude man is, komen voor verhoor. Snel wordt het Morio Fujiwara op lugubere
wijze duidelijk wat Kodeni echt is, want hij en zijn dochter die in
Parijs woont worden betrokken bij de wedergeboorte van deze helse
crimineel. Door de medewerking van twee personen
werd ik bijzonder nieuwsgierig naar deze Franse productie. Als eerste
Kwok
Choy (Phillip Kwok) een veteraan in het kung fu genre en een van
mijn persoonlijke favorieten. En natuurlijk een van de hoofdrol spelers
Yusaku Kurata ook een oude bekende van de old skool kung fu fans en
bekend geworden bij een wat nieuwer publiek door het geweldige gevecht
wat hij samen met Jet Li neer zetten in 'Fist of legend'. Helaas komt
Kwok Choy niet achter de camera's vandaan en hield hij zich bezig met de
gevechtschoreografie. Hier over niets te klagen, alleen nemen de gevechten
naar mate de film vordert in kwaliteit af. Ik geeft hier hoofdzakelijk
de onervarenheid van de franse acteurs en het budget (dat het niet
toelaat om met 'The matrix' achtige precisie te werk te gaan*) de schuld
van. De film begint in Japan en wordt met prachtige sfeer impressies
weergegeven. Mooi gefilmd dus met leuke special effects en een grimmige
sfeer. Helaas verdwijnt deze sfeer zodra het verhaal zich verplaatst
naar Frankrijk. Yusaka Kurata steelt absoluut de show in 'Samourais' en
het is duidelijk te zien dat hier een brok ervaring staat die, ondanks
zijn leeftijd, perfect in vorm is. Verder is het leuke Franse film die de
stijl van 'Taxi' en Yamakasi' mengt met Hongkong stijl martial arts en het grimmige van Japanse films. Niet voor de volle honderd
procent een topper, want het einde is een klein beetje kinderachtig. Maar
zeker een film om een keer gezien te hebben, al was het alleen voor de
eerste vijftig minuten.
*"Ik
bedoel hier niet mee te zeggen dat 'the matrix' het grote voorbeeld is,
alleen met het budget wat zij ter beschikking hadden, zou het bijna een
wetsovertreding zijn als het er niet zo gelikt uit zou zien ."(red.) |
|