Yuska Kurata - n.v.t.
Dara-Indo Oum -
Said serrari -
Regisseur Giordano Gederlini -
Speelduur 89 min -
Productie maatschappij Fidelliti productions  -

Eeuwen geleden weet een heerser zijn clan van de ondergang te redden door de hulp van een demon genaamd Kodeni op te roepen. De vloek werkt en zijn volk is gered, maar hoe hij ook zijn best doet om de vloek ongedaan te maken de demon weigert het om terug te keren naar de hel. Een paar dagen later probeert Kodeni via het lichaam van de dochter van de clanleider de sterfelijke wereld te betreden. Succesvol weet Kodeni een imperium op te bouwen dat een spoor van dood en verderf achter zich laat. Op alle mogelijk manieren tracht hij de wereld op het slechte pad te brengen. Wat is nu de beste manier om de jeugd te bereiken, videospelletjes. Als politiecommissaris Morio Fujiwara (Yusaka Kurata) het verkoolde lijk van een computer programmeur vindt laat hij Kodeni, die onder tussen een oude man is, komen voor verhoor. Snel wordt het Morio Fujiwara op lugubere wijze duidelijk wat Kodeni echt is, want hij en zijn dochter die in Parijs woont worden betrokken bij de wedergeboorte van deze helse crimineel.

Door de medewerking van twee personen werd ik bijzonder nieuwsgierig naar deze Franse productie. Als eerste Kwok Choy (Phillip Kwok) een veteraan in het kung fu genre en een van mijn persoonlijke favorieten. En natuurlijk een van de hoofdrol spelers Yusaku Kurata ook een oude bekende van de old skool kung fu fans en bekend geworden bij een wat nieuwer publiek door het geweldige gevecht wat hij samen met Jet Li neer zetten in 'Fist of legend'. Helaas komt Kwok Choy niet achter de camera's vandaan en hield hij zich bezig met de gevechtschoreografie. Hier over niets te klagen, alleen nemen de gevechten naar mate de film vordert in kwaliteit af. Ik geeft hier hoofdzakelijk de onervarenheid van de franse acteurs en het budget (dat het niet toelaat om met 'The matrix' achtige precisie te werk te gaan*) de schuld van. De film begint in Japan en wordt met prachtige sfeer impressies weergegeven. Mooi gefilmd dus met leuke special effects en een grimmige sfeer. Helaas verdwijnt deze sfeer zodra het verhaal zich verplaatst naar Frankrijk. Yusaka Kurata steelt absoluut de show in 'Samourais' en het is duidelijk te zien dat hier een brok ervaring staat die, ondanks zijn leeftijd, perfect in vorm is. Verder is het leuke Franse film die de stijl van 'Taxi' en Yamakasi' mengt met Hongkong stijl martial arts en het grimmige van Japanse films. Niet voor de volle honderd procent een topper, want het einde is een klein beetje kinderachtig. Maar zeker een film om een keer gezien te hebben, al was het alleen voor de eerste vijftig minuten.

*"Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat 'the matrix' het grote voorbeeld is, alleen met het budget wat zij ter beschikking hadden, zou het bijna een wetsovertreding zijn als het er niet zo gelikt uit zou zien ."(red.)

Drager Dvd
Beeld kwaliteit Goed (16:9)
Taal Frans/Japans of Engels