Bill Tung -
Anita Mui -
Morgan Lam -
Regisseur Stanley Tong -
Speelduur 90 mins -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Als zijn oom Bill (Bill Tung) gaat trouwen vertrekt Keong (Jackie Chan) naar New York om hierbij aanwezig te zijn. Het moet een rustige vakantie worden. Na het huwelijk zal hij in het appartement van zijn oom verblijven. Deze is toch op huwelijks reis en zo heeft hij lekker het rijk voor zichzelf. Omdat zijn oom net zijn supermarkt verkocht heeft besluit Keong de nieuwe eigenaar een beetje te helpen. Elaine (Anita Mui), de nieuwe eigenaar is hier erg blij mee. Ze kent niet zoveel mensen in de Bronx en ze voelt zich erg veilig bij Keong. Al snel blijkt dat het inderdaad handig is dat hij aanwezig is. Een straatbende probeert namelijk van alles mee te nemen zonder te betalen. Maar dankzij het heldhaftige optreden van Keong lukt dit ze niet. De bende druipt verslagen af maar laat het hier niet bij zitten. Door middel van een list lokken ze Keong een afgelegen steeg in en maken daar korte metten met hem. Zwaar gewond weet hij het appartement van zijn oom te bereiken. Hier wordt hij gevonden door Danny (Morgan Lam), zijn invalide buurjongen. Deze roept snel de hulp in van Nancy (Francoise Yip) zijn oudere zus. Samen helpen ze hem weer op de been. Alleen voor dat hij bijkomt zorgt Nancy dat ze weg is. Zij is namelijk de vriendin van de leider van de bende. En waarschijnlijk zal Keong haar herkennen. De volgende dag hoopt Keong te kunnen doen wat hij beloofde. Hij wil Elaine gaan helpen in de winkel. Alleen hij krijgt het niet voor elkaar om er te komen. De bende zit wederom achter hem aan. Voor dat Keong het weet zit hij samen met zijn vrienden midden in een oorlog tussen twee bendes. Alleen hij heeft de mogelijkheid om ze hier heelhuids uit te helpen. Maar dit zal niet zonder slag of stoot gaan.

In de jaren tachtig deed Jackie Chan twee pogingen om zijn succes uit te breiden van Azië naar de rest van de wereld. Dit was met de films 'Battle creeck brawl' en 'The protector' (zijn kleine rollen in beide 'Cannonball run' zijn eigenlijk niet noemenswaardig). Beide films sloegen totaal niet aan. Hij mocht zichzelf niet zijn en om deze reden hield hij het doel van wereldroem maar voor gezien. Maar midden jaren negentig begon het toch weer te jeuken. Het plan werd opgevat om een film te maken die hem in een Amerikaanse omgeving zou plaatsen. Op deze manier zou hij gewoon zichzelf kunnen zijn. De omgeving moest er voor zorgen dat het voor de westerse kijker allemaal wat toegankelijker werd. Tot ieders blijdschap werd de film een enorm succes. Jackie Chan kreeg in een klap zijn wereldroem en de gevolgen hiervan zijn nog steeds merkbaar. En dit is natuurlijk verdiend. Jackie Chan is en blijft een acteur en martial artist van wereldformaat. Dit is ook absoluut te merken in 'Rumble in the Bronx'. De actie spreekt boekdelen en de opbouw is subliem. Het begint allemaal met een stukje training. Daarna een verbluffende korte vechtpartij tegen vier man en dan een maffe achtervolging. Deze formule herhaalt zich een aantal keer. De confrontaties en de stunts worden alleen wel steeds groter. Meerdere malen neemt Jackie Chan enorme risico's. Hij springt van een hoog gebouw naar een klein balkon. Duikt van een auto die van een dak geduwd wordt en incasseert de ene keiharde klap na de andere. Hij is dus gewoon lekker zichzelf en zet alles op alles om ons te vermaken. Een van deze acties gaat zelfs goed fout. Bij het springen van een brug op een hovercraft glijdt hij uit en breekt hij zijn enkel. Deze scène zit gewoon in de film en ziet er flink pijnlijk uit. Maar dit zal Jackie Chan niet stoppen. Bij de aftiteling krijgen we te zien dat hij met behulp van een geprepareerde sok over zijn gips gewoon doorgaat met zijn gekkigheden. De man is dus ook niet te stoppen. Wat alleen ontbreekt is een goede eindconfrontatie. In plaats hiervan moeten we het doen met een bizarre achtervolging met een hovercraft. Op zich een goede ruil maar toch ga je hierdoor wel wat missen. Dit alles zou zich moeten afspelen in de straten van New York. Alleen zoals we in 'Who am I' ook al merkten neemt Jackie Chan het niet zo nauw met dit soort zaken. De opnames werden namelijk gedaan in het Canadese Vancouver. De vergunningen waren daar makkelijker te krijgen en daardoor was de keuze snel gemaakt. Over het algemeen genomen is het hoofdzakelijk Jackie Chan die schittert in deze film. Er zitten genoeg kundige acteurs in de film maar hun rollen zijn vrij beperkt. De grootste namen zijn wel Bill Tung en Anita Mui. Helaas zijn beiden recentelijk overleden en vooral in het geval Anita Mui is dit een bijzonder triest verhaal. Deze vrouw was een actrice van wereldklasse. In 'Rumble in the Bronx' laat ze dit maar al te goed zien. Ze speelt namelijk een behoorlijk truttige vrouw. Op zich niets bijzonders maar het knappe is dat ze haar normaal zo sexy/stoere uitstraling compleet kwijt is. Francoise Yip daarentegen zet een vrouw met een hele andere uitstraling neer. Sexy, standvastig en doelbewust. Het opvallende hierin is dat het een van haar eerste filmrollen was. Verder moeten we het doen met een cast die hoofdzakelijk uit westerse acteurs bestaat. Waar het aan ligt is compleet onduidelijk maar het lijkt er op dat geen een acteur hiervan normaal kan acteren. Stuk voor stuk wordt er zwaar onnatuurlijk en overdreven geacteerd. Iedere Amerikaan wordt dus ook neergezet als een malloot zonder enige vorm van intelligentie. Dit kan in het begin als irritant ervaren worden. Maar het zou zonde zijn om je hier te veel aan te storen. 'Rumble in the Bronx' heeft namelijk genoeg te bieden. Het zorgt voor een blij gevoel wat vermengd wordt met een flinke dosis adrenaline. En dit is precies wat Jackie Chan wil bereiken bij zijn kijkers.

RCV gebruikte voor deze release van 'Rumble in the Bronx' de Miramax versie van de film. Op zich is dit jammer want de versies verschillen bijna een kwartier in lengte. Er zijn dus een groot aantal scènes ingekort, verwijderd of aangepast. Zo is de bruiloft van Oom bill compleet anders. Ook de stunt waar Jackie van het garage dak op het balkon sprong is anders. In de Hongkong versie krijgen we dit vaker in de replay te zien dat in de Miramax versie. Dit haalt vooral een boel van de intensiteit van de scène weg. Verder zijn er natuurlijk nog genoeg beelden aangepast maar het word wat veel ze allemaal te noemen. Ook de de gesproken taal is veranderd naar Engels. Maar dat is het minst storend omdat Jackie Chan zelf zijn eigen stem insprak. Wat extra's betreft is er helemaal niets aanwezig. Zelfs geen menu en dat is toch wel wat teleurstellend.

Geluid kwaliteit Goed (Stereo)
Uitgever RCV
Waardering          8,5/10 Met dank aan RCV