Stephanie Che - Making of
Fiona Xie - Tailer
Renee Lee -
Regisseur Kelvin Tong -
Speelduur 92:54 mins -
Prod. maatschappij Boku Films -

Als wijk agent doet Lee (Shawn Yue) bijzonder goed werk. Hij is scherp en alert en heeft een oog voor het ontdekken van criminelen. Zo heeft hij dus ook een gewoon uitziende man die wat onrustig rijdt al snel in de gaten. Hij vertrouwt het niet en sommeert de man te stoppen. Het gesprek wat volgt is vrij rustig maar de sfeer is gespannen. De man voert iets in zijn schilt en Lee kan er zijn vinger maar niet op leggen. Helaas heeft hij te laat door wat er gaande is en voor hij het weet is hij neergeschoten. De man leeft zich flink uit en verwondt hem op meerdere plaatsen. Net op het moment dat de pijn hem te veel lijkt te worden gebeurt er iets waardoor Lee zijn pistool op de man leeg kan schieten. Maanden brengt hij door in het ziekenhuis. Als hij weer helemaal op de been is meldt hij zich bij zijn chef. Deze meldt Lee dat hij overgeplaatst wordt. Hij krijgt een nieuwe functie bij een speciale afdeling. Bij het opgegeven adres vindt hij niet meer dan een oud en stoffig pand. Hier is alleen een jongen in een rolstoel aanwezig die geen woord zegt. Niet veel later ontmoet hij Wong (Ekin Cheng) zijn partner. Wong heeft zijn beste tijd gehad en brengt zijn tijd zuipend en rokend door. Hij lijkt zijn politiewerk ook niet echt serieus te nemen. Hij legt uit aan Lee dat deze afdeling allerlei zaken behandelt die de politie zelf niet serieus neemt. Om de mensen toch wat aandacht te geven gaat hij er heen en stelt ze gerust. Wong legt nog wel zijn  belangrijkste regel aan Lee uit. Deze luidt dat er geen spoken bestaan wat er ook gebeurt of aan de hand is. Lee voelt zich niet echt serieus genomen en wil bij zijn chef vragen om zijn oude baan terug. Echter komt Wong ook het kantoor binnen en komt er niets van het gesprek terecht. Tijd voor een tweede gesprek komt er niet want voordat Lee het weet zit hij tot zijn oren in vreemde zaakjes. Zaken die hem totaal van slag maken maar hem wel bijzonder intrigeren.

Schrijver regisseur Kelvin Tong doet met 'Rule #1' een extra duit is het redelijk overvolle Aziatische horror zakje. Het is lastig om in dat genre nog origineel uit de hoek te komen en daarom best een gewaagde keuze. Helemaal als de film drijft op de principes die 'The Sixth Sense' in 1999 zo populair maakte. Maar aangezien hij zelf een gerenommeerd film criticus is zal hij zijn idee wel goed doordacht hebben.

Als de spanning en het mysterie goed zijn dan maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit dat het genre een beetje uitgemolken is. Kelvin Tong weet namelijk op de juiste wijze zijn film op te bouwen. Zorgvuldig introduceert hij welke kant hij op wil. De opening van de film maakt dus ook enorme indruk. Hierna legt hij zijn verhaal laag voor laag neer. Als we nog bezig zijn met het ene mysterie heeft hij op subtiele wijze het volgende al geïntroduceerd. Hierdoor houdt hij het tempo er lekker in. Het resultaat hiervan is dat je niet echt bezig bent met wat er verder zal gaan gebeuren. De sfeer is goed en het is een mooie combinatie tussen een politie film en een horror. Zelfs op het emotionele vlak scoort de film goed. Ontmoetingen met het bovenmenselijke gaan je namelijk niet in je koude kleren zitten. De karakters hebben hierdoor een prettige diepgang. Dit ondanks dat de meeste dingen niet direct benoemd worden. Want via het ervaren personage wordt de toekomst getoond van het onervaren personage en andersom. Door al deze zaken weet het verhaal van het begin tot het einde te boeien en te vermaken.

Bij een horror horen natuurlijk ook momenten dat je van schrik uit je stoel vliegt. Deze zijn er wel maar hebben niet de overhand. Wel bevat de film ellenlange scènes vol spanning die schitterend opgebouwd zijn. De climax hiervan is telkens weer goed. Helemaal omdat ze soms met een sisser aflopen en pas een aantal scènes later afgehandeld worden. Via een paar bizarre zelfmoorden lukt het om de kijker een bijzonder ijzingwekkend moment te bezorgen. maar ondanks dat is 'Rule #1' geen echte horror film te noemen. Continue balanceert het tussen verschillende genres. De rode draad is eigenlijk dat niets is wat het op het eerste gezicht lijkt. Een uitgangspunt wat tot de laatste minuten van de film doorgevoerd wordt.

Alle acteurs leveren een schitterende prestatie. Shawn Yue is hiervan de grote aanvoerder. Zijn rol moet geen makkelijke geweest zijn. Toch krijgt hij het voor elkaar om zijn verwarde emotionele staat duidelijk over te brengen. Ekin Cheng heeft een rol die hem op het lijf geschreven is. Totaal emotieloos hobbelt hij door de film heen. Dit past perfect bij het personage wat hij neerzet. Het moment waarop hij dansend met een opblaas T-rex door zijn kantoor gaat roept alleen wel flink wat vraagtekens op. Verder is iedereen eigenlijk ondergeschikt aan deze twee. De rollen zijn verder allemaal van korte duur maar wel van goede kwaliteit.

Ondanks dat Kelvin Tong hier kiest voor een genre wat zijn beste tijd gehad heeft weet hij toch te verrassen. Hij weet er leuke elementen bij te gooien en het tempo zit er goed in. Het ene moment weet hij je emotioneel te raken om je vervolgens kippenvel te bezorgen. Continue houdt hij je bezig zodat je niet de tijd neemt om te overdenken wat er verder zou kunnen gebeuren. Dit maakt 'Rule #1' een bijzonder sterke en vermakelijke film. Zelfs eentje waarbij je na het kijken nog maar eens goed na moeten denken over wat er nu allemaal gebeurd is. Want niets is namelijk wat het lijkt en spoken bestaan niet!

Op de Ghost file die aanwezig is op deze disk word er allerlei achtergrond info verstrekt over de film in het Chinees. Eveneens is de making of van ongeveer 16 minuten niet voorzien van ondertiteling. Natuurlijk is hier genoeg te zien voor die gene die meer te weten wil komen over 'Rule #1'. Verder zijn er drie verschillende trailer te bekijken. Helaas niet erg veel voor hen die geen Chinees spreken.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorpic widesreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS of dolby digital 5.1)
Uitgever Joysales