Zhang Fengyi - Trailer
Chang Chen - Interviews with director and cast
Zhao Wei - Hongkong pressconference
Regisseur John Woo - Hongkong primiere
Speelduur 145:15 mins - Gallery
Prod. maatschappij China film group - Characters

In de laatste dagen van de Han dynastie probeert de ambitieuze generaal Cao Cao (Zhang Fengyi) geschiedenis te schrijven. Door middel van leugens en gekonkel weet hij zijn heerser zover te krijgen dat hij de oorlog verklaart aan Liu Bei (Yau Yung) en Sun Quan (Chang Chen). Een oorlog die Cao Cao met liefde voor hem zal voeren. Een oorlog waarbij Cao Cao zijn tegenstander met gemak denkt te verslaan. Echter heeft hij niet gerekend op de sterke en trouwe generaals in het leger van Liu Bei. Hun strategieën zijn sterk en inventief en hierdoor weten ze de aanvallen steeds weer te weren. Winnen doen ze niet maar ze maken het Cao Cao heel moeilijk. Het lijkt er dus ook op dat Liu Bei niet lang weerstand kan blijven bieden. Het wordt dus tijd om hulp te zoeken bij de Sun Quan. Ondanks dat deze uit een lijn van grootse vorsten komt heeft hij zich nog niet weten te bewijzen. Zijn eigen raadsheren hebben geen vertrouwen in hem en pleiten dus ook voor overgave. Net voordat deze beslissing wordt genomen meldt Zhu Ge Liang (Takeshi Kaneshiro) zich. Hij is gestuurd door Liu Bei om de samenwerking te bespreken. Sun Quan durft de beslissing zelf niet te nemen en laat dit over aan Zhou Yu (Tony Leung), zijn beste generaal. Het klikt vrij snel tussen beide heren en dus is de uitkomst positief. Helaas zijn ze er hier nog niet mee. Ze moeten nu nog weerstand bieden aan zijn belachelijk grote troepen. Om het erger te maken zijn deze ook nog eens gegroeid doordat hij een pact heeft weten te sluiten met een noordelijk koninkrijk. Met alle schijn tegen komt het dus aan op tactiek en verrassing. De legers worden klaar gestoomd en de plannen gesmeed zodat ze klaar zijn voor de verdediging.

Het nieuws dat John Woo weer een film ging maken in Azië werd positief ontvangen maar echt veel stof deed het niet opwaaien. Zijn Amerikaanse films waren prima maar konden niet tippen aan wat hij in Hongkong had voort gebracht. 'Eerst zien en dan geloven' was dus ook het gevoel bij velen. Het feit dat zijn keuze gevallen was op de verfilming van een aantal hoofdstukken uit de literaire klassieker 'Romance of the three kingdoms' stemde in ieder geval positief. Weliswaar een grote klus maar niet een die John Woo niet aan zou kunnen.

Om de trend van dit moment maar voort te zetten is 'Red cliff' ook een film van grootse omvang. Bizarre grote legers, een episch verhaal en vele karakters. Eerder is al gebleken dat dit niet altijd even makkelijk is om tot een goede film te brengen. Vaak wordt verzand in de verkeerde details of krijgen de personages niet genoeg aandacht. John Woo heeft dit simpel weten op te lossen. Hij heeft simpelweg besloten om de film in twee delen uit te brengen. Hiermee heeft hij rustig de tijd om alles te vertellen zoals nodig is. Dit eerste deel duurt meer dan twee uur. Er wordt dus ook rustig de tijd genomen om alles op te bouwen en neer te zetten. Hiermee bewijst John Woo wat een voortreffelijk regisseur hij is. Ieder personage leeft en zelfs de bijrollen spreken tot de verbeelding. Ook het verhaal weet hij overzichtelijk te vertellen. Zelfs als je niet bekend bent met het oorspronkelijke verhaal is het te doen om alle eindjes aan elkaar te knopen. Hij vergeet niets aan details en gaat nooit uit van toeval of voor de hand liggen. Het knappe hiervan is dat hij ook niet verzand in details en het tempo er goed in weet te houden.

Vele geschetste situaties uit de film zijn noemenswaardig. Of dit nu gaat om conversaties of confrontaties het maakt voor het niveau niets uit. Natuurlijk is bekend dat John Woo als geen ander helden weet neer te zetten. De manier waarop hij hier Guan Yu het verhaal in trekt is werkelijk om koude rillingen van te krijgen. In zijn eentje tegen een enorme overmacht. Hij weet de vlag van zijn heerser terug te krijgen onder het paard van zijn tegenstander vandaan. En dit terwijl hij zelf te voet is en tussen duizenden tegenstanders staat. Een ware ode aan zijn legende. Dit is alleen niet waar het stopt er worden nog diverse andere karakters op deze manier neergezet. Allemaal in die typische John Woo stijl. Verder is zijn stijl redelijk terug te herkenen. Overmatig gebruik van Slow motion is hier niet meer aan de orde. Wel kenmerkend is het gebruik van witte duiven. Deze spelen een redelijk prominente rol in de film.

De gevechten zijn groots te noemen. Enorme slagvelden vol met duizenden soldaten. Hier is het de strategie die het vermaak brengt. Hoe lok je een tegenstander die met meer is in de val en versla je hem. Als er iets op individueel niveau plaats vindt is het dus te midden van velen. De stijl is redelijk realistische te noemen. Lekker met de beentjes op de grond. Echter houdt het realisme wel op bij de bovennatuurlijke kracht die sommigen ten toon spreiden. Je staande houden te midden van een overmacht van duizenden en nog levend weglopen is niet echt haalbaar. Toch brengt dit een heerlijke sfeer met zich mee. Dit soort dingen brengt natuurlijk wel een behoorlijk dosis computer effecten met zich mee. Soms gaan deze een klein beetje over de top in grootsheid. Echt storend is het niet maar een tandje minder had best gemogen.

Bij de het zien van de nog jeugdige Takeshi Kaneshiro in Wong Kar Wai's 'Chungking express' had niemand kunnen bedenken dat hij zou uitgroeien tot een acteur van dit niveau. Daar was al wel zijn talent zichtbaar maar hoe hij zich hier houdt naast Tony Leung is erg sterk. Zij hebben de meest prominenten rollen en zijn goed aan elkaar gewaagd. Wat erg opvalt is dat niemand hier heel erg het voortouw neemt. Werkelijk elke acteur schittert en laat zijn beste kant zien. Er wordt hier echt gewerkt als een team om het beste eind resultaat te halen.

Er mag gezegd worden dat John Woo zich weer op de kaart gezet heeft met 'Red cliff'. Werkelijk alle elementen die belangrijk zijn vind je terug in deze film. Hier komt nog eens bij dat de verhoudingen precies goed zijn. Ieder personage heeft diepgang en draagt zijn steentje bij. Voeg hier ook nog eens prachtige actie, mooie beelden van China en heldhaftige krijgers aan toe en je hebt niets meer te wensen. Door dit sterke eerste deel van 'Red cliff' zorgt John Woo er voor dat het tweede deel meteen de film is waar iedereen op zal wachten in 2009. Een indrukwekkende prestatie die alleen door een voortreffelijke regisseur als hij bereikt kan worden. Nu alleen hopen dat hij dit spoor blijft volgen en Hollywood laat voor wat het is!

Op het eerste gezicht kan je best enthousiast worden van het aantal extra's op disk twee. Helaas zijn deze niet bedoeld voor onze westerse ogen en oren. Er is dus ook geen ondertiteling te vinden. Jammer want er is naast de gebruikelijk trailers en foto galeries best veel op terug te vinden. Zo zijn er beelden van de gala première, de pers conferentie en uitgebreide interviews met de acteurs en regisseur. Vreemd genoeg is er geen making of op deze disk terug te vinden Iets wat eigenlijk gebruikelijk is als extra maar hier waarschijnlijk niet nodig gevonden werd. Al met al is er dus genoeg te zien maar weinig te begrijpen. Jammer maar helaas niet anders.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Engels of Chinese