Zhang Fengyi - Interviews
Chang Chen - Movie databank
Zhao Wei -
Regisseur John Woo -
Speelduur 141:14 mins -
Prod. maatschappij China film group -

Het leger van generaal Zhou Yu (Tony Leung) heeft zich laten terug dringen tot het fort op 'Red cliff'. Een moeilijk inneembare vesting in een bocht van de gele rivier. Op zich een prima plek om een sterke verdediging op te bouwen. Alleen tegenstander Cao Cao (Zhang Fengyi) is met een zo grote overmacht gekomen dat winnen onmogelijk lijkt. Toch laat Zhou Yu zich niet uit het veld slaan. Hij blijft zoeken naar manieren om het enorme leger van zijn tegenstander te kunnen breken. Gelukkig wordt hij hierin ondersteund door een aantal intelligente en vasthoudende bondgenoten. De berekenende Zhu Ge Liang (Takeshi Kaneshiro) stort zich volledig op de problemen en weet zo onder andere het wapentekort op te lossen. De jonge maar brutale Sun Shangxiang (Zhao Wei) weet binnen te dringen in het vijandige kamp. Hier weet ze de gehele situatie van Cao Cao in kaart te brengen. Natuurlijk zit de vijandige generaal ook niet stil. Zijn ideeën zijn vuil en hij doet er alles aan om het moraal van zijn tegenstanders te breken. Uiteindelijk lukt het hem dus ook om zonder enige aanval het leger van Zhou Yu op te splitsen. Dit maakt Zhou Yu er niet minder strijdlustig om. Hij is nog steeds vastberaden zijn tegenstander te verslaan. Dit ondanks dat hij met zijn leger van dertigduizend man zwaar in de minderheid is. Cao Cao's leger is tien keer groter en veel beter bevoorraad. Dit wil echter niet zeggen hij niet ter verslaan is. Hoogmoed komt namelijk voor de val en het onderschatten van een ogenschijnlijk zwakke vijand is zo gebeurd.

Met 'Red cliff' bewees John Woo dat hij  nog wel degelijk films kon maken in Azië. Alles klopte aan dit op grootse wijze verfilmde hoofdstuk uit 'The romance of the three kingdoms'. Het werd alleen allemaal iets te groots en daarom moest er een splitsing komen. Terecht want het maakt niet uit hoe goed een film is, vijf uur is een hele lange zit. In het eerste deel hebben we de opbouw gezien voor wat een epische strijd moest worden. Het tweede deel moet de conclusie brengen. De verwachtingen zijn dus ook hoog gespannen voor 'Red cliff II'.

Aangezien de twee films aaneengesloten gefilmd zijn lopen ze qua sfeer en stijl gelijk. Ze vormen een naadloos geheel. Het kijken van deel twee zonder deel één is dus ook geen aanrader. Je gaat hierdoor zeker veel dingen niet begrijpen. John Woo zet op de zelfde rustige wijze zijn koers hier voort. In eerste instantie brengt hij ons boeiende dialogen en situaties. Hierbij bouwt hij de eerder gevormde personages verder uit zonder in herhaling te vallen. Er ontstaan nieuwe vriendschappen en spanningen of oude worden weer boven gehaald. Hierbij maakt hij dankbaar gebruik van het talent van de cast. Tony Leung en Takeshi Kaneshiro zijn sterke acteurs en dragen het geheel op de juiste wijze. De ondersteuning die ze hierbij krijgen van de rest is ook niet mis. Eigenlijk iedereen speelt voortreffelijk. Lin Chi Ling laat goed zien wat ze kan als de vrouw van Zhou Yu. Haar uitstraling is helder en je kan haar uitdrukkingen goed lezen. De enige vreemde eend in de bijt is Zhao Wei. Haar spel is aan de speelse kant en hierdoor valt ze een beetje uit de toon. Het is niet zo dat ze heel vervelend is om naar te kijken maar perfect passen bij de rest doet het niet. Dit geldt eigenlijk voor de hele situatie waar ze in belandt. John Woo heeft hier een beetje op de gebruikelijk Hongkong manier invulling aan gegeven. Hier had best wat volwassener mee omgegaan mogen worden. Alles in de film is namelijk geloofwaardig maar hier is het realisme even weg. Het is alleen niet zo dat dit de film compleet overschaduwt maar het is wel iets wat opvalt.

Er kan dus gezegd worden dat 'Red cliff II' qua verhaal, opbouw en dialogen goed in elkaar zit. Hier komt nog eens bij dat het visueel gezien een waar juweeltje is. De beelden zijn groots opgezet en de omgeving is prachtig. Alles is tot in de details verzorgd. Dit kan natuurlijk ook niet anders want het budget was enorm. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen kon het natuurlijk niet zonder computer effecten. Deze zijn duidelijk van echt te onderscheiden maar niet storend. Het was simpelweg de enige mogelijkheid om het enorme leger van Cao Cao op de been te krijgen. Maar ondanks de grootsheid van alles houdt John Woo toch een goed overzicht van de situaties. Het is duidelijk te volgen waar alles zich afspeelt en hoe het allemaal in elkaar zit. Zelfs het enorme eindgevecht heeft een duidelijke structuur.

De actie in de film wordt bewaard tot het einde. Hier barst het geweld echt los en zijn we getuige van hoe het er vroeger op het slagveld aan toe ging. Het zou natuurlijk geen John Woo film zijn zonder zijn gebruikelijke elementen. Broederschap, patstellingen, prachtige choreografie en zelfs de duiven zijn aanwezig. Het is misschien allemaal een stuk minder rauw dan voorheen maar de kijker met een oplettend oog haalt zijn stijl er zo uit. Mocht je op zoek zijn naar kung fu dan wordt je helaas teleurgesteld. De echte gevechten blijven uit. Zelfs Guan Yu komt niet helemaal los. Hij heeft nog wel even zijn eigen momentje maar helaas wordt zijn introductie uit het eerste deel niet overtroffen.

Samen met het eerste deel vormt 'Red cliff II' een prachtig geheel. Het is een heerlijke film waar eigenlijk weinig tot niets op aan te merken is. Alles klopt en zit op de juiste plaats. De beelden zijn prachtig, de personages goed en het verhaal sterk. Het enige verwijt wat we zouden kunnen maken is dat John Woo iets te veel zijn tijd neemt. De verhaallijn waarin Zhao Wei de hoofdrol speelt had misschien iets meer volwassen gemogen maar de film verpesten doet dit niet. Naast deze twee details is de film bijna perfect en wordt de lat voor de rest van de films van 2009 meteen erg hoog gelegd.

Voor vele zal het geen verassing zijn dat de extra's op de tweede dvd niet ondertiteld zijn. De zes interviews zijn voor de niet Chinees sprekende onder ons dus ook compleet waardeloos. Helaas is er verder op de tweede dvd naast de trailer ook niet heel veel meer terug te vinden. Er staan nog twee trailers op van andere films en wat informatie over 'Red cliff II'. Deze informatie is ook terug te vinden op de hoes dus van heel erg veel extra waarde is het niet.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Engels of Chinese