|
In de Shaolin tempel wordt de ene na de andere monnik
dood aangetroffen, maar van de dader is geen enkel spoor. Dit zorgt
natuurlijk voor de nodige paniek en alles wordt op alles gezet om de
dader te ontmaskeren. Als Lei Pang Fei (Carter Wong) de volgende monnik
half dood aantreft, trekken de anderen de conclusie dat Lei de
verantwoordelijke is voor deze en de andere moorden. Gelukkig springt de
hoofdmonnik voor hem in de bres en ondernemen ze geen actie totdat er
tastbaar bewijs gevonden is. Wanneer Lei Pang Fei voor de tweede maal
aangetroffen wordt met een dode monnik in zijn armen wordt hij, alsnog, gevangen genomen. Lei Pang Fei weigert het om
straf te krijgen voor iets wat hij niet gedaan heeft en vlucht. De
keizer maakt van deze gebeurtenissen gebruik om de Shaolin tempel,
die hij als een bedreiging, ziet te kunnen sluiten. Als dan ook nog eens
blijkt dat er een kostbaar kunststuk uit de tempel verdwenen is, wordt het voor de keizer wel erg makkelijk.
Hij geeft de monniken een aantal dagen om hun verrader te vangen en het
kunststuk terug te halen. Lukt dit niet dan wordt de tempel verbrand en
de monniken gedood. Een absolute kung fu
klassieker die bij de fans hoog aangeschreven staat. Het verhaal zit leuk
in elkaar en er is goed aan de karakters van personages gewerkt. Met
geweldig uitgewerkte make-up en kleding waarvan de witte pruik en baard
van Chang Yi voor een extra toevoeging zorgt. Chang Yi is zoals altijd
meesterlijk en zorgt voor de beste gevechten in de film. Helaas zijn de
gevechten veder op kung fu gebied niet echt van top niveau. Weinig lange
series van bewegingen en de snelle manier van monteren zorgt er voor
dat alles er spectaculair uit ziet. Om de acteurs verder te laten
springen worden er ook wat trucjes in de montage toe gepast. De montage
van de gevechten is het beste te vergelijken met een 'New wave' film,
alleen dan zonder het touwtjes werk. Carter Wong zijn prestatie is zoals
we gewend zijn uit zijn andere films. Hij moet het hoofdzakelijk van
zijn uitstraling en postuur hebben, want wat in zijn acteer werk vind ik
hem altijd redelijk emotieloos. Dit is nogal een groot contrast
vergeleken met de andere acteurs die, zoals bekend in kung fu films iets
te veel emotie in hun rol verwerken. De grote variëteit in locaties en
personages zorgen er voor dat 'The rebel of Shaolin' geen moment verveelt, ook
al zitten er maar weinig gevechten in. Waar normaal gevochten
wordt zitten nu ander soort actie scènes. Even dalen we af in een
onderaards gang met diverse boobytraps. Dit alles geheel in de stijl van een 'Indian
Jones' film. Deze boobytraps komen terug in een
achtervolging van een paard en wagen. Dit alles aangevuld met wat
verrassend camera werk op sommige plaatsen, zorgen er voor dat 'The rebel
of Shaolin' een leuke en vermakelijke film is.
Copyright
kungfufilms.nl (2003) |
|