Chang Yi - n.v.t.
Lung Chun Erh -
Yuen Sum -
Regisseur David Lin Ta Chao -
Speelduur 90 min -
Productie maatschappij   -

In de Shaolin tempel wordt de ene na de andere monnik dood aangetroffen, maar van de dader is geen enkel spoor. Dit zorgt natuurlijk voor de nodige paniek en alles wordt op alles gezet om de dader te ontmaskeren. Als Lei Pang Fei (Carter Wong) de volgende monnik half dood aantreft, trekken de anderen de conclusie dat Lei de verantwoordelijke is voor deze en de andere moorden. Gelukkig springt de hoofdmonnik voor hem in de bres en ondernemen ze geen actie totdat er tastbaar bewijs gevonden is. Wanneer Lei Pang Fei voor de tweede maal aangetroffen wordt met een dode monnik in zijn armen wordt hij, alsnog, gevangen genomen. Lei Pang Fei weigert het om straf te krijgen voor iets wat hij niet gedaan heeft en vlucht. De keizer maakt van deze gebeurtenissen gebruik om de Shaolin tempel, die hij als een bedreiging, ziet te kunnen sluiten. Als dan ook nog eens blijkt dat er een kostbaar kunststuk uit de tempel verdwenen is, wordt het voor de keizer wel erg makkelijk. Hij geeft de monniken een aantal dagen om hun verrader te vangen en het kunststuk terug te halen. Lukt dit niet dan wordt de tempel verbrand en de monniken gedood.

Een absolute kung fu klassieker die bij de fans hoog aangeschreven staat. Het verhaal zit leuk in elkaar en er is goed aan de karakters van personages gewerkt. Met geweldig uitgewerkte make-up en kleding waarvan de witte pruik en baard van Chang Yi voor een extra toevoeging zorgt. Chang Yi is zoals altijd meesterlijk en zorgt voor de beste gevechten in de film. Helaas zijn de gevechten veder op kung fu gebied niet echt van top niveau. Weinig lange series van bewegingen en de snelle manier van monteren zorgt er voor dat alles er spectaculair uit ziet. Om de acteurs verder te laten springen worden er ook wat trucjes in de montage toe gepast. De montage van de gevechten is het beste te vergelijken met een 'New wave' film, alleen dan zonder het touwtjes werk. Carter Wong zijn prestatie is zoals we gewend zijn uit zijn andere films. Hij moet het hoofdzakelijk van zijn uitstraling en postuur hebben, want wat in zijn acteer werk vind ik hem altijd redelijk emotieloos. Dit is nogal een groot contrast vergeleken met de andere acteurs die, zoals bekend in kung fu films iets te veel emotie in hun rol verwerken. De grote variëteit in locaties en personages zorgen er voor dat 'The rebel of Shaolin' geen moment verveelt, ook al zitten er maar weinig gevechten in. Waar normaal gevochten wordt zitten nu ander soort actie scènes. Even dalen we af in een onderaards gang met diverse boobytraps. Dit alles geheel in de stijl van een 'Indian Jones' film. Deze boobytraps komen terug in een achtervolging van een paard en wagen. Dit alles aangevuld met wat verrassend camera werk op sommige plaatsen, zorgen er voor dat 'The rebel of Shaolin' een leuke en vermakelijke film is.

Drager Video
Uitgever China power