Gam Kei Chu -
Chui Man Fooi -
Lee Ye Min -
Regisseur Jim Markovik -
Speelduur 100 Mins -
Prod. maatschappij Serafilm Karlexis -

Het is een beetje lastige een keuze te maken over waar we 'The real Bruce Lee' moeten gaan plaatsen. Aan de ene kant is het een documentaire en aan de andere kant een film. Een ding is alleen zeker, het was absoluut een goedkope manier om geld te verdienen. Een manier om het succes van Bruce Lee te exploiteren met materiaal uit zijn jeugd. Hieraan werd een ernstig verknipte film van Dragon Lee toegevoegd. Het eidn resultaat is iets wat anderhalf uur duurde en op een film lijkt. In totaal krijgen we beelden te zien uit vier van Bruce Lee zijn jeugd films. Het gaat hier om 'Kid Cheung', 'Bad Boy', 'Carnival', en 'Orphan Sam'. Van alle films worden er tussen de vijf á tien minuten getoond. Dit zijn scènes die hoofdzakelijk uit dialoog bestaan. Aan de ene kant dus erg interessant materiaal maar niet erg bevredigend aangezien je van Bruce Lee toch liever actie ziet. Tevens is de documentaire niet echt accuraat te noemen. Er zitten diverse kleinen foutjes in. Zo word 'Orphan Sam' als zijn laatste jeugd film genoemd voor hij naar Amerika ging. De verwarring hierin is begrijpelijk want zijn laatste film was 'The orphan'. Tussen deze twee films zit een jaar of vijf en dat is nogal een groot verschil. Na de jeugdfilms is het de beurt aan de beelden van de begrafenis van Bruce Lee. Dit zijn de bekende beelden en de voice over voegt er ook niet echt wat aan toe. Maar met het overlijden van Bruce Lee stonden de film maatschappijen te trappelen om een vervanger voor hoor te introduceren. Onder het motto 'imitatie is het grootste compliment wat je kan krijgen' passeert eerst Bruce Li de revue. We krijgen wat beelden uit een van zijn films te zien alvorens we over schakelen naar Dragon Lee. Hij word geïntroduceerd als de nieuwste en beste Bruce Lee imitator die er is.

De film die volgt is een sterk verknipte versie van 'Last fist of fury'. Officieel is deze film in Nederland nooit uitgebracht. Toch moet er ergens een widescreen versie zijn die langer is dan wat er hier getoond word. Het verhaal lijkt, zoals de titel al doet vermoeden erg op 'Fist of fury'. De uitvoering is alleen een stuk extremer. Een verhaal is er ook niet echt in terug te vinden. Het enige wat duidelijk word is dat een Chinese school het zat is onderdrukt te worden door de Japanners. Onder leiding van Dragon Lee, die een langer periode weg was om te trainen, zetten ze de aanval in. Erg veel dialogen zijn er niet en het komt hoofdzakelijk op actie aan. Zoals bekend is Dragon Lee iemand die in zijn imitatie de mimiek van Bruce Lee nogal aandikt. Ook is hij een stuk gespierder en voller dan zijn voorbeeld. Je zou dus kunnen zeggen dat hij eigenlijk meer Bruce Lee is dan Bruce Lee zelf. Maar dit is niet het enige wat over de top gaat. De film is afkomstig uit Korea en dit betekend dat je behoorlijk bizarre dingen in de gevechten terug kan vinden. Zo zijn er mannen die zich verstoppen in hollen bomen voordat je aanvallen. Als de vijand uiteindelijk in de buurt is dan komen ze opeens door een deur in de boom te voorschijn. Maar ook de choreografie kent zijn eigenaardigheden. Dragon Lee die de lucht in springt om vervolgens ergens in een hoek van de kamer tegen het plafon te blijven hangen. Boven op iemand zijn schouder springt om daar lang tijd te blijven staan en meer van dit soort onrealistische zaken. Op zich heeft dit natuurlijk wel zijn charme want je weet werkelijk nooit wat er kan gaan gebeuren. In de choreografie word erg veel gebruik gemaakt van de benen. Veel interessante trappen dus maar ook de nunchakus ontbreken niet. Je kan van alles over Dragon Lee zeggen maar een getrainde martial artist is hij absoluut. Zijn verschijning is indrukwekkend en zijn technieken verfijnd. Dit maakt het zeker prettig om naar deze film te kijken. Het is alleen meer een soort van one man show. Doordat er zoveel uitgeknipt is krijg je niet echt een gevoel met de andere acteurs. Locaties vallen ook compleet in het niets. Dit komt doordat de beeldkwaliteit nogal wat te wensen overlaat. Niet alleen zijn de kleuren erg flets maar ook het beeld is erg ver naar voren getrokken. Hierdoor missen we niet alleen veel van de zijkanten maar ook de boven en onderkant zijn aangetast. Je begrijpt natuurlijk dat dit de gevechten niet te goede komt. Al met al kunnen we hier dus niet echt van een kwaliteitsproduct spreken. Maar als je van Bruce Lee imitatie films houdt is het toch leuk om de film een keer te zien. En aangezien er geen betere versie beschikbaar is blijft de keuze beperkt.

Beeld kwaliteit Matig (fullscreen)
Uitgever Indies home entertainment
Waardering          6/10