Siu Ming Lau - Making of
Zeng Qi Qi - Verwijderde fragmenten
Rain Li - Party
Regisseur Oxide Pang & Danny Pang - Pers conferentie
Speelduur 104:26 mins - Premiere
Prod. maatschappij Universe entertainment -

De boeken van Ting Ying (Angelica Lee) hebben groot succes. Ze zijn erg levendig en bijna iedereen kan zich wel met haar verhalen identificeren. Het gaat zelfs zo goed dat er aboeken van haar verfilmd worden. Maar alle aandacht heeft natuurlijk ook een prijs. Tijdens een persconferentie noemt haar manager de titel van het boek waar ze nu aan bezig is. Dit valt totaal niet goed omdat ze nog geen letter op papier heeft. Het enige wat ze heeft is een idee in haar hoofd maar dit is nog heel prematuur. Het gevolg is dat voor het eerst in haar leven haar fantasie het compleet laat af weten.  Om het nog wat erger te maken stapt haar ex vriend na zeven jaar afwezigheid ook opeens haar leven in. Hij zoekt toenadering en wil praten over de fouten die hij vroeger gemaakt heeft. Het ene na het andere begin van haar nieuwe boek belandt in de vuilnisbak. Langzaam maar zeker beginnen er ook vreemde dingen te gebeuren in haar appartement. Ze heeft continue het idee dat ze niet alleen is. Er lijkt een vreemd persoon door haar huis te sluipen. Ze vindt hele lange haren op de meest vreemde plaatsen. De telefoon gaat ook steeds met rare geluiden aan de andere kant. Het lijkt er op dat het een van de personages uit haar boek is wat tot leven gekomen is. Ting Ying kan dit totaal niet rijmen en denk dat ze langzaam gek aan het worden is. Haar verhaal lijkt zich ook opeens zelf te schrijven en de blaadjes gaan spontaan aan de wandel. Ze besluit het verhaal te volgen en te doen wat de persoon op papier allemaal meemaakt. Niet echt een slimme beslissing want voordat ze het weet belandt ze in een andere dimensie waar niets is wat het lijkt.

In 2002 regisseerde de gebroeders Pang hun eerste film. 'The eye' werd een wereldwijd succes en ze werden de horror koningen van Hongkong. De film dankte zijn succes mede aan Angelica Lee die de hoofdrol vertolkte. Nu vier jaar later kwamen ze weer samen voor 'Re-cycle'.

'Re-cycle' begint niet echt boeiend. Het gaat in het begin allemaal een beetje traag maar langzaam maar zeker begint de film grip op zijn kijker te krijgen. Er ontstaat een boeiend mysterie. Steeds meer en goede schrikeffecten houden je bezig en het tempo zit er lekker in. Tot ongeveer het eerste half uur lijkt het er op dat we met een goede horror te maken hebben. Maar dan neemt de film plots een hele andere wending. Deze overgang gaat gestaag en hier is niets op aan te merken. We worden meegenomen in een bizarre wereld vol met vergeten en afgedankte zaken. Een erg leuk concept wat prima werkt als je van fantasie films houdt. Natuurlijk verandert de sfeer niet opeens naar vrolijk en blijft het allemaal flink duister. Het bijzondere is dat, door de vele mogelijkheden van deze wereld, alles continue verandert. Hierdoor blijft het allemaal in hoog tempo door gaan. Vaak gaat het aan het einde allemaal mis. Want hoe brei je iets tot een einde wat zo sterk in elkaar zit. Dit lukt de gebroeders Pang verrassend goed. Zelfs zo goed dat het allemaal wat tijd nodig heeft om te bezinken. Hiernaast geven ze met het verhaal ook nog een hele duidelijke boodschap mee. Eentje die een duidelijke statement is voor de wegwerp maatschappij van dit moment.

Naast het verhaal haalt de film zijn grote kracht ook uit de special effects. We bezoeken een compleet vervallen Hongkong. Dit zit vol met vreemde trappetjes die naar niets leiden of opeens ophouden. We moeten over een brug vol zombies, een bos vol opgehangen mensen en een uit de kluiten gewassen vuilnisbelt. Natuurlijk is dit nog niet alles en komt er nog veel meer mafs voorbij. Dit alles is gecreëerd door een mix van bluescreen, realiteit en computer effecten. Het ziet er allemaal heel netjes uit en de effecten storen geen moment. Maar het summum zijn natuurlijk de bergen die half in de lucht zweven. Dit ziet er werkelijk heel maf uit.

Bijzonder is dat in een film waar best veel mensen in mee spelen er maar zo weinig echt een grote rol hebben. De focus ligt natuurlijk op Angelica Lee. Haar spel is erg sterk en het is makkelijk om je met haar verbonden te voelen. Ze weet haar angst en verdriet goed te tonen en dat het geen onaantrekkelijke dame is kunnen we natuurlijk geen bijzaak noemen. De andere grote rol wordt vertolkt door Zeng Qi Qi. Kinderen in horrorfilms brengen altijd een heel dubbel gevoel. Hoeveel impact heeft het maken van een film als deze namelijk op een jong leven. Hoe verwerkt een kind een groep zombies die achter haar aan rent en meer van dat soort ongein. Toch redt Zeng Qi Qi zich erg goed. Ook zij weet goed haar emotie over te brengen. Bijzonder knap voor een meisje van een jaar of zeven. Siu Ming Lau heeft een steeds terugkerende rol als de opa van het hoofdpersonage. De oude rot acteert op de automatische piloot maar zet zijn rol niet geheel onverdienstelijk neer. Daarnaast hebben we te maken met een heleboel geschminkte mensen en korte rollen.

Wat geluid betreft zit 'Re-cycle' op dezelfde lijn als het visuele en het verhaal. Het is allemaal prima in orde. De muziekkeuze past prima en de geluiden om het nog enger te maken gaan door merg en been.

'Re-cycle' krijgt zeker een plaatsje in de top tien van 2006. Misschien is de film als horror film niet geslaagd maar als cross-over tussen van horror en fantasie des te beter. Het verhaal is goed doordacht, de beelden zijn prachtig, er wordt goed geacteerd en het geluid versterkt alles. Tevens krijgen de gebroeders Pang het voor elkaar de kijker aan het denken te zetten. En dit is niet alleen over het verhaal van de film. Ze laten je ook eens goed kijken naar je eigen gedrag en dat is heel bijzonder voor een film.

Op deze Asiamania release van ‘Re-cycle’ zijn voldoende extra’s terug te vinden. We beginnen met de Making off. Deze duurt iets minder dan zestien minuten en is erg boeiend te noemen. Dit komt hoofdzakelijk doordat er zoveel van de special effects weg gegeven word. Verder zit het vol met de gebruikelijke interviews en beelden van de opnamen. Verwijderde fragmenten maken natuurlijk altijd nieuwsgierig. Helaas zijn ze zonder commentaar. Hierdoor lijken een heleboel scènes toch gewoon uit de film te komen. Als je goed oplet zitten er toch een aantal shots tussen die niet gebruikt zijn. Er zitten ook één of twee complete scènes tussen die niet gebruikt zijn. Het bijzondere is dat hier de spanning van de film goed te voelen is. In totaal duurt het net iets korter dan negen minuten. De persconferentie duurt net geen negen minuten. We krijgen de hoofdrolspelers en regisseurs te zien die allerlei vragen van de pers beantwoorden. De Première heeft het zelfde recept alleen de locatie is anders. Ook deze duurt iets minder dan negen minuten. Ook Party heeft het zelfde recept. Het enige verschil is dat dit een week na de bioscoop première is opgenomen. De film was meteen een groot succes en dit moest gevierd worden. In iets meer dan zeven minuten mogen wij hier ook getuigen van zijn.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic 2.35:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS of Dolby digital 5.1)
Uitgever Asiamania