Sun Yueh - Notes the production
Shih Chun - King on the mountain
Tung Lin - Appart the critique
Chen Hui Lou - Bio-filmographies
Regisseur King Hu -
Speelduur 115 mins -

Jaren lang heeft de abt van een grote tempel zijn plek niet durven afstaan. Dit omdat hij twijfelt aan zijn potentiële opvolgers. Allen zijn ze stuk voor stuk wijs genoeg. Het grote probleem zit hem alleen in de concurrentie. De abt is namelijk bang dat er grote problemen komen zodra hij weg is. Jaloezie, Onderlinge meningsverschillen en strijd zullen tot de orde van de dag gaan behoren. Dit is natuurlijk niet de bedoeling in een Boedistische tempel waar balans en rust zouden moeten regeren. Toch komt de oude Abt er door zijn leeftijd nu niet meer onder uit. Er moet een opvolger benoemd worden zodat hij zich voor kan gaan bereiden op zijn reis naar het Nirvana. Om zich bij te laten staan in zijn keuze nodigt hij een drietal mensen uit. De eerste is een oude Boedistische grootmeester die zelfs door de keizer gerespecteerd wordt. De andere twee zijn een generaal en een rijke geleerde die de abt door de jaren heen op allerlei manieren steunde. Een wijs groepje mannen dat deze klus zeker zou kunnen klaren. Wat de abt alleen niet door heeft is dat ze er niet alleen zijn om hem te helpen. Ze hopen er zelf ook beter van te worden en hebben het gemunt op een van de schatten uit de tempel. Maar iets stelen uit deze druk bevolkte gebouwen is niet zo makkelijk als het op het eerste gezicht leek. Dit alles vindt plaats zonder dat de abt door lijkt te hebben wat er gaande is. Althans dit lijkt zo. Misschien behoort het namelijk allemaal wel tot zijn plan om zijn keuze te vergemakkelijken. Maar dat is iets waar niemand zich echt mee bezig heeft gehouden. Ze zijn namelijk veel te druk met het veilig stellen van hun eigen geluk.

Een film van King Hu die het eigenlijk niet zo goed deed tijdens zijn eerste vertoning in 1979. Maar net als goede wijn zijn het de jaren die er voor zorgen dat ‘Raining in the moutain’ op dronk is gekomen. De sfeer druipt werkelijk van alle beelden af. Het is alleen wel zo dat het verhaal op bijzonder trage wijze vordert. Het mag dus ook duidelijk dat King Hu hier voor een hele visuele manier van vertellen gekozen heeft. De grote ster van de film is dus ook de omgeving waar alles zich afspeelt. Vooral de doolhofachtige tempel schittert enorm. Hier wordt door geslopen, gerend, gesprongen en een kat en muis spel gespeeld. Heerlijk om naar te kijken en het doet zelfs een beetje aan als een documentaire. De dialogen zijn minimaal en erg veel actiescènes zijn er niet terug te vinden. Maar toch weet hij op een intrigerende manier het verhaal te vertellen. De kijker wordt continue geprikkeld door vragen. De antwoorden hierop volgen heel langzaam. Maar als één mysterie opgelost lijkt heeft het volgende zich al weer aangediend. Erg voorspelbaar zijn de ontwikkeling niet te noemen. Als je namelijk iets denkt te begrijpen is er opeens een hele andere verklaring mogelijk. Er worden dus ook door verschillende mensen spelletjes gespeeld. Het grappige hiervan is dat de een het van de ander niet door heeft. Op het gebied van acteren levert iedereen een sterk staaltje werk af. Niet geheel vreemd want stuk voor stuk zijn het allemaal erg goed karakter acteurs. Natuurlijk zijn het Tin Fung, die de generaal speelt en Suen Yuet, die de zakenman gestalte geeft die het meest uitblinken. Hsu Feng heeft de vrouwelijke hoofdrol. Haar uitstraling is vastberaden, enigszins dominant en toch heel vrouwelijk. Ze krijgt het dus ook voor elkaar om een behoorlijk blijvende indruk achter te laten. Wat aankleding betreft is alles perfect. De tempel en de monniken zijn somber en zonder poespas. Maar alle buitenstaanders dragen opvallende en kleurrijke kleding. Muzikaal gezien wordt alles ondersteund door traditionele Chinese muziek. Continue klinken er gongs, bellen en andere instrumenten. Samen met de prachtige omgeving zorgt dit voor een heerlijke dromerige sfeer. Voor ‘Raining in the mountain’ kan niet anders gezegd worden dan dat het een meesterwerk is. Hou er alleen wel rekening mee dat alles erg traag gaat. Kies dus een rustige avond uit en laat je door deze geweldige beelden en geluiden meeslepen in een verhaal waarin Boedistische tegenstellingen centraal staan.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic widescreen)
Ondertiteling Engels of Frans
Uitgever Films-sans-frontieres