Chan Wei Man - Behind the scene photo's
Ku Feng - Biography & selected filography
Shih Szu - Color stills
Ling Yun - Production notes
Regisseur Sun Chung - Trailer & other releases
Speelduur 92 mins - Original poster

Eens in de twee jaar komen alle gerenommeerde clans bijeen. Er wordt een nieuwe leider gekozen en voor de jeugd is er dan een kung fu wedstrijd. Al jaren bestaat dit verbond en op deze manier proberen ze een vuist te maken tegen de slechte en criminele clans. Vooral de Sun clan staat bij hun in een erg kwaad dag licht. Onderlinge vriendschap tussen iemand van een gerenommeerde clan en een lid van de Sun clan is dus ook uitgesloten. Soms gebeurt het toch dat er iemand bevriend raak met een persoon van een andere clan. Dit gebeurde Shi Zhongying. Hierdoor ziet hij in dat al dit bloed vergieten eigenlijk zinloos is en hij besluit zich terug te trekken. Maar op de dag dat hij dit wil doen grijpt de leider van de gerenommeerde clans in. Er ontstaat een gevecht waarbij de vrouw en kinderen van Shi Zhongying omkomen. Hij zelf weet te ontkomen en aangezien hij al dat bloed vergieten toch al verachtte besluit hij het hierbij te laten. Hij zoekt zijn goede vriend uit de Sun clan op om nog een keer met hem muziek te maken. Want dit is wat ze graag samen deden en een manier om alle zorgen te vergeten. Deze muziek trekt de aandacht van Nangong Song (wong Yue). Hij is de geadopteerde zoon van een van de goede clan leiders. Door verwondingen die hij op liep na het redden van een vrouwelijke monnik was hij verplicht in een herberg te blijven. Langzaam maar zeker benaderd hij de twee muziekanten. Als ze hem opmerken stelt hij zich voor. De twee heren vertellen het hele verhaal en Nangong Song luistert aandachtig. Ook hij vindt dat iedereen gewoon bevriend met elkaar mag zijn. Het moet niet uitmaken van welke clan of geslacht je bent. Vervolgens krijgt hij een scroll met blad muziek overhandigd. Het is een nummer dat de twee vrienden samen schreven. Ze vragen hem om deze muziek naar een goede muzikant te brengen. Nangong Song stemt hiermee in en als hij even niet oplet doden de twee mannen elkaar. Als hij zich later bij zijn clan voegt vertelt hij niet over dit incident. Zijn meester is woedend omdat zonder enige schaamte bij de vrouwelijke monnik geslapen heeft. Nangong Song is een eerlijke en rechtvaardige jongen en houdt vol dat hij geen onreine gedachten heeft gehad. Toch krijgt hij straf. Hij moet een jaar lang doorbrengen bij de muur van berouw. Hier verveelt hij zich natuurlijk helemaal dood. Plots ontdekt hij echter een geheime opening in de rotsen. Dit blijkt de plek te zijn waar de gerenommeerde clans jaren geleden de leiders van de Sun clan opsloten. En dit was niet omdat ze zo slecht waren. Deze beslissing was deel van een complot om dat ze bang waren dat ze Sun clan hen zou overheersen. Ondanks dat hij zijn eigen clan nooit de rug toe zal keren denkt hij er het zijne van. Nangoong Song heeft toch niets beters te doen en dus besluit hij de kung fu stijl te bestuderen die de gevangen daar op de muren achter lieten. In dit is iets wat hij na zijn straf hard nodig zal hebben.

Regisseur Sun Chung is iemand die ik al meerdere malen geroemd heb om zijn prachtige camera werk en overzichtelijke maar grootse verhalen. 'The proud youth' is hierop geen uitzondering. De introductie geeft even het gevoel geeft dat je als kijker nooit alle personages gaat begrijpen en volgen. Een euvel wat bij meerdere Wu xia films voor hoofdpijn zorgt. Gelukkig damt dit vrij snel in en de aandacht wordt erg op het personage van Wong Yue gefocust. Op deze manier ontstaat er een goed middelpunt van waaruit je de rest kan gaan begrijpen. Toch lijkt het er erg op dat alles een aaneenschakeling van losse gebeurtenissen is. Er is nog niet echt een verhaal in te vinden. Het is prettig om de beslommeringen van de wat eigenwijze hoofdpersoon te volgen dus echt uitmaken doet het niet. Maar langzaam maar zeker vallen alle stukjes op hun plek en begint er zich een goed gefundeerd verhaal te vormen. Het mooiste hiervan is dat alles totaal onvoorspelbaar is. Het blijft dus ook tot het einde een geheim wie of wat er allemaal aan de hand is. De sfeer is natuurlijk zoals in iedere andere Wu xia films. Er lopen verschillende clans rond met allemaal hun eigen stijl en geloof. Hoofdzakelijk hanteert iedereen een kiem (zwaard). Een vuistgevecht is echter ook niet uitgesloten. De meeste gevechten zijn van redelijk afstand gefilmd. Er wordt niet op gemikt de kijker te verbazen met de meest extreme acrobatiek. Toch zitten er diverse salto's en flips in de gevechten. Het is alleen wel zo dat dit telkens weer dezelfde stuntman is die hier verantwoordelijk voor was. Maar echt zichtbaar is dit niet. Deze conclusie berust dus ook meer op mijn kennis van de vaardigheid van de acteurs. Op Chan Wei Man na is geen van de mensen in de hoofdrollen een echt getrainde vechter te noemen. In de bijrollen zitten wel wat echte kung fu mensen. Echt schitteren doen ze niet maar Yuen Wah en Chin Yuet Sang zijn niet de minste namen. Voor Wong Yue is dit best een opvallende rol te noemen. Normaal speelt hij bijna altijd een jonge branie schopper. Een praatjesmaker eerste klas die erg ondoordacht handelt. Wat hij in 'The proud youth' neerzet is een jonge uitvoering van een personage wat je normaal van Ti Lung zou verwachten. Een eenling met respect voor iedereen en een enorm zelfverzekerde uitstraling. Opvallend genoeg kost het hem niet zoveel moeite om de gebruikelijke komedie achter zich te laten. Het lijkt er alleen in het begin wel even op dat het die kant op gaat. Deze banale verbale grappen zijn alleen maar om de zelfverzekerdheid van zijn personage aan te tonen. Verder is de film een behoorlijk serieuze aangelegenheid. Het is alleen wel zo dat alles in de gevechten mogelijk is. Grote sprongen, zwaarden die opeens uit hun schede schieten en een trainingsscène waarin Wong Yue in handstand op zijn duimen een trap op loopt. Het is en blijft Wu xia en alles is mogelijk. Echt de overhand krijgt dit echter niet en het komt voor de gevechten nog best op kennis en vaardigheid aan. Zoals je mag verwachten met Chan Wei Man als schurk van het verhaal is hij werkelijk subliem. Zijn uitstraling is meedogenloos en zijn handeling wreed. Hiermee weet hij op een goede manier op de gemoedstoestand van de kijker in te spelen. Een andere top acteur is Ku Feng. Helaas is zijn rol niet zo heel groot. Toch laat hij zoals altijd een verpletterende indruk achter. Om alles dus maar even kort samen te vatten. 'The proud youth' heeft een verrassend en sterk verhaal dat vol met gevechten zit. Het gaat een klein beetje over de top en alle acteurs leveren een goede prestatie. De kostuums en sets zijn prachtig (met namen de waterval) en er zit een grote hoeveelheid aan vrouwelijk schoon in de film. Er kan dus niet anders gezegd worden dan dat Sun Chung garant staat voor top films.

Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital)
Ondertiteling Chinees / Engels
Uitgever International video limited