Maggie Lee Lam Lam
Liu Chia Yung -
Wong Ching -
Regisseur Choi Yeung Ming -
Speelduur 98 min -
Productie maatschappij   -

De nogal eigenwijze Fang Si Yu (Meng Fei) maar heeft een goed hart. Met zijn vaardigheid in kung fu helpt hij altijd de zwakkeren. Als gevolg is hij dus regelmatig aan het vechten, iets wat zijn moeder die tevens zijn kung fu leraar is, ernstig verontrust. Voor de zoveelste keer raakt hij, samen met zijn vrienden, betrokken bij een vechtpartij. In de strijd die volgt komt een van zijn tegenstanders per ongeluk om het leven. De dood die hij op zijn geweten heeft laat hem koud omdat hij vindt dat de overledene het over zich zelf had afgeroepen. Echter denken de twee leraren, waarvan de gedode man een student was, hier heel anders over. Samen met een groep leerlingen gaan ze verhaal halen bij het ouderlijk huis van Fang Si Yu. Op dat moment is Fang Si Yu niet thuis en er ontstaat een meedogenloos gevecht waarbij zijn vader overlijdt en zijn moeder ernstig gewond raakt. Fang Si Yu komt veelste laat thuis en is razend als hij hoort wat er gebeurd is. Hij schreeuwt om wraak, maar zijn moeder weet tot kalmte te bedaren. Met tegenzin stemt hij in op het voorstel van zijn moeder om ergens op het platteland te gaan trainen en dan later wraak te nemen. De eerste kans die Fang Si Yu krijgt neemt hij de benen om de twee leraren op te zoeken. De strijd die volgt kost hem bijna het leven, maar door het tussen beide komen van zijn moeder en de dorpelingen, laten ze hem gaan. Er zit niks anders op dan door te trainen totdat hij op gelijk niveau als zijn tegenstanders zit en met de hulp van zijn moeder zou dit moeten lukken.

Het verhaal centreert zich rond de historische figuur Fang Si Yu. Alleen ‘Prodigal boxer’ verteld het verhaal vanaf het begin. De meeste films over Fang Si yu beginnen waar deze film eindigde. Voor Meng Fei was dit, na een kleine rol in ‘Kingboxer’ gespeeld te hebben, zijn eerste hoofdrol. Hij ziet er dus ook erg jong en nogal tenger uit, dit gaat absoluut niet te koste van zijn prestatie. Hij speelt erg overtuigend en dit geldt ook voor de rest van de acteurs in de film. Het gaat ook niet alleen om het wraak verhaal maar ook om de opbloeiende romance tussen Fang Si Yu en een meisje dat hij eerder gered heeft. Het verhaal vordert op een vrij traag tempo. Een tempo dat te vergelijken is met een film als ‘Five Shaolin masters’. De hele sfeer in de film ligt ook ongeveer op de zelfde lijn als deze Shaw topper en dit is iets wat erg bijzonder is voor een individuele productie. Een behoorlijk sterk uitgewerkt verhaal voor een kung fu film uit deze tijd. Er wordt veel van locatie gewisseld en alles is lekker ruim opgezet. Er zitten zelfs een aantal momenten in waar Meng Fei te paard van de ene plek naar de andere rijdt. Erg bijzonder want normaal wordt er nooit aandacht gegeven aan de manier waarop men reist, ze zijn gewoon opeens ergens anders. De gevechten zijn niet echt spectaculair en een beetje houterig. Hoofdzakelijk wordt er vuist tegen vuist gevochten met aan het einde een gevecht tegen een speer. Maar dit is zo kort dat het te verwaarlozen is. Als je goed op let zal je in de kleine rollen diverse bekende acteurs zien o.a. Fong Hak On en Lui Chia Yung. De laatste was ook verantwoordelijk voor de choreografie en dus ook regelmatig in beeld. Meg Fei heeft als tegenstanders zowel Yusaka Kurata als Wong Ching tegenover zich. Yuaska Kurata is zoals altijd geweldig maar Wong Ching krijgt het niet voor elkaar om uit zijn schaduw te komen. Wat de film extra bijzonder maakt is de typische jaren zeventig soundtrack. In een aantal scènes wordt dit ook nog eens aangevuld door beelden die redelijk psychedelisch zijn. Zeker een van de betere films uit de begin jaren zeventig en naar mijn idee behoorlijk ondergewaardeerd in Nederland.

Drager Deze recensie is gebaseerd op de bioscoop versie
Beeld kwaliteit nvt
Geluid kwaliteit nvt