Linda Chung - Databank
Shaun Tam -
You-Nam Wong -
Regisseur Jingle Ma -
Speelduur 98:22 mins -
Prod. maatschappij BIG pictures limited -

Een goede politieagent moet beschikken over een sterk doorzettingsvermogen, wilskracht, doortastendheid, mensenkennis en ga zo maar door. Natuurlijk hoeft hij niet al deze eigenschappen te hebben maar een paar is toch gewenst. Voor Michael Mak (Shawn Yue) ligt dit helemaal anders. Hij lost zijn zaken namelijk niet op met echt politie werk. Het enige wat hij gebruikt is het geld van zijn vader. Deze is namelijk zo rijk dat het niet uit maakt hoeveel er uitgegeven word. Het aantal zaken wat Michael Mak oplost ligt dus ook behoorlijk hoog. Zijn chef is alleen wat minder gecharmeerd van zijn werkwijze. Voor hem is de maat op een gegeven moment dus ook vol en Michael Mak wordt geschorst. Dit valt samen met een lastige tijd voor hem. Lisa (Linda Chung) zijn vriendin heeft hem pas gedumpt. Ze scharrelt nu met Lincoln Lam (Aloys Chen) een Chinese agent die net zo rijk is als hij. Dit zit hem dus totaal niet lekker en hij probeert nu alles om haar terug te krijgen. Echter lukt dit niet want ze is niet echt onder de indruk van zijn geld. Lincoln Lam heeft het echter ook niet makkelijk. Hij kwam naar Hongkong om uit te zoeken wie de moordenaar van zijn broer is. Echter komt hij niet verder. In eerste instantie kan hij voor geen meter opschieten met Michael Mak. Langzaam maar zeker merken ze dat ze elkaar kunnen helpen en worden ze een team. Samen gaan ze op jacht naar de moordenaar van Licoln Lam zijn broer die volgens een getuigen een tatoeage van een schorpioen in zijn nek heeft.

Jingle Ma die zich in vroegere tijden hoofdzakelijk bezig hield met het vastleggen van de beelden nam in 1998 plaats in de regie stoel. Dit beviel hem goed en sindsdien verdeelt hij zijn aandacht over beide positie. Niet geheel onverdienstelijk en films als 'Tokyo raiders' en 'Seoel raiders' werden goed ontvangen. Echt serieuze films hoef je van hem niet te verwachten. Ze hebben altijd wel een wat speelse inslag en 'Playboy cops' zal dus ook wel geen uitzondering zijn.

Maar waar de titel en poster doet vermoeden dat we hier met een speelse actie komedie te maken hebben blijkt de realiteit anders. In het begin neemt 'Playboy cops' zichzelf nog niet serieus. Het schildert een beeld van een agent die denkt dat alles te koop is. Een gladde jongen waarbij alles voor de wind gaat en die nog nooit echt problemen gehad heeft. We krijgen te maken met oninteressant geneuzel en een personage wat weinig boeiends brengt. Precies wat een vergelijkbaar persoon in het echte leven ook bij mensen zou oproepen. Maar langzaam maar zeker verandert de sfeer. Het schijnbaar simpele verhaal neemt een verrassende wending. Hierbij komen ook de emoties los en langzaam verandert de film in een redelijk sterk emotioneel drama. Er komen weggestopte frustraties aan het licht de onderlinge relaties tussen de personages worden sterker en het realisme neemt sterk toe. Hier begint het verhaal dus opeens een stuk boeiender te worden. Helaas stort het van tijd tot tijd wat in. Het tempo is dan zoek en als kijker begin je wat om je heen te kijken. Gelukkig duren deze momenten niet lang en weet de film vrij snel weer op te krabbelen. De humor verdwijnt niet en het cartooneske gevoel van de film blijft dus ook. Echter komt het drama wel keihard aan op die typerende manier waarop het alleen in Hongkong films kan. Qua verhaal weet 'Playboy cops' dus zeker te verrassen al is de kwaliteit niet continue aanwezig.

Shawn Yue levert hier dus een verrassende prestatie af. Eigenlijk stijgt hij boven zichzelf uit en weet hij een grote dosis volwassenheid in zijn rol te leggen. Hij houdt zich goed in de drama- en de paniek stukken van de film en past prima in de rol van gladde jongen. Aloys Chen is een verhaal apart. Zijn jongensachtige uiterlijk intrigeert en dit leidt in eerste instantie de aandacht aardig van zijn acteren af. Helaas lukt het hem niet om de emoties die hij heeft rondom de dood van zijn broer duidelijk weer te geven. Shaun Tam weet zich iets beter te manifesteren. Te diep ingaan op zijn rol zou te veel weg geven. Wat hij laat zien is misschien iets over de top maar op de een of andere manier misstaat dit niet. Voor Linda Chung was dit haar tweede film. In eerste instantie hoeft ze alleen maar mooi te zijn maar tegen het einde mag ze helemaal los. Ze laat hier een erg sterk staaltje acteerwerk zien als haar personage nogal wat te verduren krijgt.

De actie heeft in 'Playboy cops' een ondergeschikte rol. Het is wel aanwezig maar er is duidelijk niet veel tijd in gestoken. Toch weet Stephan Tung er zoals altijd wel weer wat boeiends van te maken. Vooral de openingsscène heeft ouderwets leuke elementen.  Het hoogtepunt is het gevecht wat ze hebben met Xin-Xin Xiong. Hij is een lekker felle vechter en hier is er ook even genoeg te zien. Het is jammer dat het allemaal kickboksen is waar de camera veel te dicht opstaat. Toch is de choreografie best sterk en heeft het een goede entertainment waarde.

Met een regisseur die jaren achter de camera doorbracht kan je niet anders verwachten dan dat de film er super uit ziet. De beelden zijn allemaal prachtig en kloppen precies. Het is dus een behoorlijk gladde film geworden met de bekende videoclipstijl.

'Playboy cops' is misschien geen hoogvlieger maar weet absoluut te verrassen. Hierin zijn niet alle elementen even origineel. Het begint ontspannen en langzaam maar zeker worden we steeds meer het verhaal in getrokken. De sfeer wordt steeds grimmiger en het acteerwerk beter. De film groeit dus echt naarmate hij vordert. Dit gebeurt vooral op het gebied van drama. Maar humor en actie zijn ook duidelijk aanwezig. De acteurs zetten een goede prestatie neer en dit maakt dat dit een prima film is om eens lekker te kijken als je zin hebt in ontspanning.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (DTS of Dolby digital 5.1)
Uitgever Mei Ah entertainment