Tien Ching - Other releases
Yu Feng - Color stills
Fan Mei Sheng - Biography & selected filmography
Regisseur Chang Cheh, Pao Hsueh Li, Wu Ma - Production notes
- Original poster
Speelduur 96:12 mins -

In vroegere jaren was het op zee nooit veilig. Dit simpelweg omdat het op het water een stuk minder makkelijk in de gaten te houden was. Je was als koopvaarder dus ook verplicht om je te wapenen tegen piraten. Voor de kust van Hongkong was het de bende van Chang Pao-Chai (Ti Lung) die met de scepter zwaaide. Deze piraat was echt niet als anderen. Hij had een groot gevoel voor rechtvaardigheid en hield er een Robin Hood-achtige erecode op na. Zonder problemen gaf hij dus ook regelmatig geld aan de armen en behoeftigen. Na succesvol een Engels schip geplunderd te hebben ontdekt hij een lek in zijn boot. Dit dwingt hem om ergens in een baai aan te leggen. Hij moet aan land om het schip te laten repareren. Hij vraagt zijn mannen aan boord te blijven en gaat zelf aan land. In de stad ontdekt hij al snel dat iedereen die een beetje macht heeft corrupt is. De arme vissers worden uitgebuit en moeten kapitalen neerleggen voor reparaties aan hun boten. Xiang You Lun (Tien Ching) is de man die dit allemaal veroorzaakt en controleert. Dit maakt het voor Chang Pao-Chai lastig om zijn schip te laten maken. Hij moet immers eerst langs Xiang You Lun. Geldhongerig als deze is zal deze Chang Pao-Chai meteen aangeven en de beloning voor zijn arrestatie innen. Alsof dit nog niet genoeg is arriveert ook de jonge generaal Wu (David Chiang) in de stad. Hij heeft als opdracht alle piraten te vangen of te verdrijven. Alleen was het Chang Pao-Chai waarschijnlijk wel gelukt om alles rond te krijgen. Vier van zijn mannen negeren zijn bevel en gaan toch aan land. Zij vallen natuurlijk meteen op door hun gedrag. Echter pakt dit positief uit. Xiang You Lun ziet hen aan voor generaal Wu en haalt ze zijn huis binnen. Een deal voor de reparatie wordt gesloten en de piraten keren terug naar hun schip. Hier wacht ze echter een verrassing. Hua Er Dao (Fan Mei Sheng), een vijandige piraat ontdekt hun schip en kreeg het voor elkaar om de bemanning weg te laten varen. Zonder schip zit Chang Pao-Chai gevangen in een stad vol risico's en gevaren.

Piraten, ruige en ongure typetjes die alleen maar leven om te roven, te vechten en te zuipen. In vroegere tijden maakten ze de zeeën onveilig en waren ze gevreesd door de koopvaarders. Voor de kust van China zullen vroeger genoeg piraten gevaren hebben. Alleen erg veel films over dit onderwerp zijn er in Hongkong nooit gemaakt. Dit waarschijnlijk om de simpele reden dat het nogal een budget vergt om op zee te filmen. Chang Cheh besloot de stoute schoenen aan te trekken en met de hulp van Psao Hsueh Li en Wu Ma in 1973 een heuse piraten film te regisseren. Een idee dat de film fan doet watertanden. Het gaat hier namelijk om een mix van twee genres die wel eens heel bijzonder uit zou kunnen pakken.

De film begint veelbelovend. Een zeeslag met twee schepen, kanonnen en genoeg figuranten. Echt heel handig is het alleen niet gefilmd. We houden continue land in het vizier. Was er iets dieper de zee opgevaren of was er vanaf de andere kant gefilmd dan was het gevoel heel anders geweest. Ook liggen de schepen wel erg dicht op elkaar. Er worden meerderen kanonnen afgevuurd en toch wordt gemist. Dit geeft ook een beetje een raar gevoel. Maar dit ter zijde. We moeten deze poging tot het verleggen van grenzen waarderen. Ze waren hier op nieuw terrein bezig en dat verloopt niet altijd even soepel. Alleen alle gevoel van hoop verdwijnt snel. Er blijkt dat de rest van de film zich geheel aan land zal afspelen. We belanden in een standaard Chang Cheh verhaal. De omgeving is zoals bekend en er is geen spoor van piraten meer te bekennen. De personages zijn ook geheel op de automatische piloot geschreven en getuigen van weinig fantasie. Een behoorlijk gemiste kans. Als kijker zit er niets anders op dan het roer om te gooien. Dan maar een Chang Cheh film zoals we van hem gewend zijn. Maar ook deze vlieger gaat niet op. Al snel blijkt de film stuurloos. Er ontstaat het gevoel dat alleen de openingsscène er op papier was en dat ze toen zijn begonnen met filmen. De rest van de film voelt geforceerd en is slecht onderbouwd. Zo verschijnt Fan Mei Shang als de grote rivaal. Hij haalt een behoorlijk belangrijke actie uit en verdwijnt vervolgens van het toneel. Later wordt hij nog wel even teruggehaald. Dit is alleen op zo een slappe wijze dat het gênant is. Het echte verhaal focust zich uiteindelijk op een strijd tussen de generaal en de piraat. Hier wordt zoals altijd gemikt op de broederschap tussen deze twee. De reden waarom dit er is komt duidelijk over. Helaas wordt er wel vergeten dit goed te onderbouwen. We kunnen met zekerheid zeggen dat de slechte samenwerking tussen de drie regisseurs de film de das om heeft gedaan.

Zoals wel duidelijk is is het Ti Lung die de hoofdrol speelt. Hij doet dit erg charismatisch. In eerste instantie is hij het die hoofdzakelijk de film draagt. Pas na een drie kwartier doet David Chiang zijn intrede. Op papier heeft hij een gastrol maar in werkelijkheid is het veel meer dan dat. Op zijn acteerwerk is niets aan te merken. Alleen zijn positie in het verhaal haalt hier aardig wat kracht af. Tien Ching zou ook meer op de voorgrond moeten staan. Hij is de schurk van het verhaal. Nu moeten deze twee acteurs hun plek in het verhaal delen. Dit doet ze beiden geen goed. Voor de kijker lijkt het alsof je ze amper kent. Fan Mei Sheng is de enige met een echte piraten uitstraling. Zijn aanwezigheid beslaat alleen nog geen tien minuten. Yu Feng heeft hier eigenlijk de meest intrigerende rol. Zij speelt de zus van de Tien Ching en is erg handig met messen. Zij heeft ook het meest vurige karakter. Helaas worden haar motieven slecht onderbouwd en hierdoor verliest ook haar personage aan kracht.

Naast het enigszins spectaculaire begin is er weinig positiefs te melden over 'The pirate'. Echter zit er aan het einde nog wel een verrassing. In 1973 was Bruce Lee op de top van zijn populariteit. Zijn invloed op het genre was bijzonder groot en ook hier is dit duidelijk herkenbaar. De choreografie van het eindgevecht is namelijk nogal anders dan gebruikelijk in een Chang Cheh film. Ten eerste is het allemaal net even iets gewelddadiger. Ten tweede zitten er erg veel klemmen, worpen en grepen in de choreografie. Liu Chia Liang en Tong Gai wijken hier aardig af van hun standaard patroon. Het eindgevecht is hierdoor fris en onvoorspelbaar en zeker het kijken waard.

Soms kan een poging tot het proberen van iets anders heel positief uitpakken. Maar als je zo een actie onderneemt moet je het wel met overtuiging doen. Bij 'The pirate' wordt half werk geleverd. Half vernieuwend en half standaard. Had dit een goed verhaal gehad was dit geen probleem. Maar doordat het verhaal rommelig is en focus mist valt de film erg tegen. Het spreekwoord 'te veel koks verpesten de soep' is hier duidelijk van toepassing. Chang Cheh, Pao Hsueh Li en Wu Ma zaten hier duidelijk niet op een lijn. 'The pirate' lijkt dus leuker dan dat hij is en alleen het begin en het einde zijn echt de moeite waard. De film om die reden kijken is alleen weggelegd voor de echte liefhebber. De rest kan zich beter aan sterkere films van van Chang cheh wagen.

Uitgever Intercontinantal video limited
Waardering          6,5/10