home           nieuws          filmrecensies          acteurs           artikelen         forum           links         contact
Of je nu op zoek bent naar old skool, jaren tachtig, moderne Hongkong films of enige ander vorm van Aziatische cinema of cult www.hkflix.com is de site waar je moet zijn. Met deze reden is www.kungfufilms.nl ook trots om hun als partner te hebben.

  ..






Peking opera blues (1986)

Do ma daan, Dao ma dan, Peking Action Blues

Acteurs Cherie Chung EXTRA'S 
Brigitte Lin - New & original trailer
Sally yeh - James Wong interview
Mark Cheng - Sally Yeh interview
K.K. Cheung -
Regisseur Tsui Hark -
Speelduur 105:04 mins -
Prod. maatschappij Golden harvest -

 

Het is begin 1900 en de situatie in China is nogal onrustig. Ondanks dat het land een regering heeft heerst er toch verdeling. De generaals buiten hun eigen gebieden uit en het volk lijdt hier onder. Criminaliteit viert hoogtij en er ontstaan verschillende rebelerende groepen. De één strijd voor zijn eigen belang terwijl de andere het moederland aan een beter toekomst probeert te helpen. Als entertainer Sheung Hung (Cherrie Chung) in een opstandje bij het huis van de plaatselijke generaal belandt weet ze een grote kist juwelen mee te roven. Alleen ontsnappen met deze kist is niet makkelijk. Een nieuwe generaal is al onderweg en deze heeft de straten in een strakke greep. Gelukkig weet Sheung Hung het pakketje op een reeds gecontroleerde kar te krijgen. Maar het terug halen van het pakket blijkt minder makkelijk. Het bevindt zich nu namelijk achter de coulissen en de medewerkers van de groep laten geen vrouwen binnen. De enige vrouw in hun midden is Pat Nell (Sally Yeh). Ze is de dochter van de baas (Wu Ma) maar echt gelukkig is ze niet. Heel graag zou ze ook het podium betreden maar haar vader verbiedt haar dit. Het lot bepaalt dat dit tweetal elkaar steeds blijft ontmoeten. Ditzelfde lot zorgt er ook voor dat Cho Wan (Brigitte Lin), de dochter van de nieuwe generaal, steeds hun pad kruist. Het drietal raakt steeds meer betrokken bij elkaar. Vooral de rebelerende plannen van Cho Wan zijn hier de oorzaak van. Zij wil namelijk kosten wat kost de plannen van haar vader een halt toe roepen. Dit doet ze niet uit haat voor hem maar meer uit goedheid voor China en haar inwoners. Ze hoopt namelijk ooit van China een land te kunnen maken waar de regering democratisch gekozen zal worden.

De titel 'Peking opera blues' wekt niet echt een juist beeld. Het doet denken aan dramatische taferelen rondom een groep Peking opera acteurs. Het feit dat drie dames de hoofdrollen vertolken versterkt dit gevoel alleen nog maar meer. De waarheid is echter iets anders. Het verhaal heeft wel iets dramatisch maar verder is het een prettige een typische Hongkong film. Tsui Hark is ook niet echt een regisseur voor het maken van een zwaarmoedige film. Hij houdt het hier dus ook licht en speels en mengt een groot aantal genres met elkaar.

Vanaf het begin kent het verhaal een prettig tempo. Continue gebeurt er wat en is er afwisseling. Langzaam maar zeker worden de hoofdpersonages geïntroduceerd en krijgt het verhaal vorm. Hierbij wordt iedereen erg kleurrijk en natuurlijk neergezet. De emoties die getoond worden kloppen perfect bij het beeld dat er van de karakters geschetst wordt. En dit is bijzonder voor een film uit Hongkong uit deze periode. Vaak werd er namelijk maar wat gedaan. Tsui Hark levert hier een goed kloppend verhaal af. Van echt een genre is er alleen niet te spreken. Alles komt eigenlijk een beetje aan bod. Dit wordt gedaan zonder dat er ook maar iets de overhand krijgt. De komedie mixt heel soepel met de actie en zelfs de emotionele scènes voelen niet misplaatst. Het geheim zit hem in de eenvoud en de dosering. Niets houdt dus ook te lang aan. 'Peking opera blues' is dus ook een ware rit door verschillende emoties. Alleen dit gebeurt op een hele relaxte en comfortabele manier. Alles voelt dus ook een beetje dromerig aan.

Ondanks dat het een redelijk serieus verhaal betreft wordt alles toch redelijk speels weergegeven. Overacting is dus ook niet vreemd. Sommige personages hebben een nogal cartoonachtig voorkomen. Overdreven pruiken en snorren die eigenlijk alleen maar hun slechte karakter proberen te benadrukken. Met zulke visuele trekjes verwacht je ook een slapstickachtige humor. Dit is alleen niet helemaal het geval. De grappen zijn gevat, goed getimed en weten het nodige los te maken bij de kijker. Klucht situaties zijn ook niet vreemd. Neem een kamer, een deken en vijf personen. Laat ééntje niet weten dat er vier in plaats van één persoon in de kamer is en je kan zo meer dan een minuut of vijf voort. Kamertje wisselen is dus ook wat er meerdere malen in de film gedaan wordt. Hierdoor doet de film een beetje denken aan de 'Project A' films van Jackie Chan. Hier voert alleen de actie niet de boventoon. Het draait hier meer om de personages en vreemd genoeg is dit totaal geen probleem.

Alle hoofdrollen worden vertolkt door vrouwen. Stuk voor stuk zijn dit dames die zich niet van hun stuk laten brengen. Ze vechten voor hun eigen belang en doen dit zonder enige tuttigheid. In vele actiefilms uit deze periode zijn het de vrouwen die de voortgang vertragen. Hier is dit niet het geval en de mannen zijn ondergeschikt aan de vrouwen. Brigitte Lin is natuurlijk een karakter op zich. Zij heeft een enorme uitstraling en die komt ook hier goed naar voren. Het korte haar dat ze heeft past haar wel maar lang haar blijft beter. Alleen voor het totaalbeeld van de film en variatie in de personages was dit een wijze keuze. Sally Yeh en Cherrie Chung hebben beiden lang haar. Kort haar zou hun simpelweg niet staan. Ook deze dames leveren een bijzonder memorabele prestatie. Ook Kenneth Tsang vertolkt zijn rol goed. De manier waarop hij een 'slechte' (met goede bedoelingen) generaal neerzet is erg goed. Ku Feng is zoals altijd erg sterk en maakt de kijker aan het lachen en huiveren tegelijk.

Echt een actie film is het niet te noemen. Kung fu is er dus ook maar weinig te zien. Het draait meer om achtervolgingen en schietpartijen. Hier tussendoor worden we verrast door diverse keiharde stunts en valpartijen. Vooral de strijd aan het einde is erg indrukwekkend. Een massale achtervolging op de daken van de stad. Compleet over de top en flink bloederig maar de humor wordt ook hier niet vergeten.

Natuurlijk ontbreekt ook de Peking opera niet. Kleurrijke kostuums, make-up en vele hoog zingende mensen. Dit is allemaal wel aanwezig maar de nadruk ligt er niet op. Heel af en toe krijgen we een stukje van een uitvoering te zien. Dit is meer als opvulling of in de achtergrond. Toch zitten er behoorlijk wat verwijzingen naar dit Chinese cultuurgoed in het verhaal vermengd.

'Peking opera blues' is niet een film die iedereen als eerste zou kiezen om te kijken. Dit is enorm zonde omdat dit absoluut een van de klassiekers van de Hongkong cinema is. Alles is dik in orde en de film laat een blijvende indruk achter. De sfeer blijft enorm hangen en dit is heel bijzonder. Het grote nadeel lijkt alleen het gebrek aan actie. Maar tijdens het kijken blijkt dit opeens helemaal niet het geval te zijn. Heb je dus zin in een uitzonderlijke Hongkong film dan is dit absoluut de keuze die je moet maken.

Copyright kungfufilms.nl (2007)

Extra's

Heel erg veel extra's zijn er niet aanwezig op deze dvd. Toch zijn de twee interviews die er op staan zeer de moeite waard. Er is er één James Wong (8:08 Mins) en één met Sally Yeh (7:43 mins). Beide focussen zich op de film 'Peking opera blues' en zijn voorzien van beelden uit de film. Ze zijn erg informatief en geven een leuk beeld van de ware persoonlijkheid van de acteurs. Hiernaast zijn er nog trailers van de film aanwezig en de bekende foto galerijen. 

 

Drager DVD (reg 0)  
Beeld kwaliteit Zeer goed (1.85:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1, DTS of stereo)
Ondertiteling Chinees of Engels
Taal Cantonese of Mandarin
Uitgever Fortune star
Waardering          8,5/10

Terug naar het overzicht.