Wanneer je via Kungfufilms.nl je aankopen bij CD-wow doet, pak je 1,- korting. CD-wow staat vooral bekend om de lage prijzen, kwaliteit en correcte levering. Gebruik een van de links op de site en de korting is meteen van toepassing.

..

Peace hotel (1995)

Woh Ping Faan Dim, Han Ping Fan Dian

Acteurs Chow Yun Fat EXTRA'S
Cecillia Yip -
Chin Ho -
Lau Shun -
Liu Fan -
Regisseur Wai Ka Fai -
Speelduur 89 min -
Prod. maatschappij Golden princes -

Tien jaar geleden, op een duistere dag slaat de leider van een grote groep criminelen compleet door. Hun hoofdkwartier verandert in een slagveld waar niemand levend uitkomt. De vloer is bezaaid met lichamen en te midden hiervan staat een man (Chow Yun Fat). Zijn echte naam is onbekend, maar na deze daad staat hij bij iedereen bekend als ‘The killer’. Op het moment dat hij zijn laatste slachtoffer, een jonge van nog geen vijftien jaar, in de hoek gedreven heeft komt hij tot inkeer. Hij laat de jongen leven en gaat naar buiten om daar zijn overleden vrouw in zijn armen te sluiten. Deze hele gebeurtenis veranderd iets in ‘The killer’ en hij besluit vanaf nu zijn oude leven achter zich te laten. Hij doet dit door een hotel te openen. Dit hotel wordt bekend onder de naam ‘Peace hotel’, want iedereen die om de een of andere reden gezocht of opgejaagd wordt door gangsters, schuldeisers of andere criminelen kan hier een veilig onderkomen vinden. ‘The killer’ zorgt er hoogst persoonlijk voor dat iedereen die onderdak bij hem zoekt veilig is en zal nooit iemand op straat zetten. Na tien jaar meldt zich tijdens zijn afwezigheid een vrouw die door haar extreme karakter al snel het hele hotel tegen zich heeft. Door haar extreme gedrag zorgt ze er al snel voor dat alles waar het ‘Peace hotel’ voorstaat in een mum van tijd ten gronde gericht wordt.

De laatste film van Chow Yun Fat uit Hongkong voordat hij de grote overstap naar Amerika maakte. Absoluut een waardige afsluiter van een succesvolle carrière maar natuurlijk ook een treurig moment voor de fans.

‘Peace hotel’ is eigenlijk een bijzonder eigenzinnige film. Want wie maakt er nou een western die zich in China afspeelt. Geschiedenis technisch is dit natuurlijk helmaal niet te verklaren. Maar als je dit naast je neerlegt en je laat meeslepende in dit droomachtige gefilmd verhaal merk je al snel dat dit totaal geen probleem oplevert. Alles gaat erg traag, maar is geweldig gefilmd. Veel bewegende camera’s en aparte hoeken. Het geheel bevat weinig kleuren en komt erg stoffig over. Dit draagt erg bij aan de sfeer. Chow Yun Fat speelt zijn rol vol overtuiging en zet een karakter neer dat geweldig bij hem past, meedogenloos maar toch met een hele menselijke kant. En dit is ook hoofdzakelijk waar het in ‘Peace hotel’ om gaat, bewijzen dat deze meedogenloze moordenaar daadwerkelijk gevoel heeft.

Niet alles in het verhaal is even waterdicht, echter door de prachtige sfeer vergeet je dit al snel. Tegenover Chow Yun Fat staat Cecillia Yip en de spanning tussen deze twee loopt geweldig op met een keiharde escalatie als gevolg. Cecillia Yip krijgt het voor elkaar om werkelijk een bijzonder irritant personage neer te zetten. Misschien zelf iets te vervelend want ze wekt totaal geen sympathie op bij de kijker. Dit heeft als gevolg dat je totaal het vertrouwen in haar personage verliest en ze tegen het einde moeilijk serieus te nemen is. Vanaf het begin voel je de negatieve sfeer die continue aangeeft dat het elk moment fout kan gaan. Zelf in de scènes waarin in het allemaal iets vrolijker wordt is dit gevoel nog steeds aanwezig. Allemaal niet erg opwekkend dus, toch valt er regelmatig wat te lachen. Heel licht zijn de bekende grappige Hongkong typetjes aanwezig die af en toe voor een komische noot zorgen.

'Peace hotel' is dus hoofdzakelijk een prachtig gefilmd drama met maar heel weinig actie scènes. De actie is extreem chaotische gefilmd en er is dus absoluut niet te zien wat er gebeurt. Maar mocht je van oude westerns en Hongkong films houden is dit de meest ultieme combinatie en daarom ben ik ook van menig dat iedere Hongkong film fan en de Chow Yun Fat liefhebber in het bijzonder deze film gezien moet hebben.

Deze DFW release valt onder de budget releases. De prijs is laag en de DVD is daar ook absoluut naar. De kwaliteit is goed maar extra's ontbreken totaal. We krijgen dus ook een statisch menu met drie keuzes. Start de film, Scène selectie en ondertiteling aan of uit. De hoes ziet er verder prima verzorgd uit. De keuze om deze film zo uit te brengen zal zuiver een financiële reden geweest zijn. Het afzet gebeid voor dit soort films in Nederland is niet echt groot. Door de prijs laag te houden zullen de hoeveel verkochten DVD's stijgen en zo ook de omzet ook. Hierdoor blijft het toch nog lucratief om dit soort films uit te brengen. En wees eerlijk het is toch beter dat ze zo uitgebracht worden dan totaal niet.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen 1.85:1)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 2.0)
Taal Cantonees