Ku Feng - Biography & selected filmography
Dai Liang Chun - Color stills
Choh Seung Wan - Original poster
Regisseur Li Han Hsiang - Production notes
Speelduur 89:34 mins -
Prod. maatschappij SHaw brothers -

Met dertig jaar ervaring in de Hongkong film industrie was Li Han Shang een van de mensen die het langst meedraaide. In de loop der tijd heeft hij natuurlijk van alles meegemaakt. Eerder uitte zich dit in het schrijven van van een column. Maar rond 1982 kwam hij op het idee om al deze anekdotes om te zetten naar een film. Deze film werd 'Passing flickers'. Maar echt een film is het niet te noemen. Het zijn eerder een aantal bij elkaar gezochte situaties. Ze worden bij elkaar gehouden doordat personages telkens terug keren. Van een verhaal is er dus ook niet echt sprake. Hierdoor levert de film een wat matige kijkervaring op.

Maar voor die mensen die geïnteresseerd zijn in de Shaw studios is het absoluut een waardevol document. Eigenlijk is het een soort documentaire te noemen. Een vluchtige blik achter de schermen van de studio's. Maar dit natuurlijk wel zonder te benoemen dat het hier om de Shaw studio's gaat. De achtergrond informatie blijft dus oppervlakkig en fictief. Of het er echt ook zo aan toe gegaan is valt dus te bezien. Maar hetgeen er getoond wordt heeft toch zijn charmes. Want zo vaak komt het niet voor dat we eens voorbij de geweldige sets kunnen kijken. Bij 'Passing flickers' krijgen we hier zeker de kans voor. We zijn bijna de gehele film op de werkvloer aanwezig. En dit loopt van de kleedkamers naar de make up ruimte tot achter de camera. Het is dus ook bijzonder om te zien hoe het licht verzorgd wordt of waar de sets plotseling ophouden. Om te benadrukken hoe geweldig het er allemaal uit komt te zien als al deze mensen samen werken worden er een aantal afgemaakte stukjes film vertoond. Dit zijn losse flodders met een knipoog naar een aantal bekende films. Stuk voor stuk redelijk serieuze momenten die opeens afgelopen zijn. Dit gebeurt meestal als de regisseur opeens 'Cut' roept. De camera trekt dan weg en het is best grappig om te zien hoe zo een magische Shaw scène opeens uiteen valt. Hiermee wordt getoond hoe deze betoverende wereld gecreëerd werd. Als je dan eens goed kijkt heeft het toch opeens wel heel veel weg van bijvoorbeeld de Efteling. En wees eerlijk het zijn toch ook sprookjes voor volwassenen.

Naast dat er een deel van het creatieve proces getoond wordt is 'Passing flickers' vooral een komedie. Het draait allemaal om komische situaties die op de werkvloer kunnen ontstaan. Een groot deel hiervan is te herleiden naar versprekingen. Dit heeft weer als gevolg dat scènes steeds over moeten. Iets wat we tegenwoordig vaak tegen komen tussen de bloopers. En dat is eigenlijk ook wat de film voor meer dan de helft is, een geregisseerde blooper compilatie. Acteurs die hun horloges nog om hebben tijdens films die zich honderd jaar geleden afspelen. Mensen die zweten terwijl het buiten sneeuwt. Of een grote groep acteurs die opeens de verkeerde set op komen stormen. Allemaal vergissingen die zeker een glimlach op je gezicht zullen toveren.

Maar als er een ding een belangrijke rol speelt dan is het wel seks. Regelmatig zijn er ontblote vrouwenlichamen te zien. De mannen dartelen hier omheen als een stel pubers. Kwijlend en compleet gedesoriënteerd slaan ze de naakte dames gade. Een groot deel van de grappen vloeien hier dus ook uit voort. Ook wordt er rond het midden van de film een bordeel bezocht. Hier blijkt al snel dat de medewerkers van de studio behoorlijk aan beroeps deformatie leiden. Want net voordat een van de heren aan de daad wil beginnen besluit hij eerst nog even te zorgen dat het licht helemaal juist is. Hieruit blijkt natuurlijk dat hij in de studio voor het licht zorgt. Tijdens het filmen wil het de acteur ook nog wel eens te veel worden. Want net doen alsof met een prachtige naakte dame is niet altijd vol te houden. Hierdoor besluit de beste man dus ook maar echt toe te steken. Dit heeft als gevolg dat de dame opeens roept 'Regisseur, hij doet het echt' en iedereen dubbel van het lachen ligt. Dit klinkt natuurlijk allemaal een beetje banaal. Toch blijft het allemaal behoorlijk onschuldig want verder dan een blote borst of bil gaan we niet.

Voor de meeste Kung fu liefhebbers zal de naam Li Han Hsiang niet direct herkenning oproepen. Toch is hij een behoorlijk gerenommeerd regisseur. Hij maakte een behoorlijk aantal films bij de Shaw brothers. Alleen deze vallen hoofdzakelijk in de niet actie genres. Zijn meest bekende film die enigszins in het kung fu genre past is het indrukwekkende 'Tiger killer' met Ti Lung in de hoofdrol. Maar technisch gezien is 'Passing flickers' niet echt een film waarin hij goed laat zien wat hij kan. Het is meer een project wat hij gewoon voor de lol er even tussendoor gedaan heeft. Toch heeft hij het voor elkaar gekregen om behoorlijk wat grote namen te strikken. Tony Liu speelt de belangrijkste rol. Hij is samen met Chan Shen eigenlijk door de gehele film te zien. Ze spelen beiden acteurs die tegen de nodige problemen aanlopen. De regisseurs worden onder andere gespeeld door Ku Feng, Chiang Nan en Chun Wong. En de vrouwen worden neergezet door Dai Liang Chun, Choh Seung Wan en Li Tien-Hsing. En natuurlijk lopen er nog veel bekenden door de film heen.

Echt een sterke film is 'Passing flickers' niet te noemen. Een verhaal is er niet aanwezig en het voelt aan als los zand. Toch is de film zeker de moeite waard om een keer te kijken. Want als je interesse hebt in de Shaw studio's dan is dit zeker interessante kost. Li Han Shiang laat voorzichtig zien hoe de Shaw magie gecreëerd werd. Helaas gaat hij hier alleen niet echt diep op in. Maar betere beelden hiervan zijn er bijna niet te krijgen. Je moet alleen wel tegen een hoop seksueel getinte flauwe grappen kunnen. Maar als je daarmee om kan gaan zal je zeker een grappig en verrassende avond hebben met deze film.

Ondertiteling Chinees, Engels &Bahasa Malaysian
Uitgever International videolimited