Jason Pai Piao -
Ang Saan -
Hong Kwok Choy -
Regisseur Ang Saan -
Speelduur 75 mins -
Prod. maatschappij IFD films -

Eigenlijk vrij direct na zijn geboorte is Shu (Jacky Liu) zijn ouders kwijt geraakt. Hij heeft geen idee wat er met ze gebeurd is. Maar heel erg veel is hij hier niet mee bezig. Hij leidt een zorgeloos bestaan en haalt de hele dag kattenkwaad uit met zijn vrienden. Op deze manier komt hij regelmatig in de problemen op zijn werk en op school. Maar ook hier lijkt hij niet erg mee te zitten. Het leven is voor hem een groot spel. Hier komt echter verandering in als een oudere man en zijn dochter kung fu demonstraties komen geven in zijn dorp. Op de een of andere manier voelt hij zich enorm aangetrokken tot het meisje. Het gevoel dat hij verliefd is heeft hij niet maar het lijkt een andere band te zijn. Deze ontmoeting valt vrijwel samen met een serie mysterieuze moorden in het bos. Toevallig hebben deze allemaal plaats rondom de waterval. Als het water dan ook nog eens een vreemde kleur aan neemt raakt het gehele dorp in paniek. Ze denken dat er een monster in het bos zit maar durven er niet echt wat tegen te doen. Natuurlijk gaan ze opzoek naar een zondebok. De komst van de vader en de dochter viel praktische samen met de eerste moord. Iedereen keert zich dus ook tegen het tweetal en ze worden gedwongen het dorp te verlaten. Maar Shu blijft een apart gevoel houden bij het meisje en reist ze achterna. Als hij ze ingehaald heeft treft hij ze midden in een vreselijk gevecht aan. Het kost hem moeite om ze te helpen de aanvaller te weren. Gelukkig komen zijn vrienden hem vrij snel ook te hulp. Op deze manier weten ze de man weg te jagen. Maar helaas kost deze actie het leven van een van de jongens. Later krijgt Shu van de man te horen dat hij zijn vader is het meisje zijn tweelingzus. De man is blij dat hij zijn zoon gevonden heeft. Nu kan hij zijn beide kinderen namelijk eindelijk gaan trainen om wraak te nemen op zijn vijand Meng Hu (Ang Saan).

Als aan het begin van een film het IFD films logo verschijnt is het altijd maar weer de vraag wat er gaat gebeuren. Zelden zijn dit namelijk films die echt van een bijzonder niveau zijn. Helaas is 'Passage of the dragon' geen uitzondering. Maar toch is er iets wat deze film heel bijzonder maakt. Het verhaal is dit zeker niet. Waarschijnlijk is dit omdat de opnamen voor de film nooit afgemaakt zijn. Hij duurt ook maar één uur en vijftien minuten. IFD stond er om bekend dit soort materiaal op te kopen en zelf in elkaar te zetten. Het verhaal is namelijk niet meer dan een familieband tussen twee mensen en een wraak actie. Niets van dit wordt goed onderbouwd en meer dan de helft wordt aan de fantasie van de kijker overgelaten. Om de boel toch nog wat op te vullen gaan we van de ene komische scène naar de andere. Natuurlijk is dit van het standaard en slappe niveau wat je wel vaker in kung fu films tegen komt. Gelukkig is de variatie hierin wel goed aanwezig. Er wordt dus niet minutenlang door gezeurd op de zelfde grap. Wat ook helpt is dat de uitvoering hiervan door de betere komische acteurs gedaan wordt. Hong Kwok Choi, Dai Sai en Yue Tau An hebben genoeg mimiek en gekkigheid om bij iedereen een glimlach op het gezicht te toveren. Wat natuurlijk ook helpt is dat ze stuk voor stuk enorm lelijk zijn. Maar dit is niet wat de film zo interessant maakt. Het belangrijkste in een kung fu film zijn natuurlijk de gevechten. De choreografie hiervan is zo verassend dat dit alle gebreken van de hele film in een keer wegvaagd. Om te beginnen is het Michelle Lai die enorm verrassend uit de hoek komt. Met haar achtergrond in acrobatiek en ballet is ze natuurlijk enorm lenig. Hier haalt ze dus ook een goede basis uit. Haar bewegingen zijn mooi strak en stralen redelijk wat kracht uit. Vooral in haar individuele trainingen is ze erg op dreef. Jacky Liu weet op meerdere vlakken enorm de show te stelen. Als eerste ondergaat hij trainingen die echt pijn gedaan moeten hebben. In behoorlijk lange shots wordt hij door twee man keihard met gebundelde takken geslagen. Niet iedere klap is natuurlijk hard maar er zitten flink rake klappen bij. Tevens verraadt de roodheid van zijn huid dat hij echt geslagen wordt. Omdat dit nog niet genoeg is wordt hij daarna nog even met pijltjes beschoten. Deze blijven in zijn lichaam hangen en ook dit zal niet erg prettig zijn geweest. Een behoorlijk bizarre toestand zullen we maar zeggen. Normaal gesproken is Jacky Liu niet echt een acteur die heel erg sterk is in zijn gevechten. Zijn acrobatiek daarentegen is altijd wel dik in orde. Maar om de een of andere reden knalt hij hier keihard van het scherm af. Alles wat hij doet is superstrak en perfect getimed. Ik denk dat dit het beste te wijten is aan de chemie tussen de acteurs. Helaas is er namelijk geen choreograaf bekend. Waarschijnlijk was dit Ang Saan die zowel meespeelde als de film regisseerde. Wat lelijkheid past hij perfect bij het komische team. Maar als het op zijn niveau van kung fu aankomt stijgt hij boven alles uit. Het eindgevecht duurt zo'n vijftien minuten en hierin wordt hij continue belaagd door Michelle Lai en Jacky Liu. Zonder enige moeite weet hij op bijzonder stijlvolle wijze zijn aanvallers te weren. Dit gaat natuurlijk gepaard met keiharde trappen en stoten. Ook acrobatiek is op een bijna perfecte manier door dit gevecht verweven. Om het allemaal nog even af te maken nemen Michelle Lai en Jacky Liu een zweep ter hand. Echt vaak komt het niet voor dat dit wapen (voor zover het een wapen te noemen is) in een kung fu film gebruikt word. Dit geeft net nog even een extra impuls dat het gevecht nog boeiender maakt. Wat actie betreft is er dus genoeg te zien in 'Passage of the dragon'. Het is dus ook verstandig dat je de interesse voor een boeiend verhaal voor deze film gewoon maar even over de schouder gooit. Als je dit doet zul je gegarandeerd een avond hebben waarbij je op het puntje van je stoel van de ene verbazing in de andere valt.

Waardering          7,5/10 Met dank aan de Boudisque