Het is Moederdag in Taipei en Chen Mo is
op weg naar huis, naar zijn vrouw. Hij moet nog een aardig stukje rijden
en het zal dus ook nog wel even duren voordat hij er zal zijn.
Telefonische houdt hij haar op de hoogte van zijn vorderingen maar de
sfeer in het gesprek is niet goed. Het is duidelijk dat er relatie
problemen zijn en dat Chen Mo geen idee heeft hoe hij het aan moet
pakken. Opeens krijgt hij het idee om langs die speciale bakker te gaan.
Daar wil hij een lekkere taart gaan halen om zijn vrouw te verrassen.
Met mazzel vind hij een parkeerplek. Moeizaam maakt hij in de winkel
zijn keuze en vervolgens keert hij terug naar de auto. Hier wacht hem
echter een irritante verrassing. Naast zijn auto staat een andere auto
dubbel geparkeerd. Een zwarte Alfa Romeo met in de voorruit een
kogelgat. Deze belemmert zijn auto zo dat hij niet weg kan. Passief als
Chen Mo is besluit hij te wachten op de eigenaar. Deze komt echter niet
en de avond begint te vallen. Nu wordt hij toch wel ongeduldig en hij
besluit tot actie over te gaan. Achter hem bevind zich een gebouw van
vier etages en de bestuurder zou daar ergens binnen moeten zijn. Er zit
niets anders op dan beneden te beginnen met informatie vragen. Hier
wordt hij door een kapper met een kunsthand verwezen naar de derde
etage. Zwaarmoedig begeeft Chen Mo zich naar het appartement. Hier vind
hij echter van alles maar niet de eigenaar van de auto. Er zit niet
anders op dan door te gaan naar het volgende huis. Maar al snel ontdekt
hij dat ieder huisje zijn kruisje heeft en dat de mensen die er wonen
allen hun eigen problemen hebben.
Na jaren ervaring opgedaan te hebben met
het maken van commercials was het tijd voor Chung Mong Hong om de
overstap naar film te maken. Dit deed hij eerst in 2006 met de film
'Doctor' en nu klom hij zelf in de pen en schreef het script voor
'Parking'. Vervolgens nam hij zelf het camerawerk en de regie op zich.
We kunnen dus met recht zeggen dat hij in 'Parking' zijn volledige ziel
en zaligheid gelegd heeft.
Één ding is zeker de basis voor het
verhaal is goed. Het idee van iemand, die doordat hij zijn auto niet weg
kan krijgen alle personen in een flat beter leert kennen biedt vele
opties. Chung Mong Hong gaat hier voor de trage art house benadering.
Dit in tegenstelling tot wat de trailer doet vermoeden. Deze belooft
namelijk een redelijk vlotte actiefilm vol humor en drama. Al deze
elementen zijn wel aanwezig maar het element snelheid ontbreekt. Wat we
te zien krijgen zijn situaties die zich bijna in realtime afspelen. De
nadruk ligt hierbij op drama en het oplossend vermogen van de
hoofdpersoon. Het laatste ontbreekt bij hem totaal en dit werkt de film
een beetje tegen. Als hij namelijk wat adequater gereageerd had waren
zijn problemen nooit zo groot geworden, maar dit terzijde.
Humor speelt een belangrijke rol in
'Parking'. Echter gaat het hier niet om situaties die een schaterlach
zullen veroorzaken. Het zijn eerder situaties waarvan je denkt 'oh nee,
dat gaat toch niet echt gebeuren'. Natuurlijk gebeuren ze dan ook echt
met alle gevolgen van dien. Helaas zijn de meeste van deze situaties wel
wat transparant en zie je ze dus ook langzaam aan komen, iets te
langzaam. Ieder element van verrassing is hiermee dus ook ver te zoeken.
Gelukkig zijn er ook die wel werken en deze zorgen voor bijzonder
memorabele momenten. Hierin is het tempo goed en komt de grap op het
juiste moment. Waarschijnlijk heeft Chung Mong Hong zich iets te veel
gefocust op de momenten waarop het mis ging.
Tegenover de humor staat lijnrecht de
duistere kant van de mens. Dit komt hoofdzakelijk naar voren door de
situaties die een gedwongen prostituee allemaal mee moet maken. Hierin
vind Chung Mong Hong het leuk om de grens op te zoeken. Hij wil het je
als kijker ongemakkelijk maken en dat lukt hem aardig. Masturbatie
scènes waar niets erotisch aan is of een pooier die zijn hoer verkoopt
alsof het een stuk vlees is zijn hier voorbeelden van.
Maar ook de emotionele kant van de
mens wordt belicht. Iedereen kampt met zijn eigen pijnlijke situaties
uit het verleden. Problemen die overwonnen moeten worden en waarbij
iedereen elkaar best een beetje kan helpen. Zo blijkt dat er uit een
nare situatie uiteindelijk ook iets goeds kan ontstaan. Hier wordt
integer mee omgegaan en dit maakt de uitspattingen op het seksuele
gebied wel weer goed.
Visueel gezien wordt er gekozen voor
een prettige stijl. De beelden spreken goed voor zich en dit is ook waar
het om zou moeten gaan bij het medium film. Niet alles wordt verbaal
uitgekauwd en je mag de waarheid er dus ook zelf bij bedenken. Hier
wordt goed de ruimte voor gegeven en hierdoor zal er voor elke kijker
een andere ervaring ontstaan. Om dit te ondersteunen is er voor een
opvallende soundtrack gekozen. Het nummer 'Song' van Smog voert hier in de
boventoon. Dit nummer werkt erg aanstekelijk en is dus ook een prima
keuze geweest.
Hoe Chung Mong Hong het voor elkaar
gekregen heeft durf ik niet te zeggen maar hij heeft een mooie cast om
zich heen weten te verzamelen. Chang Chen is hierbij de aanvoerder. Hij
speelt zijn rol erg sterk. Het is alleen een beetje jammer dat het
personage zo terughoudend is. Het liefst zou je hem een schop verkopen
en roepen 'Niet aarzelen maar praten'. Chapman To verrast hier wederom.
Het is misschien geen mooie jongen om naar te kijken (hij gaat steeds
meer op Sammo Hung lijken) maar zijn rol speelt hij bijzonder
indrukwekkend. Hij wordt gewoon een steeds beter acteur en deze rol past
hem goed. Kwai Lun-Mei zet de gedwongen prostituee op een hele
realistische wijze neer en Jack Kao heeft iets bizars als de kapper met
maar één hand.
Als conclusie
kunnen we zeggen, dat er ondanks dat het op het eerste gezicht niet zo
lijkt, er veel gebeurt in 'Parking'. Er lopen vele verhaallijnen door
elkaar en uiteindelijk komt alles samen. Hierbij is er een prima balans
tussen verschillende situaties. Chung Mong Hong heeft om dit te bereiken
goed naar de films van Wong Kar Wai gekeken. Hij levert hier dus ook een
film af met veel vergelijkbare elementen uit de begin periode van zijn
voorbeeld. Helaas weet hij dit net niet te evenaren maar in de buurt
komt hij wel. 'Parking' zal misschien niet geschikt zijn voor iedereen
maar mensen die van duistere 'Arthouse' houden komen hiermee zeker aan
hun trekken.
Copyright
kungfufilms.nl (2009) |