Kack Kao - Trailer
Leon Dai - Images
Chapman To -
Regisseur Chung Mong Hong -
Speelduur 105:44 mins -
Prod. maatschappij Cream production -

Het is Moederdag in Taipei en Chen Mo is op weg naar huis, naar zijn vrouw. Hij moet nog een aardig stukje rijden en het zal dus ook nog wel even duren voordat hij er zal zijn. Telefonische houdt hij haar op de hoogte van zijn vorderingen maar de sfeer in het gesprek is niet goed. Het is duidelijk dat er relatie problemen zijn  en dat Chen Mo geen idee heeft hoe hij het aan moet pakken. Opeens krijgt hij het idee om langs die speciale bakker te gaan. Daar wil hij een lekkere taart gaan halen om zijn vrouw te verrassen. Met mazzel vind hij een parkeerplek. Moeizaam maakt hij in de winkel zijn keuze en vervolgens keert hij terug naar de auto. Hier wacht hem echter een irritante verrassing. Naast zijn auto staat een andere auto dubbel geparkeerd. Een zwarte Alfa Romeo met in de voorruit een kogelgat. Deze belemmert zijn auto zo dat hij niet weg kan. Passief als Chen Mo is besluit hij te wachten op de eigenaar. Deze komt echter niet en de avond begint te vallen. Nu wordt hij toch wel ongeduldig en hij besluit tot actie over te gaan. Achter hem bevind zich een gebouw van vier etages en de bestuurder zou daar ergens binnen moeten zijn. Er zit niets anders op dan beneden te beginnen met informatie vragen. Hier wordt hij door een kapper met een kunsthand verwezen naar de derde etage. Zwaarmoedig begeeft Chen Mo zich naar het appartement. Hier vind hij echter van alles maar niet de eigenaar van de auto. Er zit niet anders op dan door te gaan naar het volgende huis. Maar al snel ontdekt hij dat ieder huisje zijn kruisje heeft en dat de mensen die er wonen allen hun eigen problemen hebben.

Na jaren ervaring opgedaan te hebben met het maken van commercials was het tijd voor Chung Mong Hong om de overstap naar film te maken. Dit deed hij eerst in 2006 met de film 'Doctor' en nu klom hij zelf in de pen en schreef het script voor 'Parking'. Vervolgens nam hij zelf het camerawerk en de regie op zich. We kunnen dus met recht zeggen dat hij in 'Parking' zijn volledige ziel en zaligheid gelegd heeft.

Één ding is zeker de basis voor het verhaal is goed. Het idee van iemand, die doordat hij zijn auto niet weg kan krijgen alle personen in een flat beter leert kennen biedt vele opties. Chung Mong Hong gaat hier voor de trage art house benadering. Dit in tegenstelling tot wat de trailer doet vermoeden. Deze belooft namelijk een redelijk vlotte actiefilm vol humor en drama. Al deze elementen zijn wel aanwezig maar het element snelheid ontbreekt. Wat we te zien krijgen zijn situaties die zich bijna in realtime afspelen. De nadruk ligt hierbij op drama en het oplossend vermogen van de hoofdpersoon. Het laatste ontbreekt bij hem totaal en dit werkt de film een beetje tegen. Als hij namelijk wat adequater gereageerd had waren zijn problemen nooit zo groot geworden, maar dit terzijde.

Humor speelt een belangrijke rol in 'Parking'. Echter gaat het hier niet om situaties die een schaterlach zullen veroorzaken. Het zijn eerder situaties waarvan je denkt 'oh nee, dat gaat toch niet echt gebeuren'. Natuurlijk gebeuren ze dan ook echt met alle gevolgen van dien. Helaas zijn de meeste van deze situaties wel wat transparant en zie je ze dus ook langzaam aan komen, iets te langzaam. Ieder element van verrassing is hiermee dus ook ver te zoeken. Gelukkig zijn er ook die wel werken en deze zorgen voor bijzonder memorabele momenten. Hierin is het tempo goed en komt de grap op het juiste moment. Waarschijnlijk heeft Chung Mong Hong zich iets te veel gefocust op de momenten waarop het mis ging.

Tegenover de humor staat lijnrecht de duistere kant van de mens. Dit komt hoofdzakelijk naar voren door de situaties die een gedwongen prostituee allemaal mee moet maken. Hierin vind  Chung Mong Hong het leuk om de grens op te zoeken. Hij wil het je als kijker ongemakkelijk maken en dat lukt hem aardig. Masturbatie scènes waar niets erotisch aan is of een pooier die zijn hoer verkoopt alsof het een stuk vlees is zijn hier voorbeelden van.

Maar ook de emotionele kant van de mens wordt belicht. Iedereen kampt met zijn eigen pijnlijke situaties uit het verleden. Problemen die overwonnen moeten worden en waarbij iedereen elkaar best een beetje kan helpen. Zo blijkt dat er uit een nare situatie uiteindelijk ook iets goeds kan ontstaan. Hier wordt integer mee omgegaan en dit maakt de uitspattingen op het seksuele gebied wel weer goed.

Visueel gezien wordt er gekozen voor een prettige stijl. De beelden spreken goed voor zich en dit is ook waar het om zou moeten gaan bij het medium film. Niet alles wordt verbaal uitgekauwd en je mag de waarheid er dus ook zelf bij bedenken. Hier wordt goed de ruimte voor gegeven en hierdoor zal er voor elke kijker een andere ervaring ontstaan. Om dit te ondersteunen is er voor een opvallende soundtrack gekozen. Het nummer 'Song' van Smog voert hier in de boventoon. Dit nummer werkt erg aanstekelijk en is dus ook een prima keuze geweest.

Hoe Chung Mong Hong het voor elkaar gekregen heeft durf ik niet te zeggen maar hij heeft een mooie cast om zich heen weten te verzamelen. Chang Chen is hierbij de aanvoerder. Hij speelt zijn rol erg sterk. Het is alleen een beetje jammer dat het personage zo terughoudend is. Het liefst zou je hem een schop verkopen en roepen 'Niet aarzelen maar praten'. Chapman To verrast hier wederom. Het is misschien geen mooie jongen om naar te kijken (hij gaat steeds meer op Sammo Hung lijken) maar zijn rol speelt hij bijzonder indrukwekkend. Hij wordt gewoon een steeds beter acteur en deze rol past hem goed. Kwai Lun-Mei zet de gedwongen prostituee op een hele realistische wijze neer en Jack Kao heeft iets bizars als de kapper met maar één hand.

Als conclusie kunnen we zeggen, dat er ondanks dat het op het eerste gezicht niet zo lijkt, er veel gebeurt in 'Parking'. Er lopen vele verhaallijnen door elkaar en uiteindelijk komt alles samen. Hierbij is er een prima balans tussen verschillende situaties. Chung Mong Hong heeft om dit te bereiken goed naar de films van Wong Kar Wai gekeken. Hij levert hier dus ook een film af met veel vergelijkbare elementen uit de begin periode van zijn voorbeeld. Helaas weet hij dit net niet te evenaren maar in de buurt komt hij wel. 'Parking' zal misschien niet geschikt zijn voor iedereen maar mensen die van duistere 'Arthouse' houden komen hiermee zeker aan hun trekken.

Over de extra's kunnen we kort zijn. Er genoeg interviews aanwezig maar helaas zonder ondertiteling. Hierdoor zijn alleen de trailer en de images interessant voor de niet Chinees sprekende medemens.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital)