Betty Sun Li - Tailers, teasers en tv spots
Zhou Xun - Muziek video
Chen Kun - magical ceremony
Regisseur Gordon Chan -
Speelduur 117:55 mins -
Prod. maatschappij Golden sun films -

Na succesvol een groep woestijn bandieten verslagen te hebben keert generaal Wang Sheng (Chen Kun) huiswaarts. In zijn keilzog bevinden zich zijn soldaten en een prachtige jonge vrouw genaamd Mei ling (Zhou Xun). Hij redde haar uit de handen van de bandieten en is nu van plan zijn huis op te nemen. Het arme meisje heeft niemand meer en is Wang Sheng dus ook uitermate dankbaar. Zijn vrouw Pei Rong (Vicky Zhao Wei) neemt haar op als een zuster en alles lijkt vredig te gaan. Na een aantal maanden gebeuren er rare dingen in de stad. Bijna dagelijks worden er mensen vermoord. De moordenaar doodt zijn slachtoffers door met chirurgische precisie hun hart te verwijderen. Dit samen met een aantal andere incidenten wekt argwaan bij Pei Rong. Ze begint steeds meer te denken dat er iets slechts in Mei Ling Schuilt. Helaas weet ze niet wat en er echt met mensen over praten durft ze niet. Zelfs tegen haar eigen man zegt ze er geen woord over. Als op een dag haar oude geliefde Erlong (Donnie Yen) opduikt neemt ze hem in vertouwen. Hij gelooft haar meteen en begint aan een onderzoek. Ondanks dat Erlong door iedereen gerespecteerd wordt neemt niemand hem echt serieus. Hij was in het verleden een groot generaal maar tegenwoordig niet meer dan een dronkaard. Dit maakt het voor hem lastig om zijn onderzoek uit te voeren. Uit onverwachte hoek krijgt hij hulp van ?? (Betty Sun Li). Een jonge dame die uit een familie van geestverdrijvers komt. Helaas is zij de enige nog levende uit haar familie en heeft ze nog niet zo veel ervaring. Dit maakt het extra lastig om te bewijzen dat Mei Ling geen mens is.

Spookverhalen zijn altijd al populair geweest in China. Het verhaal van 'Painted skin' behoort dus ook tot een van de meeste bekende legendes van China. Tevens is het niet de eerste keer dat het verfilmd werd. In 1993 was het King Hu die het verhaal vertelde met Adam Cheng, Joey Wong en Sammo Hung in de hoofdrollen. In1966 was het verhaal ook al eens vast gelegd op het grote doek. Nu is het de beurt aan Gordon Chan om zijn visie op het verhaal te geven. Een zware taak aangezien alle ogen in Azië op hem gericht zijn.

Qua vertelling maakt Gordon Chan een nogal aparte keuze. In plaats van de nadruk op het spookgedeelte of de actie te leggen gaat hij voor de emotionele lading ervan. Het is dus ook geen enge film te noemen. 'Painted skin' valt meer in de categorie drama. Op dit vlak scoort de film goed. De relaties tussen de betrokkenen worden mooi uitgelicht. Iedereen heeft zijn eigen emotionele lading en achtergrond. Hier doorheen zit een aantal driehoeksverhoudingen met een gecompliceerde geschiedenis. Zelfs de twee demonen van het verhaal kampen met psychische problemen. Regisseur Gordon Chan weet hier goed mee om te gaan. Hij speelt met de emoties door langdurige shots te nemen van gezichtsuitdrukkingen. Vooral Vicky Zhao weet hier goed weg mee. Op momenten weet ze de kijker op een dwaalspoor te zetten en vergeet je haast dat haar personage niet menselijk is. Hierdoor komt het verhaal sterk over bij de kijker. Maar helaas is het niet allemaal lof. De relatie tussen Generaal Wang Sheng en Pei Rong is namelijk een beetje verwarrend. Eerst lijkt hij afstandelijk en later zijn ze plots bereid om voor elkaar te sterven. Dit moment van bezinning komt een beetje vreemd over en sluit niet helemaal aan bij de rest van de film. Echter neemt dit niet weg dat het verhaal verder goed en duidelijk verteld wordt. Er moet alleen wel gezegd worden dat de 'Directors cut' wat aan de trage kant is. Mocht dit je niet liggen kan je beter voor de gewone versie gaan.

Voor de muzikale ondersteuning is er nogal een opvallende keuze gemaakt. Van tijd tot tijd heb je het idee dat het meer Arabische is dan Chinees. Tevens neigt het allemaal naar een westerse kant. Toch werkt dit goed in het verhaal. Ook de balans in het geluid is apart te noemen. Het geluid knalt namelijk niet keihard van het scherm af. Het meeste is vrij ingetogen met opeens een keihard geluid er doorheen.

De meeste mensen zullen geïnteresseerd raken in 'Painted skin' door de aanwezigheid van Donnie Yen. Naast Jet Li toch wel een van de laatsten van hun generatie acteurs die nog op goede wijze actief is. Van hem mag je dus ook wel wat knallende actie verwachten. Hij komt inderdaad in actie maar niet zoveel als gehoopt. De gevechten zijn op één hand te tellen. Spectaculair zijn ze wel. Natuurlijk is er gebruik gemaakt van de bekende touwtjes maar computer effecten zijn tot een minimum beperkt. Deze worden alleen gebruikt waar echt nodig. Helaas mist wel dat ene gevecht waarbij twee mannen even lekker hard tegen hard gaan. Actie technische blijf je als kijker dus met een wat onbevredigd gevoel zitten.

Op het gebied van vrouwelijk schoon scoort 'Painted skin' hoge ogen. Met Vicky Zhao, Zhou Xun en Betty Sun Li is er namelijk voor ieder wat wils. De samenstelling is als die van een goed gecaste jonge groep en elk type is dus aanwezig. Vicky Zhao speelt de tedere en emotionele dame. Zhou Xun zet een goede demo neer en laat zich het beste omschrijven als een wolf in schaapskleren. Voor Betty Sun Li was iets minder vrouwelijke rol weg gelegd. De titel 'manwijf' zou misplaatst zijn maar komt wel in de richting. Regisseur Gordon Chan brengt ze prachtig in beeld en legt voor al de nadruk op de ogen.

'Painted skin' is een bijzonder mooie productie. Prachtige sets, mooie kleding en goede regie. Het verhaal heeft de focus op de emotionele kant en laat hierdoor wat liggen op het spook en actie gedeelte. Dit is jammer maar hetgeen er voor terug komt is bijzonder vermakelijk. De sfeer neigt namelijk naar 'A Chinese ghost story' en voelt dus prettig aan. Gevechten hadden er best wat meer in mogen zitten. Hierdoor lijkt Donnie Yen niet tot zijn volle kunnen benut. Echter laat hij hier een grappige en ontspannen kant van zichzelf zien. Toch sleept 'Painted skin' je lekker mee op reis door een oude magische wereld. Misschien is het niet de beste film van 2008, toch is het er zeker een die je een keer gezien moet hebben.

De 2 disk directors cut van 'Painted skin' is een mooie en complete uitgave. De normale keepcase zit in een dubbele slipcase die mooi geïllustreerd is. Als bonus zit er een glossy boekje bij met achtergrond info over de film in het Engels en Chinees. Met de extra's op de tweede disk hebben we wat minder mazzel. Hierbij ontbreekt ieder spoor van ondertiteling. Helaas is komt dit tegenwoordig steeds vaker voor en is het de vraag of de twee disk editie nog wel interessant zijn. Voor de trailers, commercial en de muziek video is het ontbreken van de ondertiteling geen probleem. Voor de Making of en Painted skin magical ceremony in Guangzhou word het wat lastiger. De making of is nog wel te doen want hier is genoeg te zien. De ceremonie bestaat hoofdzakelijk uit interviews en dus is het niet echt boeiend als je de taal niet spreekt. Echter is de directors cut niet op ander wijze verkrijgbaar en dus blijft er weinig te kiezen over.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorpic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS of dolby digital 6.1)
Uitgever Panorama corporation limited