Ong
bak (2003) Muay Thai warrior |
Acteurs |
Tony Jaa |
|
EXTRA'S |
Petchtai Wongkamlao |
- Trailer, teaser |
Pumwaree Yodkamol |
- Behind the
Scene's, Ja Panom's fight |
Suchoa Pongvilai |
- Interview with
the director |
Mum Jokemok |
- B-roll,
Alternatieve ending, Casting & auditions |
Regisseur |
Prachya Pinkaew |
- Getting to know
the ancient art |
Speelduur |
105 min |
- Story board & 3D
comaprison |
Productie maatschappij |
Sahamongkol Film Co. |
- Demo scene's,
Deleted scene's, |
|
In een
klein dorpje ergens in Thailand woont Boon Ting (Tony Jaa). Al jaren
krijgt hij op traditionele wijze les in het Thai boksen. Zijn talent
is eindeloos en het verbaast dus ook niemand dat hij tijdens een
feest de kampioen van de regio wordt. Ook het geloof speelt een
grote rol en het dorp en al zijn inwoners wordt beschermt door een
eeuwen oud boeddha beeld genaamd ‘Ong bak’. Don (Wannakit Siriput),
één niet veel voorstelende gangster uit de grote stad wil Ong bak
kopen voor zijn baas om indruk te maken. Natuurlijk gaat de priester
van de tempel hier niet mee akkoord en stuurt Don weg. Om niet met
lege handen terug te komen steelt Don, ’s nachts, het hoofd van het
beeld. De volgende ochtend is het hele dorp in rep en roer. Mensen
zijn bang dat zonder Ong bak hun een leven vol met ongeluk ten deel
zal vallen. Iemand moet het beeld terug halen en logischerwijs valt
de keuze natuurlijk op Boon Ting. De jongen accepteert zijn taak
plichtsgetouw en maakt zich klaar voor de reis naar de grote stad.
Als hij daar aan komt gaat hij op zoek naar HumLae (Mum Jokemok), een oude dorpsgenoot. Deze is niet erg blij hem te
zien. HumLae steelt eerst zijn geld en probeert daarna de jongeman
van zich af te schudden. Maar Boon Ting geeft niet makkelijk op en
volgt Humlae naar een gebouw waar gevechten georganiseerd worden. Al
snel staat Boon Ting midden in de ring en zit er niks anders op dan
te vechten. Met gemak verslaat hij de kampioen en vertrekt even snel
als hij kwam. Het
noodlot wil alleen dat hij hoe dan ook meer met deze plek te maken
zal gaan krijgen voordat hij Ong bak terug kan vinden.
De
opening scène van de film laat direct zien dat het hier niet om
halve maatregelen gaat. Een boom te midden van een open veld en een
man of dertig klaar om de strijd aan te gaan. Het doel is een vlag.
Deze vlag bevindt zich boven in de boom en moet bemachtigd worden.
Wat naar boven gaat moet natuurlijk ook naar beneden met de ene
keiharde valpartij na de andere als gevolg. Dit zal meteen bij
iedereen de associatie met de openingsscène Jackie Chan’s ‘Dragon
lord’ oproepen. Helaas heeft deze scène niet dezelfde geweldige
choreografie en opbouw. Maar de stunts en valpartijen zijn wel van
het zelfde niveau. Je kan duidelijk zien dat iedereen er voor de
volle honderd procent voor gaat en niet bang is om te vallen. Tony
Jaa heeft dus een heel team van stuntmannen achter zich die nergens
bang voor zijn. Er wordt dus al geroepen dat er met Tony Jaa
eindelijk een waardige opvolger voor Jackie Chan is gevonden. Wat
mij betreft is dit ook zo, ook al is Tony Jaa natuurlijk geen exacte
kopie van Jackie Chan. Hij heeft zijn eigen stijl en deze is harder
en een stuk directer. Als stijl gebruikt hij natuurlijk Thai boksen,
met de nodige knietjes en ellebogen naar het hoofd. Iedere klap is
pijnlijk hard en ook echt raak. In zijn bewegingen is hij wat
variatie betreft wat beperkter iets wat hij met zijn uitstraling en
gratie meer dan goed maakt. Ik weet bijna zeker dat iedereen in deze
tijd toch wat meer op deze directe en toch mooie manier van vechten
zit te wachten. Zijn achtervolgingsscènes werken goed met de
omgeving, maar zijn bewegingen zijn een stuk minder compact dan die
van Jackie Chan. Hij heeft dus wat meer ruimte nodig. Toch ziet
alles er even verbazingwekkend uit en komt het over alsof het voor
hem niet bijzonders is. Maar genoeg Jackie Chan vergelijkingen, want Tony Jaa is een op zichzelf staand fenomeen. De manier waarop hij de
stad gebruikt ligt erg in dezelfde lijn als een skateboard-of andere
extreem sport video. Salto’s tussen twee glazen platen door of zijn
sprongen over auto’s zorgen ervoor dat je met open mond zit te
kijken. ‘Ong bak’ bouwt na de geweldige openingsscène wat traag op.
Er volgt een introductie van de hoofdrol spelers die erg belangrijk
voor het verhaal is, maar nog niets aan actie laat zien. Het duurt
ongeveer vijfendertig minuten voordat we Tony Jaa echt in actie
zullen zien. En vanaf dan gaat de film aan een stuk door. Gevechten,
achtervolgingen te voet met extreme stunts en achtervolgingen met
brommertaxi’s wisselen elkaar in hoog tempo af. Vooral de laatste
zorgt voor een stukje humor, want het is geen gezicht hoe deze
taxi’s achter elkaar aan racen. Verder wordt de humor vooral
verzorgd door Mum Jokemok. Hij is een soort sidekick van
Tony Jaa, die er voor zorgt dat het geheel lekker luchtig blijft en
makkelijk weg kijkt. De grappen zijn vrijwel hetzelfde als in
Hongkong films en hangt dus tegen het flauwe aan. De opbouw van de
film zie je ook nog mooi terug in de gevechten. In het begin vecht Tony Jaa heel verdedigend en hoe verder we de film in komen hoe
aanvallender het wordt. De gewelddadigheid neemt hierdoor ook toe en
neemt tegen het einde redelijk extreme vormen aan. Ik moet wel
zeggen dat het eerste gevecht hierdoor mijn voorkeur heeft, want
deze is toch wel het meest stijlvol. ‘Ong bak’ zorgt absoluut voor
een heerlijk frisse wind door het genre en laat je schreeuwend om
meer achter. En dit is vooral omdat alles gedaan is zonder
hulpmiddelen of touwtjes. Het gaat hier dus echte vaardigheden iets
wat zelfs Jackie Chan vandaag de dag niet meer laat zien.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |
Extra's
A-film heeft met deze
uitgave van 'Ong bak' flink uitgepakt want de DVD zit boordevol extra's.
De geluidstrack is enigszins aangepast. Dit is door een Fransman
Vincent Tulli genaamt gedaan. Maar het mag gezegd worden dat hij dit
met stijl gedaan heeft. de muziek past er perfect in en vult
hoofdzakelijk de stukken op waar voorheen niets te horen was. Maar
nu verder over de extra's. Om te beginnen zijn
natuurlijk de originele Trailer en Teaser aanwezig.
Het Behind the scene's gedeelte is een ware traktatie te
noemen. In meer dan vierenveertig minuten nemen we een kijkje bij de
opnames en de voorbereiding van de film. Bijna iedere actie scène
wordt toegelicht en hier krijgen we dus ook meerdere takes van te
zien. Het volgende is een Interview met de regisseur.
Eigenlijk is dit meer een introductie die voor de film thuis hoort.
In de iets meer dan twee minuten dat het gesprek duurt praat hij
over zijn samenwerking met Tony Jaa. Ook verteld hij hoe heeft
moeten knokken om dit project op deze manier van de grond te
krijgen. B-roll is eigenlijk ook een soort behind-the-scenes.
Het duurt nog zes minuten. Hierin krijgen we te zien hoe
diverse stunts tot stand kwamen en wat er fout ging. Getting to
know the ancient art is iets bijzonders. Een serie filmpjes
waarin Tony Jaa het opneemt tegen een tegenstander. Hierin worden de
technieken duidelijk getoond. Dit alles vind plaats voor een zwart
scherm en wordt begeleid door traditionele muziek. De tijdsduur is
ongeveer een minuut en veertig seconden. Ja Panom's fight zou
wel eens je eigen Muay Thai leraar kunnen worden. In totaal worden er
acht technieken uit de doeken gedaan. Deze kunnen aangekozen worden
in een hoofdmenu. Vervolgens krijgen we een uitgebreide omschrijving
te lezen. Hierin staat de achtergrond van de techniek, de manier van
uitvoeren en een aantal punten waar je opmoet letten omschreven. Als
je doorklikt naar het volgende scherm krijg je een klein animatie
filmpje te zien van de techniek. Vooral de namen van de technieken
zijn erg interessant om er bij te hebben. 'Klimvis spreid kieuwen',
'Narai onthoofd' en 'Kwartel vliegt het nest in' zijn hiervan maar
een paar voorbeelden. Het grappige is dat iedere traditionele
martial arts dit soort benamingen heeft. Vroeger was dit de manier
om alles te kunnen onthouden of op schrift door te geven.
Storyboard comparison behandeld een enkele scène van de tekening
naar het eindresultaat. De rest is allemaal van de voorbereiding met
echte mensen naar het eind resultaat op lokatie. Dit duurt net geen
tien minuten en laat goed zien hoe alles tot stand gekomen is. 3D
comparison is een uitleg van de regisseur waarom er gekozen is
voor een 3D storyboard. Dit wordt aan gevuld door beelden uit de
film en de animatie beelden waarmee het ontwerp gemaakt is. In
totaal duurt dit iets meer dan drie minuten. In de Deleted
scene's krijgen we na de introductie van de regisseur een aantal
verwijderde scènes te zien. Dit duurt langer als zeven minuten en
zijn eigenlijk alleen maar scene's met dialoog. Helaas zitten er
hier dus geen extra gevechten bij. De alternative ending
duurt twee en een halve minuut. Dit is inclusief de uitleg van de
regisseur waardoor het vooraf wordt gegaan. Casting & auditions
wordt geïntroduceerd door de man die verantwoordelijk was voor dit
proces. Hij legt uit hoe ze tot bepaalde keuzes zijn gekomen. Dit
wordt uiteindelijk afgesloten door twee filmpjes die tijdens deze
casting gemaakt zijn. Een daarvan is Catthapong Panthanaunkul die uiteindelijk de rol
van Saming, de grote tegenstander van Tony Jaa op zich zou nemen. In
totaal duurt dit een minuut of acht. De grote afsluiter van dit
alles is de Demo scene's. Dit is een stukje film wat Tony Jaa
maakte om de regisseur te kunnen overtuigen van alles wat hij in
huis heeft. Het mag duidelijk zijn dat dit een groot succes werd. Na
een introductie van de regisseur begint het geweld. In totaal vijf
minuten van de meest bizarre trappen en stoten die worden
afgewisseld door bijzondere stunts. |
Drager |
DVD (Reg 2 & 2 disks) |
Beeld kwaliteit |
Zeer goed (16:9
anamorpic 1.85)) |
Geluid kwaliteit |
Goed (DTS, Dolby
digital 5.1) |
Ondertiteling |
Nederlands |
Taal |
Thais |
Uitgever |
A-film |
Waardering |
9,5/10 |
Met dank aan
A-film |
|