Pumwaree Yodkamol - Behind the Scene's, Ja Panom's fight
Suchoa Pongvilai - Interview with the director
Mum Jokemok - B-roll, Alternatieve ending, Casting & auditions
Regisseur Prachya Pinkaew - Getting to know the ancient art
Speelduur 105 min - Story board & 3D comaprison
Productie maatschappij Sahamongkol Film Co. - Demo scene's, Deleted scene's,

In een klein dorpje ergens in Thailand woont Boon Ting (Tony Jaa). Al jaren krijgt hij op traditionele wijze les in het Thai boksen. Zijn talent is eindeloos en het verbaast dus ook niemand dat hij tijdens een feest de kampioen van de regio wordt. Ook het geloof speelt een grote rol en het dorp en al zijn inwoners wordt beschermt door een eeuwen oud boeddha beeld genaamd ‘Ong bak’. Don (Wannakit Siriput), één niet veel voorstelende gangster uit de grote stad wil Ong bak kopen voor zijn baas om indruk te maken. Natuurlijk gaat de priester van de tempel hier niet mee akkoord en stuurt Don weg. Om niet met lege handen terug te komen steelt Don, ’s nachts, het hoofd van het beeld. De volgende ochtend is het hele dorp in rep en roer. Mensen zijn bang dat zonder Ong bak hun een leven vol met ongeluk ten deel zal vallen. Iemand moet het beeld terug halen en logischerwijs valt de keuze natuurlijk op Boon Ting. De jongen accepteert zijn taak plichtsgetouw en maakt zich klaar voor de reis naar de grote stad. Als hij daar aan komt gaat hij op zoek naar HumLae (Mum Jokemok), een oude dorpsgenoot. Deze is niet erg blij hem te zien. HumLae steelt eerst zijn geld en probeert daarna de jongeman van zich af te schudden. Maar Boon Ting geeft niet makkelijk op en volgt Humlae naar een gebouw waar gevechten georganiseerd worden. Al snel staat Boon Ting midden in de ring en zit er niks anders op dan te vechten. Met gemak verslaat hij de kampioen en vertrekt even snel als hij kwam. Het noodlot wil alleen dat hij hoe dan ook meer met deze plek te maken zal gaan krijgen voordat hij Ong bak terug kan vinden.

De opening scène van de film laat direct zien dat het hier niet om halve maatregelen gaat. Een boom te midden van een open veld en een man of dertig klaar om de strijd aan te gaan. Het doel is een vlag. Deze vlag bevindt zich boven in de boom en moet bemachtigd worden. Wat naar boven gaat moet natuurlijk ook naar beneden met de ene keiharde valpartij na de andere als gevolg. Dit zal meteen bij iedereen de associatie met de openingsscène Jackie Chan’s ‘Dragon lord’ oproepen. Helaas heeft deze scène niet dezelfde geweldige choreografie en opbouw. Maar de stunts en valpartijen zijn wel van het zelfde niveau. Je kan duidelijk zien dat iedereen er voor de volle honderd procent voor gaat en niet bang is om te vallen. Tony Jaa heeft dus een heel team van stuntmannen achter zich die nergens bang voor zijn. Er wordt dus al geroepen dat er met Tony Jaa eindelijk een waardige opvolger voor Jackie Chan is gevonden. Wat mij betreft is dit ook zo, ook al is Tony Jaa natuurlijk geen exacte kopie van Jackie Chan. Hij heeft zijn eigen stijl en deze is harder en een stuk directer. Als stijl gebruikt hij natuurlijk Thai boksen, met de nodige knietjes en ellebogen naar het hoofd. Iedere klap is pijnlijk hard en ook echt raak. In zijn bewegingen is hij wat variatie betreft wat beperkter iets wat hij met zijn uitstraling en gratie meer dan goed maakt. Ik weet bijna zeker dat iedereen in deze tijd toch wat meer op deze directe en toch mooie manier van vechten zit te wachten. Zijn achtervolgingsscènes werken goed met de omgeving, maar zijn bewegingen zijn een stuk minder compact dan die van Jackie Chan. Hij heeft dus wat meer ruimte nodig. Toch ziet alles er even verbazingwekkend uit en komt het over alsof het voor hem niet bijzonders is. Maar genoeg Jackie Chan vergelijkingen, want Tony Jaa is een op zichzelf staand fenomeen. De manier waarop hij de stad gebruikt ligt erg in dezelfde lijn als een skateboard-of andere extreem sport video. Salto’s tussen twee glazen platen door of zijn sprongen over auto’s zorgen ervoor dat je met open mond zit te kijken. ‘Ong bak’ bouwt na de geweldige openingsscène wat traag op. Er volgt een introductie van de hoofdrol spelers die erg belangrijk voor het verhaal is, maar nog niets aan actie laat zien. Het duurt ongeveer vijfendertig minuten voordat we Tony Jaa echt in actie zullen zien. En vanaf dan gaat de film aan een stuk door. Gevechten, achtervolgingen te voet met extreme stunts en achtervolgingen met brommertaxi’s wisselen elkaar in hoog tempo af. Vooral de laatste zorgt voor een stukje humor, want het is geen gezicht hoe deze taxi’s achter elkaar aan racen. Verder wordt de humor vooral verzorgd door Mum Jokemok. Hij is een soort sidekick van Tony Jaa, die er voor zorgt dat het geheel lekker luchtig blijft en makkelijk weg kijkt. De grappen zijn vrijwel hetzelfde als in Hongkong films en hangt dus tegen het flauwe aan. De opbouw van de film zie je ook nog mooi terug in de gevechten. In het begin vecht Tony Jaa heel verdedigend en hoe verder we de film in komen hoe aanvallender het wordt. De gewelddadigheid neemt hierdoor ook toe en neemt tegen het einde redelijk extreme vormen aan. Ik moet wel zeggen dat het eerste gevecht hierdoor mijn voorkeur heeft, want deze is toch wel het meest stijlvol. ‘Ong bak’ zorgt absoluut voor een heerlijk frisse wind door het genre en laat je schreeuwend om meer achter. En dit is vooral omdat alles gedaan is zonder hulpmiddelen of touwtjes. Het gaat hier dus echte vaardigheden iets wat zelfs Jackie Chan vandaag de dag niet meer laat zien.

A-film heeft met deze uitgave van 'Ong bak' flink uitgepakt want de DVD zit boordevol extra's. De geluidstrack is enigszins aangepast. Dit is door een Fransman Vincent Tulli genaamt gedaan. Maar het mag gezegd worden dat hij dit met stijl gedaan heeft. de muziek past er perfect in en vult hoofdzakelijk de stukken op waar voorheen niets te horen was. Maar nu verder over de extra's. Om te beginnen zijn natuurlijk de originele Trailer en Teaser aanwezig. Het Behind the scene's gedeelte is een ware traktatie te noemen. In meer dan vierenveertig minuten nemen we een kijkje bij de opnames en de voorbereiding van de film. Bijna iedere actie scène wordt toegelicht en hier krijgen we dus ook meerdere takes van te zien. Het volgende is een Interview met de regisseur. Eigenlijk is dit meer een introductie die voor de film thuis hoort. In de iets meer dan twee minuten dat het gesprek duurt praat hij over zijn samenwerking met Tony Jaa. Ook verteld hij hoe heeft moeten knokken om dit project op deze manier van de grond te krijgen. B-roll is eigenlijk ook een soort behind-the-scenes. Het duurt nog zes minuten. Hierin krijgen we te zien hoe diverse stunts tot stand kwamen en wat er fout ging. Getting to know the ancient art is iets bijzonders. Een serie filmpjes waarin Tony Jaa het opneemt tegen een tegenstander. Hierin worden de technieken duidelijk getoond. Dit alles vind plaats voor een zwart scherm en wordt begeleid door traditionele muziek. De tijdsduur is ongeveer een minuut en veertig seconden. Ja Panom's fight zou wel eens je eigen Muay Thai leraar kunnen worden. In totaal worden er acht technieken uit de doeken gedaan. Deze kunnen aangekozen worden in een hoofdmenu. Vervolgens krijgen we een uitgebreide omschrijving te lezen. Hierin staat de achtergrond van de techniek, de manier van uitvoeren en een aantal punten waar je opmoet letten omschreven. Als je doorklikt naar het volgende scherm krijg je een klein animatie filmpje te zien van de techniek. Vooral de namen van de technieken zijn erg interessant om er bij te hebben. 'Klimvis spreid kieuwen', 'Narai onthoofd' en 'Kwartel vliegt het nest in' zijn hiervan maar een paar voorbeelden. Het grappige is dat iedere traditionele martial arts dit soort benamingen heeft. Vroeger was dit de manier om alles te kunnen onthouden of op schrift door te geven. Storyboard comparison behandeld een enkele scène van de tekening naar het eindresultaat. De rest is allemaal van de voorbereiding met echte mensen naar het eind resultaat op lokatie. Dit duurt net geen tien minuten en laat goed zien hoe alles tot stand gekomen is. 3D comparison is een uitleg van de regisseur waarom er gekozen is voor een 3D storyboard. Dit wordt aan gevuld door beelden uit de film en de animatie beelden waarmee het ontwerp gemaakt is. In totaal duurt dit iets meer dan drie minuten. In de Deleted scene's krijgen we na de introductie van de regisseur een aantal verwijderde scènes te zien. Dit duurt langer als zeven minuten en zijn eigenlijk alleen maar scene's met dialoog. Helaas zitten er hier dus geen extra gevechten bij. De alternative ending duurt twee en een halve minuut. Dit is inclusief de uitleg van de regisseur waardoor het vooraf wordt gegaan. Casting & auditions wordt geïntroduceerd door de man die verantwoordelijk was voor dit proces. Hij legt uit hoe ze tot bepaalde keuzes zijn gekomen. Dit wordt uiteindelijk afgesloten door twee filmpjes die tijdens deze casting gemaakt zijn. Een daarvan is Catthapong Panthanaunkul die uiteindelijk de rol van Saming, de grote tegenstander van Tony Jaa op zich zou nemen. In totaal duurt dit een minuut of acht. De grote afsluiter van dit alles is de Demo scene's. Dit is een stukje film wat Tony Jaa maakte om de regisseur te kunnen overtuigen van alles wat hij in huis heeft. Het mag duidelijk zijn dat dit een groot succes werd. Na een introductie van de regisseur begint het geweld. In totaal vijf minuten van de meest bizarre trappen en stoten die worden afgewisseld door bijzondere stunts.

Drager DVD (Reg 2 & 2 disks)
Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorpic 1.85))
Geluid kwaliteit Goed (DTS, Dolby digital 5.1)