Tomohiro Waki -
Manami Hashimoto -
Taro Suwa -
Chise Nakamura -
Regisseur Yôhei Fukuda -
Speelduur 85:31 mins -

Door een gestoorde geleerde is de wereld in verval geraakt. In zijn zoektocht naar macht ontwikkelde hij een middel om de doden tot leven te brengen. Hiermee maakte hij zijn eigen leger maar dit was nog niet voldoende. Zoekend naar de ultieme zombie gaat hij maar door met het doden en weer tot leven brengen van mensen. Ieder nog levend mens is in gevaar en overleven wordt steeds moeilijker. De nog jonge en sexy Aya (Eri Otoguro) staat aardig haar mannetje. Zij komt uit een familie van samoerais en hierdoor kan ze goed met een katana overweg. Hiermee hakt en snijd ze zich een weg door hordes van zombies op zoek naar haar zuster Saki (Chise Nakamura). In haar kielzog volgt de dikke en onhandige Reiko (Manami Hashimoto). Al tijden trekt hij rond met Aya. Onderweg sluit ook Katsuji (Tomohiro Waki) zich bij hen aan. Zij is bijzonder handig met het geweer wat ze bij zich draagt en houdt hiermee de zombies goed van zich af. De communicatie tussen de twee dames verloopt niet echt soepel maar Reiko weet de vrede goed te bewaren. Als drietal trekken ze verder door de sombere wereld van de levende doden opzoek naar de Saki en de bron van het kwaad wat de wereld verwoest.

Europa is misschien pas aan de beurt om kennis te maken met het spel Onechanbara maar in Japan is het al jaren een cult hit. Het is dus ook niet vreemd dat er een film gemaakt werd van deze zombiejager in bikini en cowboyhoed. Genoeg om mee te werken zou je denken want sexy dames en zombies gaan al jaren goed samen. De poster ziet er tevens bijzonder intrigerend uit en hoe langer je er naar kijkt hoe meer vragen er ontstaan. Hierdoor zal de nieuwsgierigheid bij velen dus ook zeker gewekt worden.

Het bedenken en ontwikkelen van het verhaal kan voor Yôhei Fukuda geen lang en pijnlijk proces geweest zijn. Sterker nog, waarschijnlijk heeft hij het in een uurtje opgeschreven. Misschien is dit zelfs nog wel te lang want de basis is al gelegd door het computerspel. Het enige wat hij dus moest doen is dit iets uitwerken. Helaas valt er niet te ontsnappen aan het idee dat dit gedaan is tijdens de rustige momenten op de set. Het schminken van zombies lijkt anno 2008 niet echt veel tijd meer in te nemen en veel rustige momenten waren er dus niet. Het resultaat is dus dat 'Onechanbara' een verhaal heeft wat zwaar onder de maat is. We moeten simpelweg van punt A naar punt B. Hierbij wordt er een heel klein beetje gedaan aan karakter ontwikkeling maar de belangrijke zaken worden vergeten. De ware motieven van de aanstichter van het kwaad lijken namelijk compleet onbelangrijk. Tevens is de wereld niet groter dan het kleine stukje Japan waarin de film zich afspeelt. Maar de allerbelangrijkste vraag 'Waarom is Aya haar kleding vergeten en draagt ze een cowboyhoed' wordt niet eens aangeroerd. Er wordt zelfs niet eens gesuggereerd dat het een mode statement zou kunnen zijn. Niet dat dit soort zaken de film qua verhaal zouden kunnen redden. Het gaat natuurlijk een stuk dieper dan de genoemde punten. 'Onechanbara' is simpelweg een B film die meelift op het succes (in Japan) van het spel. En als we heel eerlijk zijn heeft het spel (evenals de hoofdrolspeelster) ook niet heel veel om het lijf. Dit is niet meer dan rammen met het verstand op nul en genieten van de beelden. Beelden met extreem veel bloed, zombies en een mooie Japanse dame in bikini. De vraag waarom de film meer zou moeten zijn dan dat lijkt dus overbodig.

Het verhaal gaat dat Eri Otoguro oorspronkelijke een actrice uit de erotische industrie is. Duidelijk bewijs is hier niet van te vinden. Het zou wel kunnen verklaren waarom ze er geen moeite mee heeft om een gehele film in bikini door te brengen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze Japanse dame in bikini de hoofdattractie van de film is. Ze draagt het niemendalletje vol overtuiging en het staat haar goed. Helaas is het wel zo dat regisseur Yôhei Fukuda wat aan de preutse kant is. Echt veel van Eri Otogoru krijgen we dus niet te zien. Prikkelend is het dus ook niet te noemen en het wordt maar als normaal beschouwd dat ze er zo bij loopt. De echte mooie beelden van Eri Otogoru in bikini blijven dus helaas uit. Ook de andere dames in de film gaan sexy gekleed maar de camera geeft hier maar weinig aandacht aan. Hiermee kunnen we dus het volgende punt wat de film had kunnen maken als negatief afstrepen.

Om de film op te kunnen nemen is de complete crew neergestreken op het terrein van een verlaten fabriek. Hieromheen lag groot grasveld en een stukje bos en dit was precies wat nodig was. Door de fabriek vanaf verschillende punten te filmen wordt het idee gewekt dat we ook nog wel eens ergens anders komen. In werkelijkheid zijn ze het terrein niet afgeweest. Door middel van computer effecten wordt nog wel het een en ander toegevoegd maar echt bijzonder wordt het niet. Het ziet er allemaal uit als een gewone verlaten fabriek. Met een klein beetje creatief camerawerk was hier vast wel wat meer van te maken maar helaas blijft dit ook uit.

Op de zombies is eigenlijk niet zo heel veel aan te merken. Ze zijn goed geschminkt en lekken bloed uit allerlei gaten. De zombie versie van Gogo Yubari uit 'Kill Bill' is een leuke verrassing. Ze is helemaal compleet met bal en ketting en het gevecht wat volgt is best vermakelijk. Eigenlijk is dit het leukste moment van de film en het beste stukje actie. Verder borduurt de choreografie namelijk flink door op het spel. Compleet met lichteffecten op het zwaard en geanimeerd rondspattend bloed. De actie scènes zullen dus ook door de meeste martial arts fans niet echt serieus te nemen zijn. Zoek je echter iets wat lekker over de top gaat en ben je een 'Power rangers' fan dan kom je hier zeker aan je trekken. De rest zal er even aan moeten wennen maar helaas komt het gevoel van 'leuk' pas als de aftiteling begint. Misschien dat een tweede keer kijken hier helpt.

'Onechanbara' had alles in huis om een enorme cult hit te worden. Maar wat simpel en leuk had kunnen zijn wordt hier op een lompe manier in de kiem gesmoord. Sexy vrouwen, keiharde en bloederige actie, zombies en een minimaal verhaal. Helaas zijn de vrouwen niet sexy genoeg en worden deze zeker ook niet zo in beeld gebracht. De actie heeft nog wel wat maar gaat soms een beetje het doel voorbij. Hier komt nog bij dat het er allemaal uitziet alsof het met een camera van tien jaar oud gefilmd is. Aan belichting wordt niet gedaan en dus is alles over- of onderbelicht. Het verhaal is te simpel en de essentie van alles wordt vergeten. Het beste van de film is dus eigenlijk de poster. Hier valt namelijk goed op weg te dromen en te fantaseren over wat de film had kunnen zijn.

Beeld kwaliteit Goed (16:9)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1)
Taal Japans of Cantonese