..

Triade geschiedenis

De triades werden in het leven geroepen als een verzetsbeweging tegen de Manchu keizer tijdens de Qing dynasty. Ze werden gevormd rond 1760 en stond bekend onder de naam 'Tian Di Hu' (hemel en aarde organisatie). Hun hoofddoel was het verslaan van de Manchu regering en de Chinese terug aan de macht helpen.

Naarmate de 'Tian Di Hu' groter werd en zich steeds meer verspreide over China veel hij uiteen in diverse onderdelen. Deze vertakkingen namen vaak hun eigen naam aan. Een van de bekendste was de 'Sam Hap Wui' wat letterlijk de gemeenschap van de drie harmonieën betekend. De drie harmonieën verwijzen naar de verbinding tussen hemel, aarde en de man. Volgens de geschiedenis maakte deze groepering gebruik van een driehoekachtig figuur in hun logo. Hierdoor kregen ze van de Engelse de benaming 'Triad' wat afgeleid is van het Engelse word 'Traingle' (Driehoek).

Momenteel zijn er in Hongkong ongeveer zevenenvijftig triade groeperingen actief. Ze variëren van kleine en plaatselijke straatbendes tot goed georganiseerde syndicaten die met gemak de Maffia of Yakuza kunnen rivaliseren.

On the edge (2006)

Hak bak do

Acteurs Nick Cheung EXTRA'S
Anthony Wong - Making of
Francis Ng - Trailer
Rain Li - Other releases
Derek Tsang - Gala première
Regisseur Herman Yau -
Speelduur 88:38 min -
Prod. maatschappij Universe -

Na acht jaar undercover geweest te zijn weet Harry Sin (Nick Cheung) eindelijk zijn grote zaak op te lossen. Hij rolt hierbij een grote bende op en zorgt dat de baas, Don Dark (Francis Ng) in de gevangenis belandt. Harry Sin is blij dat hij nu eindelijk het triade leven de rug kan toekeren en een gewone agent kan worden. Eerst krijgt hij een prijs uitgereikt voor zijn moed. Alleen het politie uniform wat hij hiervoor aan moet zit hem wat onwennig. Hij heeft het zo lang niet aan gehad dat hij zich afvraagt of het nog wel bij hem past. Als de hele ceremonie vervolgens even tussen neus en lippen door gedaan wordt is hij helemaal in de war. Hij is in een klap al zijn vrienden van de afgelopen acht jaar kwijt. En degenen die  zijn nieuwe vrienden moeten worden kijken hem met de nek aan. Ze vertrouwen hem niet omdat hij zolang bij de triade heeft gezeten. Er loopt ook een onderzoek naar hem bij interne zaken om te kijken of hij wel te vertrouwen is. Zelfs Cat (Rain Li), zijn geliefde van de afgelopen vier jaar kan hij niet meer ontmoeten.  De partner die hij toegewezen krijgt (Anthony Wong) is een wat oudere agent. Deze houdt er niet echt zachtzinnige methodes op na. Dit stoort Harry Sin enorm. Hijzelf is tijdens zijn undercover periode ook regelmatig op die manier aangepakt. Dit is niet zijn manier van werken en hij heeft het gevoel dat Don Dark nog meer respect voor mensen had. Hij zit compleet tussen de wal en het schip. Hij glijdt dus ook steeds verder af in zijn verwarring. Het duurt dan ook niet lang voordat hij tot ontploffing komt en tussen de triades en de politie in komt te staan.

Normaal gesproken zien we in politie films stoere agenten die undercover gaan en grote zaken oplossen. Alleen wat er daarna gebeurt krijgen we vaak niet te zien. De 'Infernal affairs' trilogie gaf hier al een mooi voorbeeld van. Maar 'On the edge' begint precies waar de grote zaak ophoudt. Er wordt getoond wat de psychologische problemen van de agent kunnen zijn. En waarom velen van hen na dit soort werk de politie de rug toe keren.

Het verhaal wordt deels verteld in terugblikken. We beginnen bij wat er nu gaande is en langzaam krijgen we stukje bij beetje de geschiedenis te zien. En aangezien Herman Yau een regisseur met behoorlijk wat ervaring is, lukt dit zonder problemen. Zijn manier van vertellen wekt goed de nieuwsgierigheid op. Ondanks dat hij zich alleen focust op de laatste vier jaar van het verhaal komen de personages goed tot leven. Het mag alleen gezegd worden dat er iets meer in had gezeten. De film duurt nu net geen negentig minuten (inclusief aftiteling). Was er iets meer de diepte ingegaan over bijvoorbeeld de jeugd van de hoofdpersonages dan had de film absoluut meer body gehad. Nu mogen we het doen met een document wat alleen een bepaalde periode belicht. Voor diegenen die de film in een hokje willen plaatsen is actie/drama de beste benaming. Het drama staat alleen wel op de eerste plaats. En dit mag behoorlijk heftig genoemd worden. We worden echt meegesleept in de problemen van de hoofdpersoon. En dit wordt allemaal zo gebracht dat je niet anders kan dan met hem meevoelen. De serieusheid van het verhaal is een welkome afwisseling in de vaak overheersende humor die Hongkong de laatste tijd typeerde.

Visueel gezien is de film een absoluut hoogstandje. Dit kan ook niet anders want naast regisseur is Herman Yau ook regelmatig achter de camera te vinden. De stijl van de film doet erg denken aan de eerdere films van Wong Kar Wai. Dromerig, surrealistische maar toch helder en kleurrijk. Het slaat dus niet compleet door naar een doomsfeer. De camera beweegt prachtig door de straten van Hongkong en de bars waar de triades zich bevinden. De timing in dit alles is perfect en hierdoor kijkt de film prettig en gemakkelijk weg. Muzikaal gezien gebruikt de film over-dramatische soundtracks. Het meest opvallende hierin is een opera zangeres die helemaal los gaat. Verder blijft het allemaal in het instrumentale hangen.

Wat erg opvalt is dat 'On the edge' om de een of andere reden niet zoveel publiciteit heeft gekregen. En dat is absoluut zonde. De film is het alleen al om de cast waard gezien te worden. Waarschijnlijk zijn het de grotere producties die op het moment van de release alle aandacht in de pers opslokte. In de hoofdrol zien we Nick Cheung. Een sterke acteur die al aardig wat films op zijn naam heeft staan. Hoofdzakelijk in de bijrollen maar het is Johnny To die hem steeds meer naar voren duwt. Zo speelde hij in 2004 de hoofdrol in het succesvolle 'Breaking news' en was hij te zien in bijna alles wat Johnny To daarna maakte. Maar ook onder leiding van Herman Yau komt hij goed tot zijn recht. Hij speelt zijn rol met overtuiging en doet het een stuk beter dan al die popacteurs. Hij heeft gewoon een veel rauwere uitstraling. Tegenover hem staat een broodmagere Anthony Wong. Waar we hem van de jaren negentig kennen als iets aan de dikke kant wordt hij steeds magerder en magerder. Hij ziet er hier dus ook echt slecht uit. Het kapsel wat hij hierbij heeft versterkt dit ook nog eens extra. Maar het past zijn personage perfect. Deze man is absoluut een van de beste acteurs van Hongkong want telkens weer weet hij iets compleet anders neer te zetten. Francis Ng heeft eigenlijk niet echt een hele grote rol. Maar wat hij neerzet is even overtuigend als altijd. De laatste hoofdrol is voor Rain Li. Een redelijk onbekende actrice die momenteel hard aan de weg timmert. En voor haar geldt eigenlijk het zelfde als voor de rest van de cast.

Een film als deze kan natuurlijk niet zonder actie. Maar veel is er niet in terug te vinden. We moeten het doen met wat auto achtervolgingen en wat knokpartijen. Deze zitten goed in elkaar en zijn van het niveau recht voor je raap. Er worden dus ook geen doekjes om gewonden. Hierdoor wordt het gevoel van realisme aardig versterkt en niets wordt dus ongeloofwaardig of overdreven.

Vreemd genoeg is 'On the edge' geen film die heel veel aandacht heeft gekregen. Hij is dus ook niet zo heel bekend. Toch is het een van de betere films uit Hongkong van 2006. Er wordt een prachtig verhaal verteld en de cast levert een indrukwekkende prestatie af. Daarnaast wordt het allemaal met een bijzondere visuele flair in beeld gebracht. Het enige minpunt van de film zit hem eigenlijk in de speelduur. Tegenwoordig zijn we gewend om veel langere films voorgeschoteld te krijgen. Hierdoor krijgen we dus ook veel meer informatie tot ons. 'On the edge' had best wat langer gemogen zodat de personage wat meer body hadden gekregen. Maar zoals de film nu is kijkt hij prima weg en is het zeker anderhalf uur vermaak op een ouderwetse Hongkong manier. Er is hoop voor de toekomst.

De DVD uitgave van 'On the edge' is niet overladen met extra's. Er zijn dus ook maar drie dingen op het schijfje te vinden. Als eerste The making of. Deze doet precies wat je er van mag verwachten en duurt acht minuten. Leuk om nog even wat extra informatie over de film tot je te nemen. Daarnaast zijn er ook beelden te vinden van de Gala première. In de acht minuten dat dit duurt beantwoorden de acteurs wat vragen en staan ze een beetje met elkaar te klieren. Als laatste zijn er Starfiles te vinden. Echt veel stelt dit niet voor. Het is namelijk niet meer dan een opsomming van gemaakte films van de acteurs.

Beeld kwaliteit Zeer goed (widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Engels of Chinese