Gang Hye-Jung - Audio commentaar door de regisseur
Dae Han-ji - Behind the scenes, design
Dal-su Oh - Creating the music, Cannes film festival
Regisseur Park Chan-wook - Special effects
Speelduur 115 min - Deleted scene's
Prod. maatschappij - Autobiography of OLD BOY

Als Oh Dae Su (Choi Min-sik) op zijn dochters verjaardag dronken op weg naar huis is wordt hij ontvoerd. De volgende ochtend wordt hij wakker in wat op het eerste gezicht een hotel kamer lijkt te zijn. Hij staat op en begeeft zich langzaam naar de deur. Deze zit op slot en zal dit ook blijven ook hoe hij ook scheldt, schreeuwt en tiert en komt geen reactie. Jaren gaan voorbij en langzaam accepteert hij zijn lot. Het enige contact wat hij met de buiten wereld heeft is de televisie op zijn kamer. Dit is tevens ook de manier waarop hij te weten komt dat zijn vrouw op vreselijke wijze vermoord is. Om het nog iets erger te maken noemt de politie zijn naam als dader. Gebroken door verdriet stoort hij in een maar het einde van zijn gevangenschap is nog niet inzicht. Het zal nog jaren duren voordat hij weer daglicht zal zien. Na precies vijftien jaar wordt hij opeens wakker op het dak van een flatgebouw. Dit is precies dezelfde plek waar hij vijftien jaar gelden ontvoerd is. De jaren hebben hun sporen hier dus behoorlijk nagelaten. Compleet verward begint hij te lopen en de vrijheid in zich op te nemen. Na verloop van tijd vindt hij zichzelf starend naar een aquarium vol met echte vissen. Tot er een zwerver naar hem toekomt en hem een goed gevulde portemonnee geeft en een mobile telefoon. Oh Dae Su is compleet verbaasd maar besluit om toch maar eens lekker wat te gaan eten. Sushi is hetgene waar hij het meeste trek in heeft. In het Japanse restaurant ontmoet hij Mido (Gang Hye-Jung) die daar werkt als kok. Zij is erg onder de indruk van hetgeen wat hij uitstraalt. Plots gaat de mobiele telefoon die hij kreeg. Een onbekende stem vertelt Oh Dae Su dat hij precies vijf dagen heeft om uit te zoeken wie hem dit aangedaan heeft. Echt aanwijzigen heeft hij niet maar wraak was toch het gene wat in de afgelopen vijftien jaar door zijn hoofd spookte. Wraak en een antwoord op de vraag: waarom wordt dit mij aangedaan.

In vroegere tijden werden er films gemaakt waarin iemand werd vermoord en er vervolgens anderhalf uur naar de dader gezocht werd. Dit zorgde natuurlijk voor de nodige actie, spanning en vooral nieuwsgierigheid bij de kijker. Maar in de loop der jaren is de film zo geëvolueerd dat dit genre voor de kijker niets nieuws meer weet te bieden. Het moet mysterieuzer, spannender en een tikkeltje confronterender. Ondanks dat het realisme bewaard moet blijven mag het toch een tikkeltje over de top gaan en vooral aanzetten tot denken. ‘Old boy’ biedt dit allemaal. De film speelt met je brein, zit vol cynische humor, laat je waanzinnig nadenken en goed mee leven met de hoofdrolspeler. Het verhaal zit waanzinnig goed in elkaar. Het getuigt van een bijna ziekelijk geest van de schrijver en zoekt meerdere malen de grens op van wat kan of niet. Doordat dit alles op bijzonder stijlvolle en genuanceerde wijze gefilmd is wordt het geen moment banaal. Het is prachtig om te zien hoe het personage dat Choi Min-sik neerzet veranderd door zijn gevangenschap. Hij gaat van onhebbelijke praatjes maker naar een meedogenloos en op wraak belust emotioneel wrak. Toch houdt hij zichzelf goed bij elkaar om het doel te bereiken wat hij al bijna vijftien jaar voor ogen heeft. Al vrij snel krijgt hij hier hulp bij van Gang Hye-Jung. De chemie tussen dit tweetal is perfect te voelen en de vonken spatten er vanaf. Vanaf het begin lijkt het een film te zijn die alleen maar om wraak draait. Op zich is dit op een hele dubbelzinnige manier waar. Maar het overgrote deel concentreert zich op de emoties van het hoofdpersonage. En dat is ook niet vreemd want probeer je eens in te denken wat vijftien jaar eenzame opsluiting met je zal doen. Zonder contact met anderen mensen of enig daglicht. Het enige contact wat hij met de buiten wereld heeft is zijn televisie. Het is duidelijk iemand uit zijn verleden die hem iets aan wil doen en een vreselijk plan met hem heeft. Echt een actie film is het niet te noemen. De gevechten in de film zijn gruwelijk realistisch en bruut. Door zijn wilskracht weet Oh Dae Su helemaal alleen een compleet leger gangsters te verslaan. Ondanks dat dit niet echt in de categorie martial arts valt is dit toch een van de mooiste gevechten die ik afgelopen jaren gezien heb. Dit is vooral indrukwekkend doordat het bijna uit een lange take bestaat. Hij slaat zich met een hamer in de hand een weg door zijn aanvallers heen tot hij de enige is die nog kan lopen. Zijn gezichtsuitdrukking is geweldig zodra hij ziet dat er zich nieuwe tegenstanders melden. Het zijn hem over het algemeen de kleine details die het hem doen. Het is dus ook de combinatie van de acteurs en regisseur Park Chan-wook die voor dit verbluffende resultaat zorgen. Persoonlijk ben ik dus ook in een klap een bewonderaar van Choi Min-sik geworden. De manier waarop hij Oh Dae Sue gestalte geeft is bijna ondefinieerbaar. ‘Old boy’ is dus een film waar iedereen naar uit zou moeten kijken. Het plot zit zo bizar in elkaar dat de film geen moment je aandacht kwijt zal raken. Het maffe is alleen dat het je even laat denken dat je het begrijpt en dan opeens verrast. Deze uitkomst is zo wreed en ziek dat dat de kijker er bijna geen antwoord op kan bedenken. Sommige dingen doe je namelijk niet en dit is er zeker een van.

Deze drie DVD box bevat een bijzonder indrukwekkend aantal extra's. Op de eerste DVD staat natuurlijk de film. Ook is er de originele trailer te vinden en een audio commentaar van de regisseur zelf. Park Chan-wook praat ononderbroken over hoe de film tot stand kwam en welke gevoelens hij hierbij had. De tweede DVD is verdeeld in drie hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk is getiteld 'Behind the scene's'. Hier vinden we in totaal zes onderdelen die ons een kijkje gunnen achter de schermen. Het gaat hier om beelden van het filmen waar stukken van interviews doorheen gemonteerd zijn. De tijdsduur van deze documentaires verschillen erg, maar zijn stuk voor stuk van een behoorlijke lengte. Bijna al het denkbare komt hier dus ook aan bod. Het tweede hoofdstuk is getiteld interviews. Hier vind je elf interviews met de belangrijkste medewerkers van de film. Allemaal zijn ze rond de vijf minuten. Opvallend is dat het interview met Tsuchiya Garon (co-creator) over de telefoon plaats vind. Verder is het vooral leuk om Choi Min-Sik als zichzelf te zien. Hiermee kan je pas goed zien hoe goed deze man kan acteren. Het derde en laatste hoofdstuk zijn de deleted senes. Tien verschillende scènes die het om de een of andere reden niet tot de film haalde. Om het compleet te maken voorziet Park Chan-wook ze van het nodige commentaar. Hierdoor weten we dus precies waarom ze niet gebruikt werden. En dan rest er nog de derde en laatste DVD. Hierop is iets naar mij idee erg bijzonders te vinden. Het gaat hier namelijk om een compleet verslag van alle 69 opnamen dagen. We krijgen hier alles tot in het kleinste detail te zien en dit duurt maar liefs 212 minuten. Het is leuk om mee te krijgen hoe humor opeens kan omslaan naar een serieus moment. Tevens schetst dit een heel duidelijk beeld van hoeveel moeite er soms gedaan moet worden om die ene scene zo te krijgen als de regisseur het wil. Een ding is zeker zodra je deze DVD in zijn geheel afgekeken hebt dan weet je bijna net zoveel als een van de crew members van de film. En misschien zelfs nog wel meer.

Drager DVD 3 disks (reg2)
Beeld kwaliteit Zeer goed (16.9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (5.1 & dts)