Ga Hoi - n.v.t.
Chen San -
Lee Kwan -
Suen Yuet -
Regisseur Ting Chung -
Speelduur 91 min -

Ergens aan de rand van een klein dorpje woont Tan Tan (Chen Siu Lung) met zijn grootvader (Ga Hoi). De jongen wordt vanaf zijn geboorte al opgevoed door zijn opa. Bij deze opvoeding hoort natuurlijk ook een bijzonder zware kung fu training. De stijl die hem geleerd wordt is een heel bijzondere stijl namelijk ‘Cooking kung fu’. Tan Tan traint eigenlijk altijd zonder te mokken en maakt aardige vorderingen. De mensen uit het dorp vinden het allemaal maar vreemd. Wie is er nu de hele dag bezig met koken om het vervolgens weg te gooien. De kinderen uit het dorp komen dus ook regelmatig langs om een maaltijd bij ze te nuttigen. Ondanks dat Tan Tan onder strakke controle van zijn grootvader staat weet hij soms toch weg te glippen. Hij hangt dan wat rond en haalt streken uit waar het mogelijk is. Op een van deze uitstapjes beland hij in een discussie met een onbekende. Nog nooit eerder kwam het in hem op om zijn kung fu eens echt te testen. Op de een of andere manier denkt hij dat hij er klaar voor is en besluit het gevecht niet uit de weg te gaan. Helaas was hij iets te overmoedig en hij wordt verslagen. Hij verteld zijn opa wat er gebeurt is en deze besluit zijn training wat uit te breiden. Na jaren van basis training wordt het nu tijd voor het echte werk. Ondertussen trekt er een mysterieuze moordenaar (Chen San) door het land. Overal waar hij kan valt hij koks aan en doodt hij ze. Het lijkt er op dat hij opzoek is naar de ‘king of chefs’, de voormalige kok van de keizer. Echt succesvol is hij echter niet. Hier lijkt alleen verandering in te komen als tijdens een van zijn gevechten Tan Tan tussen beide komt. Bij het zien van zijn vechtstijl weet de moordenaar dat deze jongen iets met de ‘king of chefs’ te maken moet hebben. Tot zijn frustratie weet Tan Tan te ontsnappen. De moordenaar weet nu wel dat hij in de buurt is en dat het alleen nog maar een kwestie van tijd zal zijn voordat hij zijn doel bereikt heeft.

Wat verhaal betreft is de originaliteit erg ver te zoeken. Het gaat hier namelijk om een typische leerling meester verhaal. Maar zeg nu zelf dit zijn meestal wel de kung fu films die het lekkerst weg kijken. Eigenlijk is de simpelheid van het verhaal het enige minpunt van de film. Want ondanks het extreem lage budget loopt de film goed door en zit er een lekker variatie in hetgeen er getoond wordt. Dit zit hem dus niet in dure kostuums of mooie gebouwen want de zie je bijna niet in ‘Of cooks and kung fu’. De enige die er goed bij loopt is Chen San. Hij draagt een prachtige gewaad met allerlei kleuren en geborduurde draken. Wat het knappe is dat de film er hierdoor niet armoedig uit ziet. Dit verdient natuurlijk wel alle respect want om van weinig iets te kunnen maken kan niet iedereen. En dat dit meerdere malen fout gegaan is bij kung fu films is bekend. Waar het hoofdzakelijk om draait zijn gevechten en trainingen. En deze zijn absoluut van hoog niveau. Opvallend want normaal presteert Chen Siu Lung niet zo overdreven goed. In films als ‘Tai Chi shadow boxing’ en ‘Dynamite trio’ (Choreografie) zijn de gevechten erg traag en schiet het allemaal niet echt op. Maar hier is alles wat hij laat zien met een lekker tempo. Zijn bewegingen zien er goed uit maar zijn niet perfect. Dit zie je hoofdzakelijk terug als hij een vorm laat zien. In de gevechten merk je er niet zoveel van. Wat acrobatiek betreft komt hij ook erg goed uit de verf. Bijna al het denkbare komt voorbij met als hoogte punt een dubbel salto na het doen van een aantal flik flaks. Hij doet dit allemaal zelf en er is dus voorzover zichtbaar geen stunt dubbel gebruikt. Ga Hoi die zijn grootvader speelt is duidelijk een beter vechter. Zijn vorms zien er super strak uit en in combinatie met zijn uiterlijk is dit heerlijk om naar te kijken. Hij speelt een meester met de bekende witte haren en baard. De derde rol die er uitspringt wordt neergezet door Chen Shan. Hij zet een geweldige op wraak beluste moordenaar neer. Wat erg sterk gedaan is dat hij zijn gezicht tot het einde achter een rietenhoed weet te verstoppen. Zijn rol loopt als een rode draad door de film heen. Telkens zien we hem met iemand anders vechten om ze vervolgens met gemak te vermoorden. Tot het einde blijft het spannend waarom hij doet wat hij doet en wat zijn reden tot deze wraak is. De manier waarop deze spanning vastgehouden word is absoluut sterk en haalt het minimale verhaal toch wel weer iets om hoog. Zoals bij iedere old skool film ontbreekt natuurlijk ook de komedie niet. Deze is goed te verkroppen en er zit maar een heel klein stukje wat tegen het randje aan zit. Lee Kwan en Gam Ban zetten samen een ruzie tussen man en vrouw neer. Voor het verhaal is dit totaal niet relevant en het gene wat er volgt ook niet echt. Lee Kwan krijgt van zijn baas de opdracht om de ‘King of chefs’ te zoeken om op een feest te koken. Dit zijn stuk voor stuk allemaal overdreven typetjes. Duidelijk opvulling om de film naar de negentig minuten te krijgen maar niet storend voor het geheel. Voor mensen die zin hebben in een film met non-stop goeie kung fu is ‘Of cooks and kung fu’ absoluut een aanrader. Dit is absoluut een klassieker die veelte weinig waardering krijgt en dat mag best veranderen.

Beeld kwaliteit Matig (fullscreen)
Uitgever Hollywood east
Waardering          8,5/10 Met dank aan de Boudisque