Wanneer je via Kungfufilms.nl je aankoop bij CD-wow doet, pak je €  2,- korting. CD-wow staat vooral bekend om de lage prijzen, kwaliteit en correcte levering. Gebruik een van de links op de site en de korting is meteen van toepassing.

..

Ode to gallantry (1982)

Hap Haak Hang, Xia Ke Hang

Acteurs Kwok Choy EXTRA'S
Candy Wen Hsueh Erh - Behind the scene's photo gallery
Tang Ching - Trailer
Sun Chien - Biography & selected filography
Liu Hui Ling - Color stills & original poster
Regisseur Chang Cheh - The master: Chang Cheh
Speelduur 83 mins - Production notes
Prod. maatschappij Shaw brothers - Other releases

Basterd (Kwok Choy) is niet de meest slimme jongen. Hij woont zijn hele leven al samen met zijn moeder en is dus nogal wereld vreemd. Zijn moeder behandelde hem nooit echt met respect maar dit is iets wat hij nooit echt door had. Hij wist niet beter en nu ze opeens verdwenen is, mist hij haar ontzettend. Tot overmaat van ramp is hij verdwaald. Hij weet de weg terug niet meer en belandt in een grote stad. Hier is hij getuige van een vechtpartij tussen meerdere clans. Echt veel trekt hij zich hier niet van aan, hij heeft het drukker met het bemachtigen van een broodje. Als hij deze eindelijk heeft wil hij een stuk verder op gaan eten. Maar met zijn eerste hap bijt hij op iets hards. Er zit een zwart metalen teken in. Hij heeft totaal niet door dat dit is waar iedereen om het vechten is tot Yie Yanke (Wang Li) opeens ten tonele verschijnt. Hij is een mysterieuze kung fu held met extreme krachten. Teven beschoudt hij het als zijn taak de wereld te ontdoen van iedereen die slecht is. Het zwarte metalen teken wat in het broodje van Basterd zat is eigenlijk van hem. Jaren geleden had hij deze ergens verstopt. Hij maakte toen de belofte dat hij een opdracht zou vervullen van die gene die het teken bij hem terug zou brengen. Ondertussen heeft de vechtende menigte zich naar Basterd en Yie Yanke verplaatst. Iedereen vind dat Yie Yanke de opdracht van Basterd moet uitvoeren. Basterd weet echter niet en dan opeens sleept Yie Yanke hem mee naar een grot. De rest van de mensen lukt het niet om ze te volgen. In de grot leert Yie Yanke een speciale energie opwekkende techniek. Het enige wat hij hem niet leert is een manier om het te controleren. Basterd snapt er niets van hij voelt zich heel vreemd en Yie Yanke is verdwenen. Even lijkt het er op dat Basterd er aan dood zal gaan. Maar dan verschijnt Bei Haishi (Sun Chien) ten tonelen. Op het eerste gezicht ziet hij basterd voor zijn verdwenen leider aan. Hij heeft al vrij snel door dat hij de verkeerde voor zich heeft. Toch neemt hij de jongen mee naar zijn hoofdkwartier. Ook zijn bende staat namelijk op de lijst van Yie Yanke's slechte mensen. En de enige manier waarop hij iedereen in leven zal laten is als hun leider de schuld op zich zal nemen. Bei Haishi weet dat hij de verkeerde persoon heeft maar dit lijkt hem de perfecte manier om zijn eigen dood te voorkomen. Basterd heeft niets door van dit alles en doet zijn best om zijn nieuwe vriend te helpen.

Zoals bekend was regisseur Chang Cheh bijzonder gefascineerd door heldhaftige personages. Dit is als een rode draad terug te vinden in de enorme hoeveelheid films die hij maakte. Hoofdzakelijk waren de hoofdpersonages slimme en intelligente kerels. In 'Ode to gallantry' is dit net even anders. Kwok Choy speelt een dubbel rol. Hij is niet alleen de hoofdpersoon 'Basterd' maar tevens is hij ook een leider van een bende. Een personage die hij neerzet is niet echt slim. Hij heeft echter wel een enorm gevoel voor rechtvaardigheid en zal altijd naar een vredige en onzelfzuchtige oplossing zoeken. Dit is het personage waarmee Kwok Choy het meest te zien is. Hij doet dit op een overtuigende en bijzonder charmante manier. Opvallend is dat de jonge 'Basterd' niets van kung fu weet. Hij leert dit tijdens het verhaal van een vriendin. Door zijn extreme innerlijke kracht redt het het dus met een minimale kennis. Dit is goed terug te zien in zijn manier van vechten. Hij is wat houteriger en gebruikt hele aparte technieken. Het is compleet anders dan wat je eigenlijk normaal van hem gewend bent. Dit pakt absoluut goed uit en heeft een frisse en bijzonder manier van vechten als gevolg. Het andere personage wat hij neerzet is compleet het tegenovergestelde. Hier is hij verwend, arrogant en bijzonder zelfzuchtig. Dit personage komt helaas niet in actie. Geen Kwok Choy tegen Kwok Choy gevecht dus. Het aantal gevechten is eigenlijk helemaal niet hoog te noemen. Het draait allemaal meer om het verhaal en het mysterie wat dit met zich mee brengt. Dit wordt goed vast gehouden tot voorbij het midden van de film. Op zich is het plot niet heel erg spectaculair te noemen. Een groot deel van het verhaal is makkelijk te raden. Toch blijft het rondom de identiteit van 'Basterd' lang spannend. Ondanks de vele personages is de manier waarop alles ontwikkeld goed te volgen. Wang Li zet een prachtige oude meester neer. Het bijzondere van zijn personage is dat het niet echt vast te stellen is of hij nu goed of slecht is. En dit geldt eigenlijk voor iedereen in de film. Het blijven toch allemaal criminelen die bezig zijn hun eigen hachje te redden. Sun Chien voert zijn rol vrij eendimensionaal uit. Het grote pluspunt van zijn aanwezigheid komt eigenlijk pas in het eind gevecht. Want met de korte bijdrage die Chiang Sheng hier ook aanlevert begint het 'venoms' team aardig compleet te worden. Tevens is Cheng Tien Chi ook in actie te zien in dit gevecht. Hij staat zijn mannetje goed en het is eigenlijk heel jammer dat hij niet meer films met 'The venoms' gemaakt heeft. Voor het vrouwelijk schoon is actrice Candy When Hsue Erh van de partij. De aankleding is zoals altijd voor een jaren tachtig Shaw brothers film super. Veel gedetailleerde en mooie gebouwen alleen is er buiten totaal niet gefilmd. Het komt dus wel allemaal wat claustrofobie over maar ik denk niet dat ik hiermee wat nieuws aan het vertellen ben. Voor Chang Cheh was dit een van de laatste film die hij voor de studio's maakte. Het enige wat hij nog maakte in 1983 wat 'The weird man'. En dat is niet echt een film die goed ontvangen werd. Samen met 'Five element ninja's' was 'Ode to galantry' dus de laatste goede film die Chang Cheh maakte bij de Shaw's. Dit geeft de film toch wel een extra nostalgische waarde. Voor de rest is het een erg sfeervolle film met een speels Wu xia verhaaltje. Er hadden meer gevechten in gemogen, maar voor liefhebbers van Kwok Choy is 'Ode to gallantry' een absolute must have.

Natuurlijk zijn op deze dvd van Celestial de standaard extra's aanwezig. Trailers, foto galerijen van zowel 'Behind the scene's' als de gewone screencaps en biografieën van de hoofdrolspelers. Verder is er een documentaire bij gevoegd. The master: Chang Cheh: Een reportage van ongeveer achttien minuten over de legendarische regisseur Chang Cheh. Aan de hand van zijn film, archief beelden en diverse acteurs wordt er een profiel geschetst van wat deze man allemaal bereikt heeft. Mensen als John Woo, Andy Lau, David Chiang, Ti Lung en nog vele andere vertellen over hoe het was om met hem te werken. Een leuke introductie maar, ook hier, niet echt diepgaand over wie hij nu werkelijk was.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic)
Ondertiteling Engels / Chinees
Uitgever Intercontinantal video limited