Leung Kar Yan - Master & student: Interview met Liu Chia Yung
Chung Fat - Natural born killer: interview met Leung Kar Yan
Mars - Trailer gallery
Regisseur Liu Chia Yung -
Speelduur 92 min -
Prod. maatschappij Gar Bo films -

Ieder jaar spreken Lo Gwai (Sammo Hung) en Harpoen (Liu Chai Yung) af tijdens een jaarlijks festival. Dit doen ze al vijftien jaar en telkens weer eindigt het in een gelijk spel. Ook dit jaar gaan ze de confrontatie aan. Wederom is de uitkomst gelijk maar er lijkt ook wat anders aan de hand te zijn. De laatste slag die beide maakte had dodelijk kunnen zijn. Toch zetten ze hem niet door. Hierdoor raken beide heren nogal verward. Ze durven natuurlijk niet aan elkaar toe te geven dat ze in de loop der jaren elkaar als vriend zijn gaan zien. Er wordt wat geruzied en gescholden. In deze discussie wordt besloten beide een leerling te nemen. Aangezien deze elkaar niet kennen moet hier een duidelijke oordeel uit ontstaan. Deze kunnen elkaar wel de fatale slag toedienen. Beide gaan dus op zoek naar een leerling en Lo Gwai vind deze in Wing ( Liu Chia Yung). Alleen Wing denkt hier echter heel anders over. Hij wil helemaal geen kung fu van hem leren. Lo Gwai weet hier een praktische oplossing voor. Hij steekt het huis van Wing in brand en zorgt dat iedereen in zijn dorp zich tegen hem keert. Aangezien hij geen familie meer heeft hij niets meer om voor te leven. Uiteraard nodigt Lo Gwai hem meteen uit om bij hem te komen wonen en van hem kung fu te leren. Er zit voor Wing niet anders op dan ja te zeggen. Dit is namelijk de enige manier waarop hij een kans maakt op wraak. Dit omdat hij Lo Gwai nooit zou kunnen verslaan. Harpoen heeft het wat makkelijker. Hij vindt een leerling in de wat dommige Ah Yo (sammo Hung). Een jaar van zware en strenge trainingen gaat voorbij. Het jaarlijkse festival nadert en dat betekent dat ook de jaarlijkse confrontatie weer voor de deur staat. Beide meesters hebben hier natuurlijk niets over verteld tegen hun leerlingen. Lo Gwai verteld aan Wing dat hij nog ergens een broer heeft wonen dien erg behendig met de speer is. Deze roept meteen ‘mooi dan zal ik die even een bezoekje brengen’. Op deze manier lijkt het er op dat er dan bijna een einde zal komen aan hun eindeloze strijd.

Misschien niet een film met een geweldig uitgedacht verhaal, maar toch een heel sterke productie. Sammo Hung en Liu Chia Yung weten extreem flauwe humor te combineren met de beste gewapende gevechten ooit gefilmd. Speer tegen zwaard en werkelijk alles wat hier bij komt kijken passeert de revue. Het grappige is dat beide heren een dubbelhoofdrol spelen. Ze zetten zowel de leerling als de meester neer. Leuk, want ze wisselen op deze manier ook meteen van wapen. Waar de een dus de leerling is speelt de ander de meester en anders om. Een leuk maar tevens ook een noodzakelijke vondst. Soms zijn twee mensen zo aan elkaar gewaagd dat het onmogelijk is om dit over te brengen op iemand anders. Ze hadden exact het zelfde idee en konden dit eigenlijk alleen op deze manier tot uitvoering brengen. Dit ging hoofdzakelijk om de gevechten in de film. En dit kan je zien ook. Er wordt op bizarre wijze gegoocheld, gegooid en gevochten met de wapens. De bewegingen zijn super vloeiend en snel en de variatie ongelimiteerd. De chemie tussen dit tweetal is gewoon erg goed. Het acrobatische en sierlijke van Sammo Hung tegen het strakke en directe van Liu Chia Yung. Maar alles heeft natuurlijk zijn keerzijde. Hier tegen over staat namelijk een flinke dosis flauwe humor en een nogal oppervlakkig verhaal. De balans tussen humor en actie is gelukkig wel goed aanwezig. Alleen het niveau van de grappen ligt niet erg hoog. Het gaat van gekke bekken trekkerij tot bizarre karakters. Karl Maka zet een Japanse vechter neer die er maar weinig van bakt maar toch tot de beste wil behoren. Hij gaat opzoek naar het personage van Sammo Hung om hem uit te dagen. Deze speelt dit uit met een andere uitdager en als hij het genoeg vindt besluit hij zelf in te grijpen. Een melig gevecht wat meer om het grappige draait dan de actie. Dean Shek is natuurlijk ook van de partij. Zoals altijd weet hij zijn rol tot op het randje van de irritatie grens te brengen. Gekreun en de meest bizarre gezicht uitdrukkingen volgen elkaar in rap tempo op. Sammo Hung weet hem vrij snel het zwijgen op te leggen maar helaas is hij niet veel later weer terug. Natuurlijk krijgt hij er nog een keer van langs en dan is het over. Dit soort scènes worden naar mijn idee altijd als een soort opvulling gebruikt. Als een film de negentig minuten niet haalt dan gooien we er gewoon een stukje geïmproviseerd grappen maken in. De echte humor van de film zit hem in de korte opmerkingen die gemaakt worden. Sterke 'one liners' die bijzonder goed doorkomen in de ondertiteling. Hier valt smakelijk om te lachen. Vooral met de droge gezichtsuitdrukking van Sammo Hung die we er bij krijgen. Liu Chia Yung verdient absoluut een compliment voor de regie. Want kinderlijke grappen of niet het zit wel gewoon goed in elkaar. Het is dan misschien geen super grote productie maar je ziet wel dat er tijd en aandacht in gestoken is. De kostuums zijn goed verzorgd en er zit een lekkere variatie in de locaties. De manier waarop iedereen is opgemaakt ziet er goed en origineel uit. Voor het eindgevecht nemen Sammo Hung en Liu Chia Yung het tegen Leung Kar Yan op. Hij is een voortreffelijke schurk. Het gaat er dus ook keihard aan toe. Rake klappen in een wirwar van vuisten en benen. Zoals je eigenlijk al wel verwacht van een film met Sammo Hung zijn de gevecht wel iets versneld. Echt storend is dit niet want dit pas goed met het cartoonachtige karakter van de rest van de film. Ondanks alle flauwe grappen moet iedere zich zelf respecterende kung fu film liefhebber deze film gezien hebben. Gekkigheid dat in goede banen geleid wordt en super mooie gevechten. Het laatste is alleen al een reden om deze film te kijken want dit zal je zeker niet teleurstellen. Kortom een must see!

Zoals altijd is het weer een prachtige DVD geworden van Hongkong Legends. Het gebruikelijk Audio commentaar met Bey Logan ontbreekt natuurlijk niet. Hij is goed voorbereid en geeft erg veel informatie. Trailer gallery: Hierin vinden we de originele en de nieuwe Hongkong Legends trailer. Master & student: An interview with Liu Chia Yung: Een meer dan vijfentwintig minuten durend interview met Liu Chia Yung. Het gaat hier deels om het zelfde interview wat er op de 'Skinny tiger, fatty dragon' DVD te vinden is. De introductie en uitleg over het begin van zijn carrière is hetzelfde. Maar als dat allemaal besproken is krijgen we veel achtergrond informatie te horen van 'The odd couple'. Dit gaat natuurlijk vergezeld met de nodige beelden uit de film om het geen wat besroken is te ondersteunen. Verder praat Liu Chia Yung over de grote verschillen tussen het maken van een film nu en vroeger. Kortom een erg interessant interview. Natural born killer: An interview with Leung Kar Yan: Ongeveer twintig minuten lang en erg informatief. Leung Kar Yan praat over zijn eigen geschiedenis en natuurlijk over het maken van 'The odd couple'. Tevens schetst hij een mooi beeld van hoe zwaar het geweest moet zijn om in de jaren zeventig een kung fu film te maken. Om dit te doen legt hij duidelijk de verschillen tussen toen en nu uit. Vergezeld door beelden uit de film leg hij ook uit hoe hard sommige schoppen wel niet waren. Erg informatief in bijzonder om deze man eindelijk eens de verhalen te zien bevestigen.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1)
Ondertiteling Nederlands / Engels