Twee
beroemde zwaardvechters gaan met elkaar een duel aan om te bepalen wie
de beste is. Er wordt afgesproken dat ze het duel bij het huis van Miao
Yan Fung (Alex Man Chi-leung) zullen houden. Dit betekent dat Wu Yi-Dao
(Leung Kar Yan) op reis moet aangezien hij niet om de hoek woont. Samen
met zijn hoog zwangere vrouw begint hij aan de reis. Onderweg worden zij
aangevallen door een groep gemaskerde mannen. Met gemak weet hij ze te
verslaan en gaat onverstoord verder met zijn reis. Eenmaal aangekomen op
de plaats van bestemming begint het duel vrijwel onmiddellijk. Maar
tijdens het gevecht begint de vrouw van Wu Yi-Dao aan de bevalling en de
strijd word stop gezet. Een dag later is zijn zoon geboren en als Miao
Yan Fung hem komt feliciteren ontstaat er een gesprek waarin beide alle
geheimen van hun stijl prijs geven. Iets wat makkelijk kan want beide
heren zijn absoluut meester zwaardvechters en het zal dus ook niet om de
betere techniek gaan. Eerder komt het aan op de concentratie, want hij
die deze als eerste verliest zal het onderspit delven. Alle besproken
bewegingen worden door Wu Yi-dao z’n vrouw op papier vast gelegd en
bij elkaar gebonden als een boek. Niet veel later wordt het duel
voortgezet en die na een verhitte strijd eindigt in een gelijkspel.
Opeens stort Wu Yi-dao ten aarde. Al snel wordt het duidelijk dat hij
door een klein krasje van het zwaard van Miao Yua Fung vergiftigd is.
Iets wat door een onbekende persoon gedaan moet zijn want het respect
dat beide heren voor elkaar hadden was grenzeloos. En een daad van
verraad zoals deze zal nooit bij hem op komen. Zoals afgesproken zou
Miao Yan Fung de zorg van de pas geboren zoon op zich nemen. Alleen
iemand is hem voor en het kind is verdwenen als hij hem op wil halen.
Diep bedroeft begraaft Miao Yan Yung beide zwaarden en zweert de komende
tien jaar niet meer te trainen. Twintig jaar later is Wu Fei Er (Felic
Wong Yat Wa) eindelijk oud genoeg om de ware aard van de dood van zijn
vader te achterhalen. Zijn hele leven traint hij al uit het boek dat
zijn moeder voor hem schreef over de stijlen van zijn vader en Miao Yan
Fung. Zijn missie blijkt niet makkelijk want vanaf het moment dat hij
zich in de martial arts wereld begeeft belandt hij in een web van
intriges, bedrog en verraad.
De
omschrijving van het verhaal beslaat alleen de eerste twintig minuten.
Dit is ook de basis van het verhaal, maar daarna begint een strijd
tussen diverse clans, de regering en Wu Fei Er in het midden. Het
complete verhaal omschrijven zou bijna onmogelijk zijn aangezien het
gebaseerd is op een dik boek van Jing Yong’s genaamd ‘Flying Fox of
the Snowy Mountain’. Dit boek zorgde al eerder voor een dertig uur
durende tv serie en als je nagaat dat het hier naar ongeveer 90 minuten
vertaald hebben is dat best knap. Het verhaal wordt overzichtelijk
verteld en is dus ook goed te volgen ondanks de vele personages. Deze
blijven wel wat vlak doordat er natuurlijk weinig tijd overbleef om de
karakters goed uit te diepen. De cast verenigt het beste uit de Shaw
studio’s met het beste van de tvb acteurs. Nu ben ik zelf niet zo
thuis in het tvb gebeuren maar Leung Kar Yan en Hui Ying Hung zijn in
mijn ogen niet de minste. Beide acteurs zorgen voor een geweldige
prestatie op het martial arts gebied met Alex Man Chi-leung en
Felix Wong Yat Wa er niet ver achter. Voor een Wuxia film zijn de
gevechten erg goed uitgewerkt. Normaal wordt er veel met camerahoeken en
snelle montage gewerkt, maar hier krijg je soms duidelijk de echte
vaardigheid van de acteurs te zien. Alleen dit is niet continue het
geval, want er wordt erg veel gebruik gemaakt van touwtjes en het
versnellen van de beelden. Voor het laatste moet je wel goed opletten,
want dit is erg goed gedaan en bijna niet te zien. Er zit veel variatie
in de gevechten en het absolute hoogte punt is wel de confrontatie op de
wijnpotten. Hui Ying Hung levert een strijd tegen de leider van een clan
op potten waarbij de eerste die de grond raakt verloren heeft. Een
kunstwerkje met verrassende momenten en enorm geschikt om regelmatig
terug te kijken. Maar dit is niet het enige mooie gevecht. Werkelijk
alles is vertegenwoordigd van bewapende tot vuist gevechten naar
stiekeme vergiftigingen. De sfeer is mysterieus, maar houdt toch
redelijk de voetjes op de grond. Er wordt eigenlijk een beetje tussen
realiteit en fantasie heen en weer gesprongen. En de balans tussen deze
twee is erg goed gevonden. Zoals altijd is alles weer tot in de puntjes
verzorgt. De gehele film ziet er goed uit en de diverse buiten locaties
worden aangevuld door studiowerk. Deze studio sets zijn zo uitgewerkt
dat er bijna geen decor achtergronden te zien zijn. Voor die gene die
van mooie wapens houden worden er door Leung Kar Yan en Alex Man
Chi-leung prachtige zwaarden gehanteerd tijdens hun confrontaties. Het
totaal pakket vormt een enorm geslaagd geheel dat zowel de echte kung fu
fan als de Wuxia liefhebber tevreden zal stellen
Copyright
kungfufilms.nl (2003) |