Wang Lung Wei - Behind-the-scene photo's & color stills
Leung Kar Yan - Original trailer & new trailer
Jenny Tsang - Other releases
Chan Wai Lau - Biography & selected filmography
Regisseur Chang Cheh, Wu Ma - Original poster
Speelduur 96 mins - Porduction notes

Het gedonder begint als Zhong Jian (Fu Sheng) een dame in nood te hulp schiet. Hij onderschat zijn tegenstander en raakt hierbij lelijk gewond. De dame is hem erg dankbaar maar verder kijkt iedereen in zijn omgeving hem met de nek aan. Ze vinden dat hij maar eens moet ophouden met vechten. Zijn gedrag brengt volgens hun alleen maar mensen in gevaar. Zhong Jian snapt hier niets van. Het enige moment waarop hij vecht is als er iemand in gevaar is. Dit is volgens hem een nobel doel en het is niet zo dat hij onschuldige mensen aanvalt. Zelfs zijn kung fu leraar vindt het genoeg en weigert hem nog verder les te geven. Door deze beslissing stort de wereld van Zhong Jian compleet in. Kung fu is zijn leven en hij zou niet weten wat hij zonder moet. Maar het leven gaat door en de problemen ook. Als iedereen in een restaurant toekijkt hoe een man beroofd wordt, grijpt Zhong Jian in. Zonder enige problemen wint hij het gevecht dat volgt. Maar als hij later naar huis loopt wordt hij opgewacht door de grote baas (Wang Lung Wei). De jonge Zhong Jian is totaal niet opgewassen tegen deze doorgewinterde gangster. Het lijkt er dus ook al snel op dat hij vreselijk gaat verliezen. Gelukkig is het zijn leraar die tussenbeide komt. Uit respect Zhong Jian leraar laat hij ze gaan. Maar het is natuurlijk overduidelijk dat het verhaal hiermee niet af is. Zhong Jian wordt naar de bergen gebracht waar hij bij een oude monnik kan gaan wonen. Hier is het de bedoeling dat hij een speciale kung fu stijl gaat leren genaamd Choy Lay Fut. Zijn leraar gaat terug naar de stad om daar zijn spullen te pakken en ergens anders zijn leven opnieuw op te bouwen. Ook hij weet dat de gangsters hem niet met rust zullen laten. Alleen zijn vlucht wordt opgemerkt en erg ver komt hij dus niet. Dit nieuws bereikt Zhong Jian pas als zijn training voltooid is. Verbitterd keert hij terug. De enige man die hem echt begreep is dood en dit zit hem natuurlijk niet lekker.

Wederom een Shaw kung fu film van de hand van meester regisseur Chang Cheh. De verantwoordelijkheid voor deze film lag echter niet helemaal bij hem alleen want Wu Ma was zijn mede regisseur. Twee kapiteins op een schip betekent over het algemeen niet echt veel goeds. Maar bij 'The new Shaolin boxers' pakt dit erg goed uit. Voor het duo was dit natuurlijk niet de eerste film die ze samen maakten. Eerder maakten ze samen films als 'Shaolin temple', 'Seven man army' en 'Magnificent wanderers'. Ze waren dus al redelijk op elkaar ingespeeld en hun stijl is bijna gelijk. Fu Sheng speelt wederom een rol die hem op het lijf geschreven is. Hij is een goede vechter maar erg naïef als persoon. Wat alleen anders is dan in zijn gebruikelijke rollen is dat hij redelijk intelligent is. En dat is trouwens niet het enige wat afwijkt. Een ander heel belangrijk punt is namelijk de gebruikte kung fu stijl. Zo wordt er in de meeste kung fu films een mix van Hung Gar, Wing Chun en Peking opera kung fu gebruikt. Maar nu is het een keer de beurt aan het Choy Lay Fut. Een stijl die zich onderscheidt door het vele gebruik van grote bewegingen met de armen. We krijgen dus ook een aantal keer wat vormen te zien. Hierbij horen ook de dubbele zwaarden en Fu Sheng weet deze met overtuiging te hanteren. Als tegenstander heeft hij de ultieme Shaw brothers schurk Wang Lung Wei. Deze is zoals altijd erg imposant. Als hij vecht is er altijd een mannetje bij hem in de buurt die een mysterieus koffertje met zich meedraagt. Hierin verbergt hij iets waar alleen zijn slachtoffers over kunnen vertellen. Een andere bekende in een redelijke grote rol is Leung Kar Yan. Hij speelt een tweederangs gangster en komt aardig wat in actie. Ondanks dat dit redelijk aan het begin van zijn carrière is, is zijn kenmerkende stijl al aanwezig. Met de gevechten is het dus allemaal prima in orde. Op zich zit het verhaal ook goed in elkaar. Details worden goed toegelicht. Fu Sheng heeft zelfs een heuse baan als bestuurder van een koets. Op goede wijze worden er emoties los gemaakt. Zo wordt het personage van Fu Sheng helemaal verkeerd begrepen. Dit maakt hem erg eenzaam en dit wordt dus ook goed uitgebuit. Vooral de dorpelingen moeten het ontgelden. Hun laffe houding wordt dus ook behoorlijk aangedikt. Helemaal als een van de 'nette'  jongens van de stad een meisje in gevaar brengt. Hierdoor krijgt een film een redelijk drama karakter en dit is natuurlijk precies waar Chang Cheh een meester in is. Helaas gaat dit wel ten koste van de trainingen. Zo wordt de rol van Chan Wai Lau, die de meester van wie Fu Sheng les krijgt neerzet maar amber uitgelicht. Erg veel dialoog heeft hij dus niet. Ook heeft deze leraar nog een leerling en deze heeft niet eens een introductie. Hij is daar gewoon en is na een vorm ook weer verdwenen. Het Choy Lay Fut in de film had op dit punt dus ook best wat meer uitgelicht mogen worden. Helaas een gemiste kans maar we krijgen hier eigenlijk wel genoeg voor terug. Hetgeen er geleerd is komt duidelijk in het eindgevecht terug en dat is natuurlijk ook wat waard. Zoals je mag verwachten is de aankleding dik in orde. Mooie sets, prachtige beelden die ondersteund worden door terugkerende deuntjes. Hier komt ook nog eens een meeslepend verhaal bij dat iets minder zwaar als 'Disciples of Shaolin' is. En dit maakt 'The new Shaolin boxers' tot één van de klassiekers van de Shaw studio's. Een absolute 'must see' voor liefhebbers van Fu Sheng want dit is zeker een van zijn beste films.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamophic)
Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital )
Waardering          9,5/10