|
Het gedonder begint als
Zhong Jian (Fu Sheng) een dame in nood te hulp schiet. Hij onderschat
zijn tegenstander en raakt hierbij lelijk gewond. De dame is hem erg
dankbaar maar verder kijkt iedereen in zijn omgeving hem met de nek aan.
Ze vinden dat hij maar eens moet ophouden met vechten. Zijn gedrag
brengt volgens hun alleen maar mensen in gevaar.
Zhong Jian
snapt hier niets van. Het enige moment waarop hij vecht is als er iemand
in gevaar is. Dit is volgens hem een nobel doel en het is niet zo dat
hij onschuldige mensen aanvalt. Zelfs zijn kung fu leraar vindt het
genoeg en weigert hem nog verder les te geven. Door deze beslissing
stort de wereld van
Zhong Jian
compleet in. Kung fu is zijn leven en hij zou niet weten wat hij zonder
moet. Maar het leven gaat door en de problemen ook. Als iedereen in een
restaurant toekijkt hoe een man beroofd wordt, grijpt
Zhong Jian
in. Zonder enige problemen wint hij het gevecht dat volgt. Maar als hij
later naar huis loopt wordt hij opgewacht door de grote baas (Wang Lung
Wei). De jonge
Zhong Jian
is totaal niet opgewassen tegen deze doorgewinterde gangster. Het lijkt
er dus ook al snel op dat hij vreselijk gaat verliezen. Gelukkig is het
zijn leraar die tussenbeide komt. Uit respect
Zhong Jian
leraar laat hij ze gaan. Maar het is natuurlijk overduidelijk dat het
verhaal hiermee niet af is.
Zhong Jian
wordt naar de bergen gebracht waar hij bij een oude monnik kan gaan
wonen. Hier is het de bedoeling dat hij een speciale kung fu stijl gaat
leren genaamd Choy Lay Fut. Zijn leraar gaat terug naar de stad om daar
zijn spullen te pakken en ergens anders zijn leven opnieuw op te bouwen.
Ook hij weet dat de gangsters hem niet met rust zullen laten. Alleen
zijn vlucht wordt opgemerkt en erg ver komt hij dus niet. Dit nieuws
bereikt Zhong
Jian pas als
zijn training voltooid is. Verbitterd keert hij terug. De enige man die
hem echt begreep is dood en dit zit hem natuurlijk niet lekker.
Wederom een Shaw kung
fu film van de hand van meester regisseur Chang Cheh. De
verantwoordelijkheid voor deze film lag echter niet helemaal bij hem
alleen want Wu Ma was zijn mede regisseur. Twee kapiteins op een schip
betekent over het algemeen niet echt veel goeds. Maar bij 'The new
Shaolin boxers' pakt dit erg goed uit. Voor het duo was dit natuurlijk
niet de eerste film die ze samen maakten. Eerder maakten ze samen films
als 'Shaolin temple', 'Seven man army' en 'Magnificent wanderers'. Ze
waren dus al redelijk op elkaar ingespeeld en hun stijl is bijna gelijk.
Fu Sheng speelt wederom een rol die hem op het lijf geschreven is. Hij
is een goede vechter maar erg naïef als persoon. Wat alleen anders is
dan in zijn gebruikelijke rollen is dat hij redelijk intelligent is. En
dat is trouwens niet het enige wat afwijkt. Een ander heel belangrijk
punt is namelijk de gebruikte kung fu stijl. Zo wordt er in de meeste
kung fu films een mix van Hung Gar, Wing Chun en Peking opera kung fu
gebruikt. Maar nu is het een keer de beurt aan het Choy Lay Fut. Een
stijl die zich onderscheidt door het vele gebruik van grote bewegingen
met de armen. We krijgen dus ook een aantal keer wat vormen te zien.
Hierbij horen ook de dubbele zwaarden en Fu Sheng weet deze met
overtuiging te hanteren. Als tegenstander heeft hij de ultieme Shaw
brothers schurk Wang Lung Wei. Deze is zoals altijd erg imposant. Als
hij vecht is er altijd een mannetje bij hem in de buurt die een
mysterieus koffertje met zich meedraagt. Hierin verbergt hij iets waar
alleen zijn slachtoffers over kunnen vertellen. Een andere bekende in
een redelijke grote rol is Leung Kar Yan. Hij speelt een tweederangs
gangster en komt aardig wat in actie. Ondanks dat dit redelijk aan het
begin van zijn carrière is, is zijn kenmerkende stijl al aanwezig. Met
de gevechten is het dus allemaal prima in orde. Op zich zit het verhaal
ook goed in elkaar. Details worden goed toegelicht. Fu Sheng heeft zelfs
een heuse baan als bestuurder van een koets. Op goede wijze worden er
emoties los gemaakt. Zo wordt het personage van Fu Sheng helemaal
verkeerd begrepen. Dit maakt hem erg eenzaam en dit wordt dus ook goed
uitgebuit. Vooral de dorpelingen moeten het ontgelden. Hun laffe houding
wordt dus ook behoorlijk aangedikt. Helemaal als een van de 'nette'
jongens van de stad een meisje in gevaar brengt. Hierdoor krijgt een
film een redelijk drama karakter en dit is natuurlijk precies waar Chang
Cheh een meester in is. Helaas gaat dit wel ten koste van de trainingen.
Zo wordt de rol van Chan Wai Lau, die de meester van wie Fu Sheng les
krijgt neerzet maar amber uitgelicht. Erg veel dialoog heeft hij dus
niet. Ook heeft deze leraar nog een leerling en deze heeft niet eens een
introductie. Hij is daar gewoon en is na een vorm ook weer verdwenen.
Het Choy Lay Fut in de film had op dit punt dus ook best wat meer
uitgelicht mogen worden. Helaas een gemiste kans maar we krijgen hier
eigenlijk wel genoeg voor terug. Hetgeen er geleerd is komt duidelijk in
het eindgevecht terug en dat is natuurlijk ook wat waard. Zoals je mag
verwachten is de aankleding dik in orde. Mooie sets, prachtige beelden
die ondersteund worden door terugkerende deuntjes. Hier komt ook nog
eens een meeslepend verhaal bij dat iets minder zwaar als 'Disciples of
Shaolin' is. En dit maakt 'The new Shaolin boxers' tot één van de
klassiekers van de Shaw studio's. Een absolute 'must see' voor
liefhebbers van Fu Sheng want dit is zeker een van zijn beste films.
Copyright
kungfufilms.nl (2006) |