Fu Sheng - Trailer
Liu Yung - Color stills
Shih Szu - Biography & selected filmography
Regisseur Chang Cheh - Original poster
Speelduur 106 - Production notes
Prod. maatschappij Shaw brothers - other releases

Het is 1937 en de Japanners hebben net Sjanghai in genomen. Het enige wat de Chinese marine kan doen is machteloos toe kijken. Toch willen ze graag wat doen om de Japanse moraal te breken. Een kleine torpedo boot onder leiding van Hu Jing Duan (Chi Kuan Chun) word dus ook belast met een speciale missie. Ze krijgen de opdracht om het Japanse vlaggenschip de Izuma te laten zinken. Vol trost accepteren ze de missie. De hele boot wordt gecamoufleerd als vissersboot en ze zetten koers naar Sjanghai. Maar als ze midden in de nacht aankomen worden ze al snel opgemerkt. De boot wordt opgeblazen maar de bemanning komt met de schrik vrij. Dit is een behoorlijke terugslag voor de missie maar de bemanning laat zich niet afstompen. Gelukkig woont de vrouw van Hu Jing Duan in Sjanghai en kunnen ze in zijn huis onderdak vinden. Vanuit deze basis besluiten ze hun missie verder te coördineren. Via via komen ze in contact met een plaatselijke gangster genaamd Song (David Chiang). Deze lijkt erg goed bevriend te zijn met de Japanners. Toch willen ze de gok wagen om hem om hulp te vragen. Ze moeten namelijk kosten wat kost aan boord zien te komen van de Izuma. Dit is de enige manier waarop ze het schip tot zinken kunnen brengen. Ondanks dat hun superieure de missie geen kans van slagen geeft en ze terug roept zetten ze toch door. Dit ondanks dat ze weten dat waarschijnlijk niemand van hen levend terug zal komen.

In totaal werkte er drie regisseurs aan 'Naval commando's'. Dit waren Lau Wai Ban, Wu Ma en Chang Cheh. Natuurlijk is het de laatste die het meeste naar voren geschoven word. Maar om nu te zeggen dat de film echt zijn handels merkt draagt zou niet helemaal correct zijn. Het dramatische zit er wel in maar de echte mannelijke verbroedering word een beetje verwaarloost. Dit is natuurlijk wel iets wat je verwacht in een van zijn films. Toch is 'Naval commandos' zeker de moeite waard. Alles de openingsscène is iets wat je niet vaak in een Hongkong film tegenkomt. We beginnen namelijk voor de kust van China met een stuk of drie mariene schepen. Vervolgens word er een oefening gestart. Er komen diverse kleien bootjes te voorschijn die richting de kust varen. Wat volgt zijn een grote groep militaire die de kust bestormen terwijl er aan alle kanten bommen in slaan. Dit ziet er allemaal erg realistische uit. Het zou dus ook niet verwonderlijk zijn als het hier om beelden van een echte marine oefening gaat. Ander zou het simpel weg niet te betalen geweest zijn. Daarna blijven we nog heel even in de marine sfeer maar langzaam maar zeker ebt dit steeds meer naar de achtergrond. Wat we hier voor terug krijgen is een gangsterachtige in een setting zoals je die wel vaker in een kung fu film ziet. Niet heel erg traditioneel allemaal. Het is meer een mengsel van de modernere jaren veertig en Japanse militaire. Maar dat de film een hoog budget had zie je er meteen in terug. Later komt er wel weer een stuk terug wat vergelijkbaar met het begin. Alleen dit voelt wel alsof het er even tussen gezet is. Zoals wel bekend komen de sets van de Shaw brothers altijd wat klinische over. Als je dan opeens moet overschakelen naar naar de openzee met echte schepen is de stap nogal groot. Gelukkig word dit enigszins goed gemaakt door neerstortende plastic vliegtuigen en onploffende miniatuur schepen. Natuurlijk wel begrijpelijk want je blaast niet zomaar even tien vliegtuigen op voor een film. Het lijtk me namelijk niet dat directeur Run Run Shaw met deze onnodige kosten akkoord was gegaan. Het is dan dus ook behoorlijk verbazingwekkend dat er uiteindelijk wel een echt schip in vlammen gaat. Er kan dus ook gezecht worden dat er voldoende te zien is in 'Naval commados'. En dit is niet alleen qua grote van de productie. Ook de acteurs bestaan namelijk uit grote namen. Chi Kuan Chun deelt samen met Liu Yung de hoofdrol. Liu Yung zet zijn personage erg krachtig neer. Chi Kuan Chun daarin tegen is erg terug houdend in zijn spel. Zijn afgetrainde lichaam maakt dit wel een beetje goed maar het had beter gekund. David Chiang is zoals altijd erg sterk. Erg veel valt er niet op hem aan te merken en zijn rol doet een beetje denken aan die uit 'Boxer from Shantung'. Als maatje wijkt Fu Sheng bijna nooit van zijn zijde. Maar opvallend is dat Fu Sheng in het begin heel ander speelt dan we van hem gewent zijn. Normaal is hij altijd een ondoordachte praatjes maker. Maar hier is hij een stoere en stugge gangster waar iedere respect voor heeft. Althans dat is hij in het begin. Langzaam maar zeker komt hij toch weer terug in zijn oude patroon. Dit is misschien te wijten aan het feit dat er meerdere regisseurs aan de film werkte. Want het laatste is precies zoals Chang Cheh hem altijd neerzet. Verder zijn Kwok Choy, Chaing Sheng en Lu Feng die een niet geheel onbelangrijke rol hebben. Het was een jaar voor hun grote doorbraak met 'Five venoms' en ze doen dus ook nog niet wat we graag van ze zien. Hoofdzakelijk zijn het ook Chi Kuan Chun, Fu Sheng en Tong Yim Chaan die voor de betere gevechten zorgen. Maar omdat er nog niet genoeg helden in de film zaten werd er ook voor Ti Lung een rol gecreëerd. Echt wat met het verhaal heeft zijn stuk dus ook niet te maken. Hij is namelijk een kapitein in de tweede zeeslag en heeft dus ook weinig interactie met de rest. Ondanks dit zit het verhaal prima in elkaar en kijkt de film makkelijk weg. Het had misschien iets vlotter gemogen op sommige punten. Maar als je interesse heb in dramatische actie film waarin patriottische zelf opoffering een belangrijke rol speelt dan weet ik zeker dat dit een film voor jou is.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Mono)
Uitgever Intercontinantal video limited