Intira Jaroenpura - n.v.t.
Pramoto Suksatit -
Pracha Thwanongfia -
Manit Meekaewjaroen -
Regisseur Nonzee Nimibutr -
Speelduur 97 min -

Het lijkt er op dat het voor Mak (Winai Kraibutr) en Nak (Intira Jaroenpura) niet meer stuk kan. Ze hebben de liefde voor elkaar, een prachtig huis en verwachten hun eerste kindje. Deze droom wordt alleen opeens ruw verstoord als Mak opgeroepen wordt om te vechten in een oorlog. Nak belooft trouw op hem te zullen wachten op dezelfde plek als dat ze afscheid namen. Dit wachten wordt alleen veel langer dan verwacht. Mak raakt gewond aan zijn schouder. Hij geneest heel slecht en de wond wordt een pijnlijke ontsteking. Dit wordt zelfs zo erg dat het er op lijkt dat hij er aan dood zal gaan. Het ziekenhuis weet zich geen raad meer met hem en dus besluiten ze hem naar een Boedistische tempel te brengen. Hier wordt hij goed verpleegt door de hoogste monnik en het lijkt er op dat er vooruitgang in zijn situatie begint te komen. Al die tijd is het enige waar hij aandenkt herenigt te worden met zijn vrouw en misschien wel zijn pas geboren kind. Er gaat nog heel wat tijd voorbij de monniken hem fit genoeg vinden en hij naar huis mag. Voordat hij echt weg mag wordt hij nog even bij de hoofdmonnik geroepen. Deze verteld hem dat hij na dit miraculeuze herstel er beter aan zou doen om een monnik te worden. De goden hebben namelijk zo’n grote dienst bewezen dat hij ze niet kan negeren. Mak neemt het advies in acht maar de liefde voor Nak is te groot. Hij wil na al die tijd naar huis om zijn vrouw en kind te zien. Als hij thuis aankomt staat Nak op hem te wachten zoals belooft. Hij springt haar in de armen om haar liever niet meer los te laten. Dagen gaan voorbij en Nak zorgt goed voor haar man. Ze dient hem alsof hij een god is en ze ieder moment weg zou kunnen gaan. Langzaam maar zeker begint Mak het wat vreemd te vinden dat iedereen uit het dorp bij hem uit de buurt blijft. Als hij uiteindelijk in contact komt met een oude vriend verteld deze hem iets over Nak wat hij weigert te geloven. Zijn wereld stort in en er gebeuren plotseling allerlei vreemde dingen.

Gebaseerd op een Thaise legende die bij iedereen in Thailand bekend is. Er zijn zelfs diverse altaren te vinden door het land die de geest Mae Naak rustig zouden moeten houden. Het verhaal is in de loop der jaren al minsten elf keer verfilmd en is telkens weer een enorm succes. Op deze manier blijft iedere nieuwe generatie bekend met dit klassieke verhaal. Moeders halen er zelfs hun voordeel uit als de kinderen niet willen luisteren. Ze bidden tot Mae Naak om hun ongehoorzame kinderen te straffen. En het gaat hier niet om een halve maatregelen zoals bij ons bijvoorbeeld de zak van sinterklaas. Er wordt verteld dat haar geest hun nek zal breken en hun hoofd op zal eten met chili saus. Bij ons westerlingen is het verhaal dus niet zo bekend. Op zich is het dus ook het beste deze film te bekijken met zo min mogelijk info. Dit maakt het voor mij weer extra lastig om een helder beeld te schetsen van wat je mag verwachten. Mocht het eerder genoemde je dus aanspreken is het handiger om de film gewoon te kijken en niet verder te lezen. Het verhaal speelt zich ergens rond 1850 af in de bossen rond Bangkok. Ondanks dat het verhaal toch aardig neigt naar horror heeft de regisseur voor deze versie besloten het romantische thema meer naar voren te brengen. Niet geheel vreemd want een vrouw die zelfs de dood negeert om bij haar man te zijn is natuurlijk het toppunt van romantiek. Niet helemaal fris natuurlijk maar wel romantisch. Toch zitten er wel wat horror elementen in maar echt eng wordt het niet. Het is eerder een beetje spookachtig te noemen. Er zitten wat schrikeffecten in en wat beangstigende beelden. Hoofdzakelijk is het allemaal erg mysterieus te noemen. Er wordt erg veel met de natuur gewerkt en alles wat hierin te vinden is. Dieren, planten, rivieren en van alles en nog wat worden dus ook uitgebreid in beeld gebracht. De opbouw hierin is dus ook redelijk bijzonder. Voorbij trekkende wolken, een opvliegende vogel en dat de rust van een eeuwen oude boom. Maar regisseur Nonzee Nimibutr ook erg mee speelt is schaduw. Het is dus ook visueel een prachtige film geworden. Verder vind ik het helaas allemaal een beetje mat. De emoties komen wat moeilijk over. Toch denk ik dat dit meer aan de taal barrière ligt dan aan de acteurs. Het acteerwerk is gewoon van goed niveau. Het komt alleen een beetje zeurderig over en lijkt in herhaling te vallen. Het verhaal wordt op een wat trage manier verteld. Helemaal als er echt duidelijk is wat er nu aan de hand is want dan valt het mysterie weg en het eigenlijk wel duidelijk wat er gaat gebeuren. Gelukkig zijn de rituelen die volgen interessant genoeg om te boeien. Dit wordt nog eens versterkt door de acteur die deze monniken gestalte geven. Dit zijn echt de meest vreemd uitziende oude mannetjes. Aan flaporen en verfrommelde gezichten geen gebrek dus. ‘Nang Nak’ brengt op prachtige wijze een Thaise legende tot leven. De beelden zijn super maar het verhaal wordt wat saai in het laatste half uur. En een ding is alleen zeker een horror film met zoveel romantiek kom je niet iedere dag tegen.

Geluid kwaliteit Goed (Dolby 2.0 & 5.1)
Ondertiteling Nederlands / Frans
Taal Thais