Het lijkt er op dat het voor
Mak (Winai Kraibutr) en Nak (Intira Jaroenpura) niet meer stuk kan. Ze
hebben de liefde voor elkaar, een prachtig huis en verwachten hun eerste
kindje. Deze droom wordt alleen opeens ruw verstoord als Mak opgeroepen
wordt om te vechten in een oorlog. Nak belooft trouw op hem te zullen
wachten op dezelfde plek als dat ze afscheid namen. Dit wachten wordt
alleen veel langer dan verwacht. Mak raakt gewond aan zijn schouder. Hij
geneest heel slecht en de wond wordt een pijnlijke ontsteking. Dit wordt
zelfs zo erg dat het er op lijkt dat hij er aan dood zal gaan. Het
ziekenhuis weet zich geen raad meer met hem en dus besluiten ze hem naar
een Boedistische tempel te brengen. Hier wordt hij goed verpleegt door
de hoogste monnik en het lijkt er op dat er vooruitgang in zijn situatie
begint te komen. Al die tijd is het enige waar hij aandenkt herenigt te
worden met zijn vrouw en misschien wel zijn pas geboren kind. Er gaat
nog heel wat tijd voorbij de monniken hem fit genoeg vinden en hij naar
huis mag. Voordat hij echt weg mag wordt hij nog even bij de hoofdmonnik
geroepen. Deze verteld hem dat hij na dit miraculeuze herstel er beter
aan zou doen om een monnik te worden. De goden hebben namelijk zo’n
grote dienst bewezen dat hij ze niet kan negeren. Mak neemt het advies
in acht maar de liefde voor Nak is te groot. Hij wil na al die tijd naar
huis om zijn vrouw en kind te zien. Als hij thuis aankomt staat Nak op
hem te wachten zoals belooft. Hij springt haar in de armen om haar
liever niet meer los te laten. Dagen gaan voorbij en Nak zorgt goed voor
haar man. Ze dient hem alsof hij een god is en ze ieder moment weg zou
kunnen gaan. Langzaam maar zeker begint Mak het wat vreemd te vinden dat
iedereen uit het dorp bij hem uit de buurt blijft. Als hij uiteindelijk
in contact komt met een oude vriend verteld deze hem iets over Nak wat
hij weigert te geloven. Zijn wereld stort in en er gebeuren plotseling
allerlei vreemde dingen.
Gebaseerd op een Thaise legende die bij
iedereen in Thailand bekend is. Er zijn zelfs diverse altaren te vinden
door het land die de geest Mae Naak rustig zouden moeten houden. Het
verhaal is in de loop der jaren al minsten elf keer verfilmd en is
telkens weer een enorm succes. Op deze manier blijft iedere nieuwe
generatie bekend met dit klassieke verhaal. Moeders halen er zelfs hun
voordeel uit als de kinderen niet willen luisteren. Ze bidden tot Mae
Naak om hun ongehoorzame kinderen te straffen. En het gaat hier niet om
een halve maatregelen zoals bij ons bijvoorbeeld de zak van sinterklaas.
Er wordt verteld dat haar geest hun nek zal breken en hun hoofd op zal
eten met chili saus. Bij ons westerlingen is het verhaal dus niet zo
bekend. Op zich is het dus ook het beste deze film te bekijken met zo
min mogelijk info. Dit maakt het voor mij weer extra lastig om een
helder beeld te schetsen van wat je mag verwachten. Mocht het eerder
genoemde je dus aanspreken is het handiger om de film gewoon te kijken
en niet verder te lezen. Het verhaal speelt zich ergens rond 1850 af in
de bossen rond Bangkok. Ondanks dat het verhaal toch aardig neigt naar
horror heeft de regisseur voor deze versie besloten het romantische
thema meer naar voren te brengen. Niet geheel vreemd want een vrouw die
zelfs de dood negeert om bij haar man te zijn is natuurlijk het toppunt
van romantiek. Niet helemaal fris natuurlijk maar wel romantisch. Toch
zitten er wel wat horror elementen in maar echt eng wordt het niet. Het
is eerder een beetje spookachtig te noemen. Er zitten wat schrikeffecten
in en wat beangstigende beelden. Hoofdzakelijk is het allemaal erg
mysterieus te noemen. Er wordt erg veel met de natuur gewerkt en alles
wat hierin te vinden is. Dieren, planten, rivieren en van alles en nog
wat worden dus ook uitgebreid in beeld gebracht. De opbouw hierin is dus
ook redelijk bijzonder. Voorbij trekkende wolken, een opvliegende vogel
en dat de rust van een eeuwen oude boom. Maar regisseur
Nonzee Nimibutr ook
erg mee speelt is schaduw. Het is dus ook visueel een prachtige film
geworden. Verder vind ik het helaas allemaal een beetje mat. De emoties
komen wat moeilijk over. Toch denk ik dat dit meer aan de taal barrière
ligt dan aan de acteurs. Het acteerwerk is gewoon van goed niveau. Het
komt alleen een beetje zeurderig over en lijkt in herhaling te vallen.
Het verhaal wordt op een wat trage manier verteld. Helemaal als er echt
duidelijk is wat er nu aan de hand is want dan valt het mysterie weg en
het eigenlijk wel duidelijk wat er gaat gebeuren. Gelukkig zijn de
rituelen die volgen interessant genoeg om te boeien. Dit
wordt nog eens versterkt door de acteur die deze monniken gestalte
geven. Dit zijn echt de meest vreemd uitziende oude mannetjes. Aan
flaporen en verfrommelde gezichten geen gebrek dus. ‘Nang Nak’ brengt op
prachtige wijze een Thaise legende tot leven. De beelden zijn super maar
het verhaal wordt wat saai in het laatste half uur. En een ding is
alleen zeker een horror film met zoveel romantiek kom je niet iedere dag
tegen. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |