Park Sang Myun - Making of
Jae Mo Ahn - Music clip
In Kwon Kim - Theatrical trailer
Eun Ju Choi - Tv-spot
Regisseur Jin Gyu Cho - Photo gallery
Speelduur 108 mins - Cast & crew filmografie

Het mag gezegd worden dat het een nogal uitzonderlijke situatie is. Want een vrouw als tweede baas van een maffia organisatie komt niet al te vaak voor. Maar Eun Jin (Shun Eu Kyung) is natuurlijk een bijzonder geval. Jaren geleden nam ze het helemaal alleen op tegen een tot de tanden gewapende bende. Sindsdien heeft ze het respect van iedereen. Er is niemand die het tegen haar op durft te nemen. Ze regeert met harde hand en deinst dus ook zeker niet terug voor een gevecht. Dit gaat natuurlijk wel behoorlijk ten koste van haar vrouwelijkheid. Op dit gebied is ze dus behoorlijk wereldvreemd. Daarom komt de opmerking dat ze wil trouwen voor iedereen ook compleet uit het niets. Maar ze doet dit ook niet voor zichzelf. Haar zus is de enige om wie ze geeft. En nu die door kanker niet lang meer te leven heeft wil ze alles doen om haar gelukkig te maken. Alleen waar haal je zo even een man vandaan. Niemand is natuurlijk stom genoeg om met haar in het huwelijks bootje te stappen. Er word een koppelbureau in geschakeld. Maar wat er ook geprobeerd wordt het heeft allemaal geen succes. Hier komt echter verandering in als ze Kang Su Il (Park Sang Myun) ontdekken. Deze beroeps sukkel probeert al jaren tevergeefs een vrouw te vinden. Hij is zo vreselijk radeloos dat hij zonder haar achtergrond te controleren ja zegt op het aanzoek. Hij heeft dus geen idee dat zijn vrouw een gangster is. De huwelijksreis verloopt wel een beetje vreemd. Eun Jin houdt iedere vorm van lichamelijk contact af.Dit frustreert Kang Su Il behoorlijk maar er iets van zeggen durft hij niet. Ook als Eun Jin opeens naar huis vertrekt durft hij niets te zeggen. Haar vertrek heeft te maken met een gangster die probeert haar territorium over te nemen. Eu Jin zit dus nu met een situatie die behoorlijk uit de hand dreigt te lopen. Ze heeft een sukkel van een man, gangsters die oorlog willen en een zus die op sterven ligt die ze tevreden wil houden. Als deze laatste dan ook nog over kinderen begint is het einde zoek.

'My wife is a gangster' is een Koreaanse actie komedie van al weer een aantal jaartjes geleden. De film was erg succesvol in Azië en ondertussen is er al een sequeel gemaakt en is er een derde deel onderweg. Er zijn zelfs plannen voor een Amerikaanse remake. Of dit laatste de originele film eer aan zal doen valt alleen te betwijfelen. De grote charme van de film is namelijk de typische Aziatische humor en de nogal onorthodoxe wending die het verhaal neemt. Dit geeft het een bepaald realisme wat je in Amerika niet tegen zal komen. Tevens mengt het diverse genres met elkaar. Droge humor, romantiek, triades, drama en actie. Het laatste valt helaas een klein beetje tegen. De choreografie is redelijk basis en beperkt zich tot stoten, trappen en wat acrobatiek. Mooie technieken, zoals goed uitgevoerde klemmen ontbreken echter. Het komt niet echt krachtig over en er wordt veel gebruik gemaakt van verhullende camera hoeken. Ook trucjes als mist, schemer en regen worden ingezet om de imperfectie te verbergen. Toch verdient de hoofdrol speelster Shun Eun Kyung wel een complimentje. De meeste stunts deed ze zelf en dat is ook wat waard. Wat uitstraling betreft maakt ze ook een boel goed. Ze is erg meedogenloos en kijkt lekker nors uit haar ogen. Het moet alleen wel zo geweest zijn dat haar personage opgroeide zonder tv of krant. Dit is de enige manier waarop ze zo wereldvreemd geworden kan zijn. Dit vertelt het verhaal echter niet. Maar het draait gewoon allemaal om de bizarre situatie die gecreëerd wordt. Onhandige man trouwt met stoere maffia vrouw en moet zichzelf zien te redden. Hierin komen aardig wat zaken aan bod die zich in ieder huwelijk voordoen. Maar natuurlijk is seks een van de belangrijkste punten voor waar grappen over gemaakt worden. De arme man probeert alles wat hij kan om het bed met zijn eigen vrouw te delen. Keer op keer vangt hij bot en krijgt hij nog klappen op de koop toe ook. Park Sang Nyum speelt zijn rol als sukkel erg leuk. Hij weet absoluut medelijden op te wekken bij zijn publiek. Verder lopen er nog diverse kleine verhaaltjes door de film heen. Een plattelands jongen die zich de kneepjes van het maffia bestaan eigen probeert te maken. Door schade en schande wordt hij wijs. Soms neemt hij de tips van zijn ervaren collega's wel erg letterlijk met alle gevolgen van dien. Verder volgen er genoeg maffe situaties die op zijn minst voor een prettige glimlach moeten zorgen. Vooral de gangster met de stalen plaat in zijn hoofd en het gevecht tijdens de bruiloft zijn hilarisch. Helaas komen er waarschijnlijk een boel van de grappen niet door bij de mensen die de taal niet beheersen. Maar desalniettemin valt er nog genoeg te lachen in 'My wife is a gangster'. Het is een lekker gevarieerde film die prettig weg kijkt. Helaas geen knaller op het gebied van actie. Maar als je hier op voorbereid bent dan is dit absoluut een leuke manier om een avondje door te brengen.

Het lijkt meer dan het is maar toch zitten er wat leuke dingen bij de extra's. De making of bestaat uit drie delen. Actie, hierin wordt getoond hoe de vechtscènes gemaakt zijn. Humor, of beter gezegd bloopers. Een aantal versprekingen en zaken die voor hilariteit zorgden op de set. Tatoeage, uitgebreid wordt getoond hoe de tatoeage op de rug van Shun Eu Kyeung aangebracht werd. Music clip, een muziek video van een Koreaanse rap/rock groep met beelden van de film. Helaas staat deze clip er niet volledig op en stopt hij na twee en een halve minuut. Cast en crew filmografie, met een pagina per persoon worden we geïnformeerd over de eerdere films van de cast en crew. Ook de trailer, tv-spot en fotogalerie ontbreken niet op deze dvd.

Beeld kwaliteit Zeer goed
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1, DTS)
Taal Koreaans of Cantonese