Sham Shiu Po is een deel van Hongkong
waar criminaliteit hoogtij viert. De straten zijn gevuld met corrupte
agenten, prostituees, huurmoordenaars en gangsters. Iedereen probeert op
zijn eigen manier te overleven en dit leidt regelmatig tot chaos. Jan (Shawn
Yue) beweegt zich hier op een niet altijd even succesvolle wijze
doorheen. Hij is agent en door zijn undercover verleden aardig bekend
bij de gangsters. Lulu (Bonnie Sin Sik Lai), zijn vriendin verdient de
kost in de prostitutie. Hun relatie is redelijk los en eigenlijk komt
Jan er alleen om zijn rust te vinden. Echt binden doet hij zich niet.
Telkens als het iets te moeilijk wordt neemt hij de benen om ergens
anders opnieuw te beginnen. Als de moeder van Lulu komt te overlijden
komt haar jongere zus Fa (Shi Xue-Yi) bij haar wonen. Niet echt een
gezond klimaat voor een meisje van nog geen dertien. Maar Lulu gaat met
het meisje om alsof ze al volwassen is. Fa besluit de prostitutie ook te
proberen. Op die manier verwacht ze snel geld te kunnen verdienen.
Ondertussen hoopt ze dat een prins haar komt redden. Als Fa ook nog een
zwerver (Fan Siu Wong) aan zich bindt door hem eten te geven is het
gezelschap compleet. Zonder dat ze het van elkaar weten raken ze
betrokken in een situatie waarbij meerdere bendes betrokken zijn. Het
wordt een enorme chaos en de vraag is nog maar of ze er levend van af
zullen komen. Aan de andere kant zou de dood nog niet eens zo een slecht
idee zijn. Het leven is namelijk alles behalve makkelijk.
De tweede film van Derek Kwok en hij
wist er op de Hongkong film awards de prijs voor beste nieuwe regisseur
mee binnen te halen. Of dit terecht is mag je zelf bepalen. Alleen bij
het kiezen van een beste nieuwe regisseur is het aanbod meestal beperkt.
De strijd ging tussen drie regisseurs en het verschil was niet zo heel
groot.
Mos, iets wat groeit in duistere en
vochtige omgeving en eigenlijk niet veel nodig heeft. Hiermee verwijst
de titel naar de personages in de film. Mensen die het niet goed
getroffen hebben en proberen te overleven. Ze doen dit op de duistere
plekken van Hongkong waar je eigenlijk als normaal mens liever niet
komt. Rondom dit gegeven maakt Derek Kwok zijn film. Hij neemt twee
dagen uit hun leven en laat ons mee kijken. Hierbij probeert hij de
onderlinge relaties weer te geven en duidelijk te maken waarom ze zo
leven. In het begin lijkt hij de klus goed aan te kunnen. Hij zet
chaotische maar redelijk kloppende eerste dertig minuten neer. Hierin
zit eigenlijk maar één moment dat de wenkbrauwen doet fronsen. Een
gesmokkelde edelsteen komt namelijk op een wel heel abrupte wijze te
voorschijn. Dit lijkt ook even de leidraad van de film te worden. Echter
is dit niet waar en blijft iedere vorm van structuur ver te zoeken. Het
verhaal blijft te lang op een plek hangen. Hierdoor brengt de film na
het eerste uur niets nieuws meer. Jammer want de achtergronden van de
personages hadden best wat meer aandacht mogen krijgen. Nu krijg je
namelijk totaal geen band met de personages. Het is ook niet echt
helemaal duidelijk wie nu de hoofdpersoon is. Doordat ze allemaal met
illegale zaken bezig zijn is het ook dubbel om je achter één van hen te
scharen. Het is namelijk niet zo dat ze proberen om dit leven achter
zich te laten. Fa, het meisje van nog geen dertien is de enige voor wie
er sympathie op te brengen is. Alleen het verhaal gaat niet echt haar
kant uit. Hierdoor blijf je zitten met het gevoel een verkeerde keuze
gemaakt te hebben. Als aan het einde alles samen komt is dit uit een
vreemde hoek. Er had best wat meer aandacht besteed mogen worden aan de
voorbereiding hiervan. In het kort kunnen we zeggen dat Derek Kwok geen
juiste keuze heeft gemaakt. Het idee voor het verhaal was goed. In de
uitvoering gaat hij alleen de verkeerde kant op. Misschien was het iets
te hoog gegrepen voor hem. Iets boeiend houden met zo weinig verhaal is
namelijk geen makkelijk opgave.
Qua cameravoering is er gekozen de
chaos van het leven in Sham Shiu Po zo duidelijk mogelijk weer te geven.
Dit wordt gedaan door continue bewegende beelden. Hierbij is redelijk
snel gemonteerd. Als je denkt iets gezien te hebben is het al weg en dit
maakt het allemaal wat onduidelijk. Tevens komen de acteurs hierdoor
slecht tot hun recht. Fan Siu Wong komt geen moment duidelijk in beeld.
Hierbij is er geen enkele keer een goede gezichtsuitdrukking van hem te
zien. Shawn Yue komt ook niet helemaal tot zijn recht. Zijn optreden
blijft vlak en dit ligt zowel aan hem als aan Derek Kwok. Om emoties
over te kunnen brengen moeten we ze wel kunnen zien. De nog jonge Shi
Xue-Yi krijgt verreweg de meeste camera tijd. Helaas blijft het ook
lastig om haar te doorgronden. Ze blijft continue rond gaan in de zelfde
cirkel. Het is ook nog eens bijzonder ongeloofwaardig dat ze zo weinig
emoties heeft bij de situatie waar ze in verkeerd.
De locatie waar de film opgenomen is
beperkt zich tot één blok in de wijk Sham Shiu Po. Een nogal grauwe
straat waarbij het vuil onder de gebouwen opgestapeld ligt. De zaken die
in beeld gebracht worden zijn alles behalve mooi en geven een heel
negatief beeld. Een sprankje hoop was leuk geweest.
Ondanks alle
negatieve punten is 'The moss' het wel waard om een keer te kijken. De
duistere sfeer wekt nieuwsgierigheid op en nodigt uit om de film uit te
zitten. Een uur lang gaat het goed maar daarna volgt er weinig
origineels. Dit is het moment dat het roer om had gemoeten. Vanaf daar
moest er gewerkt worden aan de finale. In plaats daarvan gaat het
verhaal gewoon op het zelfde tempo door. Hierdoor is er geen goede
afsluiter en dit maakt het allemaal teleurstellend. Jammer want het
begon op zich allemaal prima.
Copyright
kungfufilms.nl (2009) |