Bonnie Sin Sik Lai - Deleted scene's
Eric Tsang - Trailer
Liu Kai Chi - Databank
Regisseur Derek Kwok -
Speelduur 93:01 mins -
Prod. maatschappij Big pictures LTD -

Sham Shiu Po is een deel van Hongkong waar criminaliteit hoogtij viert. De straten zijn gevuld met corrupte agenten, prostituees, huurmoordenaars en gangsters. Iedereen probeert op zijn eigen manier te overleven en dit leidt regelmatig tot chaos. Jan (Shawn Yue) beweegt zich hier op een niet altijd even succesvolle wijze doorheen. Hij is agent en door zijn undercover verleden aardig bekend bij de gangsters. Lulu (Bonnie Sin Sik Lai), zijn vriendin verdient de kost in de prostitutie. Hun relatie is redelijk los en eigenlijk komt Jan er alleen om zijn rust te vinden. Echt binden doet hij zich niet. Telkens als het iets te moeilijk wordt neemt hij de benen om ergens anders opnieuw te beginnen. Als de moeder van Lulu komt te overlijden komt haar jongere zus Fa (Shi Xue-Yi) bij haar wonen. Niet echt een gezond klimaat voor een meisje van nog geen dertien. Maar Lulu gaat met het meisje om alsof ze al volwassen is. Fa besluit de prostitutie ook te proberen. Op die manier verwacht ze snel geld te kunnen verdienen. Ondertussen hoopt ze dat een prins haar komt redden. Als Fa ook nog een zwerver (Fan Siu Wong) aan zich bindt door hem eten te geven is het gezelschap compleet. Zonder dat ze het van elkaar weten raken ze betrokken in een situatie waarbij meerdere bendes betrokken zijn. Het wordt een enorme chaos en de vraag is nog maar of ze er levend van af zullen komen. Aan de andere kant zou de dood nog niet eens zo een slecht idee zijn. Het leven is namelijk alles behalve makkelijk.

De tweede film van Derek Kwok en hij wist er op de Hongkong film awards de prijs voor beste nieuwe regisseur mee binnen te halen. Of dit terecht is mag je zelf bepalen. Alleen bij het kiezen van een beste nieuwe regisseur is het aanbod meestal beperkt. De strijd ging tussen drie regisseurs en het verschil was niet zo heel groot.

Mos, iets wat groeit in duistere en vochtige omgeving en eigenlijk niet veel nodig heeft. Hiermee verwijst de titel naar de personages in de film. Mensen die het niet goed getroffen hebben en proberen te overleven. Ze doen dit op de duistere plekken van Hongkong waar je eigenlijk als normaal mens liever niet komt. Rondom dit gegeven maakt Derek Kwok zijn film. Hij neemt twee dagen uit hun leven en laat ons mee kijken. Hierbij probeert hij de onderlinge relaties weer te geven en duidelijk te maken waarom ze zo leven. In het begin lijkt hij de klus goed aan te kunnen. Hij zet chaotische maar redelijk kloppende eerste dertig minuten neer. Hierin zit eigenlijk maar één moment dat de wenkbrauwen doet fronsen. Een gesmokkelde edelsteen komt namelijk op een wel heel abrupte wijze te voorschijn. Dit lijkt ook even de leidraad van de film te worden. Echter is dit niet waar en blijft iedere vorm van structuur ver te zoeken. Het verhaal blijft te lang op een plek hangen. Hierdoor brengt de film na het eerste uur niets nieuws meer. Jammer want de achtergronden van de personages hadden best wat meer aandacht mogen krijgen. Nu krijg je namelijk totaal geen band met de personages. Het is ook niet echt helemaal duidelijk wie nu de hoofdpersoon is. Doordat ze allemaal met illegale zaken bezig zijn is het ook dubbel om je achter één van hen te scharen. Het is namelijk niet zo dat ze proberen om dit leven achter zich te laten. Fa, het meisje van nog geen dertien is de enige voor wie er sympathie op te brengen is. Alleen het verhaal gaat niet echt haar kant uit. Hierdoor blijf je zitten met het gevoel een verkeerde keuze gemaakt te hebben. Als aan het einde alles samen komt is dit uit een vreemde hoek. Er had best wat meer aandacht besteed mogen worden aan de voorbereiding hiervan. In het kort kunnen we zeggen dat Derek Kwok geen juiste keuze heeft gemaakt. Het idee voor het verhaal was goed. In de uitvoering gaat hij alleen de verkeerde kant op. Misschien was het iets te hoog gegrepen voor hem. Iets boeiend houden met zo weinig verhaal is namelijk geen makkelijk opgave.

Qua cameravoering is er gekozen de chaos van het leven in Sham Shiu Po zo duidelijk mogelijk weer te geven. Dit wordt gedaan door continue bewegende beelden. Hierbij is redelijk snel gemonteerd. Als je denkt iets gezien te hebben is het al weg en dit maakt het allemaal wat onduidelijk. Tevens komen de acteurs hierdoor slecht tot hun recht. Fan Siu Wong komt geen moment duidelijk in beeld. Hierbij is er geen enkele keer een goede gezichtsuitdrukking van hem te zien. Shawn Yue komt ook niet helemaal tot zijn recht. Zijn optreden blijft vlak en dit ligt zowel aan hem als aan Derek Kwok. Om emoties over te kunnen brengen moeten we ze wel kunnen zien. De nog jonge Shi Xue-Yi krijgt verreweg de meeste camera tijd. Helaas blijft het ook lastig om haar te doorgronden. Ze blijft continue rond gaan in de zelfde cirkel. Het is ook nog eens bijzonder ongeloofwaardig dat ze zo weinig emoties heeft bij de situatie waar ze in verkeerd.

De locatie waar de film opgenomen is beperkt zich tot één blok in de wijk Sham Shiu Po. Een nogal grauwe straat waarbij het vuil onder de gebouwen opgestapeld ligt. De zaken die in beeld gebracht worden zijn alles behalve mooi en geven een heel negatief beeld. Een sprankje hoop was leuk geweest.

Ondanks alle negatieve punten is 'The moss' het wel waard om een keer te kijken. De duistere sfeer wekt nieuwsgierigheid op en nodigt uit om de film uit te zitten. Een uur lang gaat het goed maar daarna volgt er weinig origineels. Dit is het moment dat het roer om had gemoeten. Vanaf daar moest er gewerkt worden aan de finale. In plaats daarvan gaat het verhaal gewoon op het zelfde tempo door. Hierdoor is er geen goede afsluiter en dit maakt het allemaal teleurstellend. Jammer want het begon op zich allemaal prima.

Deze Mei Ah uitgave van 'The moss' bestaat uit twee dvd's. De eerst bevat de film en dezelfde informatie als er op de hoes staat. Op de twee vinden we een making of, de trailer en een aantal deleted scenes. De deleted scene's maken het interessant. Hierop is best veel extra materiaal terug te zien. Helaas ontbreekt wel de ondertiteling en dus valt er verder weinig van te maken.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorpic widescreen)
Geluid kwaliteit goed (Dolby digital 5.1)
Uitgever Mei Ah entertainment