Anita Mui - Interview with Athur Wong
Kenny Bee - Interview with Alex Law & Mabel Cheung
Chang Yi - A tribute to Anita Mui
Regisseur Sammo Hung - Trailer gallery
Speelduur 83 min -
Prod. maatschappij Team work production -

China ligt overhoop en de rechtmatige keizer (Kenny Bee) is op de vlucht voor zijn eigen broer. Samen met een kleine groep aanhangers wist hij te ontsnappen en werkt nu aan een plan om zijn troon terug te krijgen. Ondertussen regeert zijn broer met keiharde hand en heeft het volk flink te lijden. Tijdens zijn reis om hulp te vragen aan een nabij gelegen koninkrijk krijgt de hij hulp van Ah Fei (Andy Lau). Ze zijn in de val gelokt en Ah Fei was toevallig in de buurt. Door zijn oprechte, maar naïeve eerlijkheid valt Ah Fei erg bij de afgezette keizer in de smaak. De keizer zijn rechterhand (Maggie Cheung) vraagt zich af of dit wel verstandig is. De heerser weet zeker dat hij een goed persoon tegenover zich heeft. Wanneer Ah Fei hem uitnodigt om in zijn dorp te overnachten accepteert hij dit ook meteen. Door de gesprekken die ze samen hebben worden ze goede vrienden en als de keizer verteld dat hij verder moet beloofd Ah Fei hem de weg te wijzen. Hij neemt hem en zijn mannen mee via een grottenstelsel waar ze een bijzonder ontdekking doen. De grotten blijken niet zomaar grotten te zijn maar de keizerlijke graftombe. Zelfs de afgezette keizer wist niet dat deze zich hier bevonden en is hevig onder de indruk van hun ontdekking. Ah Fei realiseert zich pas op dit moment wie hij tegen over zich heeft en belooft dat hij hun zal helpen hun doel te bereiken. Maar als ze wederom aangevallen worden zijn ze gedwongen de groep op te splitsen. Ah Fei gaat samen met de rechterhand van de keizer verder om hulp te vragen bij Lord Lanling (Chang Yi). Als ze daar aankomen blijkt wederom dat er een val gezet is. Na een wild gevecht blijft Ah Fei alleen met de verloofde van de keizer (Anita Mui) over. Samen reizen terug naar het dorp van Ah Fei om zich daar weer bij de keizer te voegen. Onderweg moeten ze niet alleen een hardnekkige moordenaar trotseren, maar ook nog eens het gevoel dat ze langzaam maar zeker voor elkaar ontwikkelen. Want een prinses en een visser zouden nooit een relatie kunnen hebben. Helemaal niet als je bedenkt dat de prinses de verloofde van de keizer is.

Een combinatie en het beste uit twee werelden. Prachtig gechoreografeerde martial arts scènes en een pakkend en dramatische verhaal. Want ondanks dat Sammo Hung als regisseur van de film bekend staat kreeg hij van diverse mensen hulp. Het was de opzet om een moderne wu xia film te maken met kloppende en goed uitgewerkte karakters. Precies het gene waar een film als 'Crouching tiger, hidden dragon' zo om geroemd is werd jaren eerder al gedaan. Maar niet alleen het verhaal zit goed in elkaar, maar ook de locaties zijn werkelijk adembenemend. Zo gaan we van een compleet bamboe vissersdorp naar een grottenstelsel, dat tot in de detail uitgewerkt is. Prachtige beeldhouwwerken, watervallen en ondergrondse kamers. Om het geheel nog completer te maken heeft Andy Lau een aantal verassende scènes met een echte orka. Opvallend is natuurlijk wel dat er in deze martial arts film geen van de hoofdrolspelers een kung fu achtergrond heeft. Er wordt dus veel gebruik gemaakt van touwtjes en versneld camera werk. Normaal ben ik hier niet zo'n voorstander van maar om eerlijk te zijn past dit goed bij de sfeer van de film. Doordat er meerdere grote choreografen aan de film werkten zien de gevechten er telkens weer anders uit. Het ene moment vliegt en zweeft iedereen door de lucht en is duidelijk de hand van Ching Siu Tung (regisseur van o.a. 'Duel to the death' en 'Chinese ghost story') terug te vinden. Terwijl niet veel later het veel meer om techniek gaat en er mooie kung fu bewegingen te zien zijn. Dit zijn de gevechten waar Sammo Hung verantwoordelijk voor is. Normaal zou je denken dat als er zoveel mensen aan een film werken het een zooitje zou worden. Dit is gelukkig niet het geval, het is duidelijk te zien dat iedereen goed op één lijn zat. Zoals altijd zitten Maggie Cheung en, de helaas overleden, Anita Mui goed in hun rol. Weer iets wat erg bijzonder is, want Maggie Cheung is maar twee dagen op de set aanwezig geweest. Als je goed kijkt zijn de sporen hiervan nog wel terug te vinden. Anita Mui zet op prachtige wijze een naïeve prinses neer. Vooral in de scène waarin ze ontdekt dat de wereld niet altijd even mooi is laat ze goed zien wat voor talent ze was. Ik ben dus erg enthousiast over 'Moon warriors'. Het enige commentaar wat ik zou kunnen geven is dat net iets na het midden het tempo er een beetje uit gaat. Dit zal voor de mensen die een recht toe recht aan martial arts film verwachten wel even doorbijten zijn. Dit is absoluut een van de betere films uit de top dagen van de Hongkong cinema en zeker het kijken waard.

Wederom een prachtige uitgave van het kwaliteit label Hongkong Legends. Vooral de intro van de film met Bey Logan is erg verassend. Bey Logan geeft terwijl hij door de sets van een film studio loopt uitleg over de film en het genre. Van mij mogen ze dit voortaan altijd wel doen! Verder verzorgt Bey logan samen met Alex Law en Mabel Cheung een bijzonder informatief Audio commentaar. Dit geeft een leuk beeld van hoe het er op de set van een Hongkong martial arts meestal aan toe gaat. Leuke info over het gebruik van stuntmensen en de gebruikte locaties. Interview with Athur Wong: In ongeveer vijfentwintig minuten verteld Arthur Wong over zijn cariere als cameraman en het filmen van 'Moon warriors' in het bijzonder. Er worden wat leuke anekdotes besproken over mensen als Sammo Hung en Jackie Chan. Persoonlijk denk ik dat dit interview bijzonder interessante informatie bevat maar ik kan me best voorstellen dat het niet voor iedereen boeiend is. Interview with Alex Law & Mabel Cheung: Eigenlijk zou je dit de verkorte versie van het audio commentaar kunnen noemen. In ongeveer negentien minuten praten ze over hun rol in het maken van 'Moon warriors'. Alle eigenaardigheden die zich op de set voordeden worden besproken. Dit alles is voorzien van beelden uit de film. A tribute to Anita Mui: Samen met zangeres Helen Ma deelt Bey Logan zijn herinneringen aan Anita Mui. Helaas is niet voorzien van enig beeld materiaal en dus totaal niet wat je verwacht van een tribute. Erg tegenvallend dus en niet echt interessant. Ongeveer elf minuten. Trailer gallery: Zowel de originele als de Uk promotial trailer van de film 'Moonwarriors'

Beeld kwaliteit Goed (16.9 widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Nederlands, Engels