Yuen Hua - Trailer & new releases
Paang Paang - Color stills
Chang Chung Wen - Original poster
Fan Mei Sheng - Biography & selected filmoghrapy
Regisseur Ho Meng Hua - Production notes
Speelduur 111 Mins -

Jaren lang zat de rebelse Monkey (Yuen Hua) opgesloten in een berg. Dit was zijn straf omdat hij ooit in zijn woede de pilaren van de hemel liet schudden. De goden wilde hem simpelweg niet meer in hun midden hebben en daarom stuurden ze hem weg. Door toeval komt hij in contact met de priester Tang (Ho Fan). Deze is onderweg naar India om daar een heilig boek op te halen. Dit boek moet hij veilig terugbrengen naar China en het volk leren over de weg van Boeddha. Op zich zou dit een vrij makkelijke taak moeten zijn. Alleen Tang heeft één groot probleem. Het verhaal gaat dat hij die zijn vlees eet onsterfelijk zal worden. Door dit verhaal zitten er veel demonen en andere monsters achter hem aan. Tang zelf is veel te zachtaardig om de dreigingen af te wenden. Deze karaktertrekken zorgen er ook voor dat hij de oncontroleerbare Monkey vrijlaat uit de berg. Als dank stelt Monkey hem voor met hem mee te reizen en hem te beschermen. Het duurt niet lang voordat het tweetal uiteen valt door een meningsverschil. Monkey is veel te gewelddadig voor Tang. Maar volgens Monkey is dit de enige manier om hem te beschermen. Gelukkig daalt Kwan Ying uit de hemel neer om het probleem op te lossen. Ze geeft Tang de mogelijkheid om Monkey door middel van een spreuk onder controle te krijgen. Op deze manier lijken de problemen voorlopig opgelost en kunnen ze samen aan hun reis beginnen. Een avontuur dat ze zal brengen door steden, dorpen, bergen en dalen. Maar het zal vooral een zware reis worden omdat bijna iedereen zal proberen om Tang te pakken te krijgen.

Als iets een bekend verhaal is in Azië dan is het 'Journey to the west' wel. Een Boeddhistisch sprookje vol mythologische figuren en wezens. Het verhaal centreert zich rond Monkey. Hij is half aap half mens en bezit aardig wat goddelijke krachten. Hierbij komt ook nog eens kijken dat hij licht ontvlambaar is en snel de controle over zichzelf verliest. Een prachtig karakter wat zeker garant zal staan voor een heerlijke film. En 'Monkey goes west' is slechts het eerste deel uit een serie van vier. Hierna volgde 'Princess iron fan', 'Cave of the silken web' en 'Land of many perfumes'. De films staan in principe niet op zich zelf en vormen één groot avontuur. 'Monkey goes west' fungeert dus eigenlijk als introductie voor de personages. Hierdoor is de film wat aan de trage kant. Toch gebeurt er genoeg en is er voldoende te zien. In totaal worden er drie korte avonturen beleefd door de helden. Hieronder valt de eerste ontmoeting tussen Monkey en Tang en daarna hoe Piggy zich bij hun moest voegen. Regisseur Ho Meng Hua levert een prachtig stukje werk af. Hij brengt bergen en natuur zo mooi in beeld dat King Hu er haast jaloers van zou worden. Deze buitenbeelden weet hij te mengen met de bekende Shaw brothers binnensets. Deze zijn extreem gedetailleerd en staan vol prachtige bloemen en planten. Maar naast deze kitscherige pracht komen er ook een heleboel knullige special effects bij kijken. Misschien is het eigenlijk niet helemaal eerlijk om dit knullig te noemen. Want voor 1966 was de film behoorlijk zijn tijd vooruit. Er worden beelden over elkaar heen geplakt, rubberen monsters ingezet en gebruik gemaakt van het bekende blue screen. Vooral het laatste is zwaar achterhaald. Helemaal als je in een onderwater grot opeens hele grote goudvissen voorbij ziet zwemmen. Dit geeft het een behoorlijk hoog Tita tovenaar gehalte mee. Uitmaken doet dit echter niet. Daar is hetgeen er gebeurt allemaal veel te leuk voor. Vooral Monkey is erg vermakelijk. Continue doet hij de bewegingen van een aap na. Het bekende krabben en staan op één been krijgen we dus ook veelvuldig te zien. Yuen Hua geeft hem gestalte maar door de make up is hij bijna niet herkenbaar. Maar dit neemt natuurlijk niet weg dat hij hier voortreffelijk werk aflevert. Verder is er het personage Piggy. Een verstoten Zeemarshal die zijn tijd verdoet door vrouwen het hof te maken. Paang Paang is een acteur die echt voor deze rol geschapen lijkt te zijn. Deze man is namelijk zo vreselijk dik dat hij zonder enige moeite een geloofwaardig varken is. Maar met de opgeplakte neus en oren is het natuurlijk helemaal af. Verder zitten er nog allerlei aparte personages door het geheel vermengd. Aan het einde komen er zelfs nog wat schilpadden, garnalen en andere zeedieren aan te pas. Dit zijn mannen en kinderen in bijzonder creatief gemaakte rubberen pakken. Het is weer eens wat anders zullen we maar zeggen. Hoi Fan die de monnik Tang speelt is alleen de enige die niet echt veel te doen heeft. Af en toe spreekt hij,maar meestal staat of zit hij alleen maar ergens in beeld. Eigenlijk heel apart als je bedenkt hoe essentieel hij  voor het verhaal is. Maar het draait eigenlijk gewoon om Monkey en hoe hij de monnik op een baldadige manier weet te beschermen. Ondanks dat 'Monkey goes west' geen Huang Mei opera is wordt er toch erg veel in gezongen. Maar het is niet zo dat er continue hele gesprekken gevoerd worden op muziek. Er zit dus ook een goede balans tussen dialoog en de opera nummers. Het is echter wel iets waar je van moet houden. Soms komt er namelijk zelfs een compleet ballet gezelschap bij in actie. Dit misstaat helemaal niet in de sfeer van de film. Het is allemaal lekker gemoedelijk en erg jaren zestig. Wat kung fu betreft is er helaas niet zo heel veel te zien. De gevechten zijn redelijk kort en niet echt goed in elkaar gezet. Helaas is daar niets aan te doen maar erg belangrijk is dit niet voor de vermakelijkheid van de film. Heb je dus zin in een heerlijk avondje vol met ouderwetse fantasie dan is dit zeker een film om in overweging te nemen. Hou er alleen rekening mee dat je er daarna voor nog drie delen aan vast zit. Maar dat zal waarschijnlijk geen probleem worden.

Ondertiteling Chinees, Engels, Bahasa Malaysia of Bahasa Indonesia