Jaren lang zat de rebelse Monkey (Yuen Hua) opgesloten in een berg. Dit
was zijn straf omdat hij ooit in zijn woede de pilaren van de hemel liet
schudden. De goden wilde hem simpelweg niet meer in hun midden hebben en
daarom stuurden ze hem weg. Door toeval komt hij in contact met de
priester Tang (Ho Fan). Deze is onderweg naar India om daar een heilig
boek op te halen. Dit boek moet hij veilig terugbrengen naar China en
het volk leren over de weg van Boeddha. Op zich zou dit een vrij
makkelijke taak moeten zijn. Alleen Tang heeft één groot probleem. Het
verhaal gaat dat hij die zijn vlees eet onsterfelijk zal worden. Door
dit verhaal zitten er veel demonen en andere monsters achter hem aan.
Tang zelf is veel te zachtaardig om de dreigingen af te wenden. Deze
karaktertrekken zorgen er ook voor dat hij de oncontroleerbare Monkey
vrijlaat uit de berg. Als dank stelt Monkey hem voor met hem mee te
reizen en hem te beschermen. Het duurt niet lang voordat het tweetal
uiteen valt door een meningsverschil. Monkey is veel te gewelddadig voor
Tang. Maar volgens Monkey is dit de enige manier om hem te beschermen.
Gelukkig daalt Kwan Ying uit de hemel neer om het probleem op te lossen.
Ze geeft Tang de mogelijkheid om Monkey door middel van een spreuk onder
controle te krijgen. Op deze manier lijken de problemen voorlopig
opgelost en kunnen ze samen aan hun reis beginnen. Een avontuur dat ze
zal brengen door steden, dorpen, bergen en dalen. Maar het zal vooral
een zware reis worden omdat bijna iedereen zal proberen om Tang te
pakken te krijgen.
Als iets een bekend verhaal is in Azië dan is het 'Journey to the west'
wel. Een Boeddhistisch sprookje vol mythologische figuren en wezens. Het
verhaal centreert zich rond Monkey. Hij is half aap half mens en bezit
aardig wat goddelijke krachten. Hierbij komt ook nog eens kijken dat hij
licht ontvlambaar is en snel de controle over zichzelf verliest. Een
prachtig karakter wat zeker garant zal staan voor een heerlijke film. En
'Monkey goes west' is slechts het eerste deel uit een serie van vier.
Hierna volgde 'Princess iron fan', 'Cave of the silken web' en 'Land of
many perfumes'.
De films staan in principe niet op zich zelf en vormen één groot
avontuur. 'Monkey goes west' fungeert dus eigenlijk als introductie voor
de personages. Hierdoor is de film wat aan de trage kant. Toch gebeurt
er genoeg en is er voldoende te zien. In totaal worden er drie korte
avonturen beleefd door de helden. Hieronder valt de eerste ontmoeting
tussen Monkey en Tang en daarna hoe Piggy zich bij hun moest voegen.
Regisseur Ho Meng Hua levert een prachtig stukje werk af. Hij brengt
bergen en natuur zo mooi in beeld dat King Hu er haast jaloers van zou
worden. Deze buitenbeelden weet hij te mengen met de bekende Shaw
brothers binnensets. Deze zijn extreem gedetailleerd en staan vol
prachtige bloemen en planten. Maar naast deze kitscherige pracht komen
er ook een heleboel knullige special effects bij kijken. Misschien is
het eigenlijk niet helemaal eerlijk om dit knullig te noemen. Want voor
1966 was de film behoorlijk zijn tijd vooruit. Er worden beelden over
elkaar heen geplakt, rubberen monsters ingezet en gebruik gemaakt van
het bekende blue screen. Vooral het laatste is zwaar achterhaald.
Helemaal als je in een onderwater grot opeens hele grote goudvissen
voorbij ziet zwemmen. Dit geeft het een behoorlijk hoog Tita tovenaar
gehalte mee. Uitmaken doet dit echter niet. Daar is hetgeen er gebeurt
allemaal veel te leuk voor. Vooral Monkey is erg vermakelijk. Continue
doet hij de bewegingen van een aap na. Het bekende krabben en staan op
één been krijgen we dus ook veelvuldig te zien. Yuen Hua geeft hem
gestalte maar door de make up is hij bijna niet herkenbaar. Maar dit
neemt natuurlijk niet weg dat hij hier voortreffelijk werk aflevert.
Verder is er het personage Piggy. Een verstoten Zeemarshal die zijn tijd
verdoet door vrouwen het hof te maken. Paang Paang is een acteur die
echt voor deze rol geschapen lijkt te zijn. Deze man is namelijk zo
vreselijk dik dat hij zonder enige moeite een geloofwaardig varken is.
Maar met de opgeplakte neus en oren is het natuurlijk helemaal af.
Verder zitten er nog allerlei aparte personages door het geheel
vermengd. Aan het einde komen er zelfs nog wat schilpadden, garnalen en
andere zeedieren aan te pas. Dit zijn mannen en kinderen in bijzonder
creatief gemaakte rubberen pakken. Het is weer eens wat anders zullen we
maar zeggen. Hoi Fan die de monnik Tang speelt is alleen de enige die
niet echt veel te doen heeft. Af en toe spreekt hij,maar meestal staat
of zit hij alleen maar ergens in beeld. Eigenlijk heel apart als je
bedenkt hoe essentieel hij voor het verhaal is. Maar het draait
eigenlijk gewoon om Monkey en hoe hij de monnik op een baldadige manier
weet te beschermen. Ondanks dat 'Monkey goes west' geen Huang Mei opera
is wordt er toch erg veel in gezongen. Maar het is niet zo dat er
continue hele gesprekken gevoerd worden op muziek. Er zit dus ook een
goede balans tussen dialoog en de opera nummers. Het is echter wel iets
waar je van moet houden. Soms komt er namelijk zelfs een compleet ballet
gezelschap bij in actie. Dit misstaat helemaal niet in de sfeer van de
film. Het is allemaal lekker gemoedelijk en erg jaren zestig. Wat kung
fu betreft is er helaas niet zo heel veel te zien. De gevechten zijn
redelijk kort en niet echt goed in elkaar gezet. Helaas is daar niets
aan te doen maar erg belangrijk is dit niet voor de vermakelijkheid van
de film. Heb je dus zin in een heerlijk avondje vol met ouderwetse
fantasie dan is dit zeker een film om in overweging te nemen. Hou er
alleen rekening mee dat je er daarna voor nog drie delen aan vast zit.
Maar dat zal waarschijnlijk geen probleem worden.
Copyright
kungfufilms.nl (2006) |